efurd

Utendørs polering/voks, over flere dager?

Ser ut til at min første gang med polering/voksing blir utendørs.... fikk tilbud på å leie garasje, men han skulle ha 2k for en kort uke så det ble for drøyt.

Så i tillegg til været så står jeg ovenfor en annen utfordring; støv og skitt som legger seg på bilen mens den står parkert. Jeg skal selvsagt vaske bilen skikkelig før jeg starter, men jeg regner med at jeg ikke blir ferdig i løpet av en dag og hvordan bør jeg gjøre det da med vasking? Holder det med høytrykkspyling eller må jeg til med foamcanon og/eller håndvask?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at min første gang med polering/voksing blir utendørs.... fikk tilbud på å leie garasje, men han skulle ha 2k for en kort uke så det ble for drøyt.

Så i tillegg til været så står jeg ovenfor en annen utfordring; støv og skitt som legger seg på bilen mens den står parkert. Jeg skal selvsagt vaske bilen skikkelig før jeg starter, men jeg regner med at jeg ikke blir ferdig i løpet av en dag og hvordan bør jeg gjøre det da med vasking? Holder det med høytrykkspyling eller må jeg til med foamcanon og/eller håndvask?

Det beste tipset mitt er at du etter grundig vask første dagen, tørker og behandler bilen med en quick detailer som har litt beskyttelse eller en sprayvoks. Da slipper støv og skitt lett hvis du spyler og håndvasker kjapt over neste dag, før du fortsetter korrigeringen ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ett og ett panel og gjør det helt ferdig med det panelet før du fortsetter på neste, dvs grovkorrigering, finpolering og voks. Nitidig, ja, men hvis du står utendørs med de skiftende værforholdene vi har nå er det det eneste trygge. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og vær nøye med å blåse / feie av støv og bøss som legger seg på bilen underveis så ikke det blir med i poleringspads osv.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for veldig rask tilbakemelding :)

Kunne en presenning vært en løsning, altså å legge et heldekkende trekk over etter jeg er ferdig for dagen ? Har ikke funnet noe som passer min bil enda.... men må jo finnes noe til store varebiler også?

Regner med at jeg skal claye hele bilen før jeg bruke QD ? og egner ONR til dette?

Jeg så faktisk at noen bruker en elektrisk løvblåser til å blåse bilen tørr etter vask... burde kanskje handlet noe sånn ?
http://www.jula.no/search-result/?q=l%C3%B8vbl%C3%A5ser

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for veldig rask tilbakemelding :)

Kunne en presenning vært en løsning, altså å legge et heldekkende trekk over etter jeg er ferdig for dagen ? Har ikke funnet noe som passer min bil enda.... men må jo finnes noe til store varebiler også?

Regner med at jeg skal claye hele bilen før jeg bruke QD ? og egner ONR til dette?

Jeg så faktisk at noen bruker en elektrisk løvblåser til å blåse bilen tørr etter vask... burde kanskje handlet noe sånn ?

http://www.jula.no/search-result/?q=l%C3%B8vbl%C3%A5ser

Du behøver ikke bruke clay for å bruke quick detailer, men siden du skal maskinpolere lønner det seg med clay. Så maskinkorrigeringen er grunnen til at clay anbefales, for å fjerne ting som ligger på lakken først.

Etter avspyling fra håndvasken bruker du clay på våt bil, gjerne med ONR som smøring. Etter clay, spyl kjapt av ONR og tørk bilen med quick detailer/quick wax som tørkehjelp. Du kan ha på en presenning eller trekk av noe slag, MEN det må være helt rent mellom trekk og lakk, så det ikke gnager på lakken hvis det f. eks blåser.

Da bør bilen være enkel å rengjøre dagen etter, før du fortsetter maskinkjøringen.

Du kan bruke en løvblåser til å tørke med, men den må være helt ren innvendig. Mange løvblåsere har også mulighet for pose og sugefunksjon. Har det vært løv inni den vil du trolig få mye bøss på lakken under tørkingen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, var egentlig et dumt spørsmål.... claying skal jeg jo gjøre uansett.

Har lest at ONR kan brukes som QD også, men den egner seg kanske ikke så godt?

http://www.alienautospa.no/produkt/eksterior/bilsape/optimum-no-rinse-wash-shine-1l

Jeg synes ikke ONR gir skikkelig lotuseffekt (vannskrekk). Det var ønsket da jeg anbefalte qd/qw lenger opp. Da slipper møkka lett ved rengjøring neste dag. ONR blir skikkelig glatt, men jeg synes den er litt klissete hvis den blir liggende å tørke på lakken etter clay. Derfor spyler jeg kjapt over bilen etter claying med ONR. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes ikke ONR gir skikkelig lotuseffekt (vannskrekk). Det var ønsket da jeg anbefalte qd/qw lenger opp. Da slipper møkka lett ved rengjøring neste dag. ONR blir skikkelig glatt, men jeg synes den er litt klissete hvis den blir liggende å tørke på lakken etter clay. Derfor spyler jeg kjapt over bilen etter claying med ONR. ;)

Da må jeg gå til innkjøp av dette før jeg starter. Er det en QD du kan anbefale? Er det mulig å kjøpe dette i butikk, i Stavanger/sandnes området ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må jeg gå til innkjøp av dette før jeg starter. Er det en QD du kan anbefale? Er det mulig å kjøpe dette i butikk, i Stavanger/sandnes området ?

Meguiar's har sikkert noe som finnes i butikkhyllene i ditt område. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiars sin ulitmate quick detailer, fungerer gull til dette formålet, selges over disk hos bl.a. bilextra

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste tipset mitt er at du etter grundig vask første dagen, tørker og behandler bilen med en quick detailer som har litt beskyttelse eller en sprayvoks. Da slipper støv og skitt lett hvis du spyler og håndvasker kjapt over neste dag, før du fortsetter korrigeringen ;)

Bumper denne litt jeg. Skal snart begi meg ut på utendørspolering, har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

Blir nok korrigering over flere dager, er dette en god måte å gjøre det på:

Dag 1

-DCN-vask inkl. iron x, clay og hele pakka

-Korrigering av hele bilen om jeg rekker det (f.eks. grov korrigering)

-Avspyling med Surfex og HT

-QD (har ReLoad, den er vel OK?)

Dag 2

-Avspyling/sterk Surfex/håndvask for å fjerne støv, polishrester og QD

-Korrigering

-QD

Dag 3

-Gjenta dag 2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne litt jeg. Skal snart begi meg ut på utendørspolering, har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

Blir nok korrigering over flere dager, er dette en god måte å gjøre det på:

Dag 1

-DCN-vask inkl. iron x, clay og hele pakka

-Korrigering av hele bilen om jeg rekker det (f.eks. grov korrigering)

-QD (har ReLoad, den er vel OK?)

Dag 2

-Avspyling/sterk Surfex/håndvask for å fjerne støv, polishrester og QD

-Korrigering

-QD

Dag 3

-Gjenta dag 2

Sett av dag 1 og 2 til grovkorrigering, det tar absolutt lengst tid.

Dag 2 og 3 kan du legge på såpe og spyle. Du behøver ikke håndvaske annet enn dag 1. Tørk over det panelet du skal jobbe på med IPA rett før du maskinpolerer.

Du behøver ikke spyle etter polering, siden du starter neste dag med det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett av dag 1 og 2 til grovkorrigering, det tar absolutt lengst tid.

Dag 2 og 3 kan du legge på såpe og spyle. Du behøver ikke håndvaske annet enn dag 1. Tørk over det panelet du skal jobbe på med IPA rett før du maskinpolerer.

Du behøver ikke spyle etter polering, siden du starter neste dag med det.

Takker :). Hva tenker dun om bruk av QD? Er vel ikke ideelt å spraye det rett på poleringsrester/støv når jeg gir meg for dagen?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du buffer selvsagt av når du har polert ferdig, ligger ikke støv der etter det.

Hvis du tenker på tidligere tips, var QD ment som en rask beskyttelse for å ta i bruk bilen en uke eller to før neste gang man hadde tid til å jobbe på den. Det er ikke så viktig å bruke QD fra en dag til en annen hvis bilen står... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du buffer selvsagt av når du har polert ferdig, ligger ikke støv der etter det.

Hvis du tenker på tidligere tips, var QD ment som en rask beskyttelse for å ta i bruk bilen en uke eller to før neste gang man hadde tid til å jobbe på den. Det er ikke så viktig å bruke QD fra en dag til en annen hvis bilen står... ;)

Ja, selvsagt, merker at jeg sliter med å huske alle stegene, må lage en skikkelig liste før jeg går i gang (tar utganspunkt i en av guidene fra forumet her). Hadde jo forresten vært genialt med et partytelt, 1600 på Biltema, men det er uansett utsolgt der jeg bor.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive