Gå til innhold
Stifens

Stifens 2003 A4 1.8TQ...Vurderer salg

Recommended Posts

Stifens    43
Stifens

Titt tei. Her er da "barnet mitt" nemlig en 2003 A4 1.8tq sedan. Manuell gir, S-line interiør i delskinn sportsratt og sort taktrekk. Har gjort litt med den, og er fremdeles mye på ønskelisten. Det som er gjort hittil er:

Turbobytte (original)

Milltek eksos

Bi-xenon lykter

Rs6-II replika felger

APR software og dyser fra audi TT 225

EBC turbogroove skiver og redstuff klosser

Stålomspunnede bremseslanger

S4 grill

Planer:

S-line utvendig og lakkere helt ned.

Senk

Montere RNS-E navi

Regnsensor

Aut avblendbare/innfellbare speil

Coming/leaving home

Kjørecomuter fargedisplay koblet opp mot navigasjon

Her er noen bilder i random rekkefølge

IMG_1028.jpg

IMG_1038.jpg

IMG_10521.jpg

IMG_12831.jpg

image_zps5edaa75b.jpg

b128c5cef456231a6065887a73212553_zpsb499

664c9534c3bed46637b9a075a296e76c_zps7ec0

a13320b4784d6f93c0c920118a06c92f_zpsbd8f

39b3693038810e4d3aed42f265e91d63_zps1c51

Endret av Stifens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stein86    158
Stein86

Fin bil, har alltid hatt sansen for B6.

Ser ut som om den blir godt tatt vare på. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stifens    43
Stifens

Takk for det! :) joda, blir tatt vare på etter beste evne. Snart tid for vinterklargjøring. Eneste som irriterer meg noe voldsomt nå, er de forbaskede kromlistene rundt vinduene. Har prøvd alt mulig på de, men de blir ikke fine. Kostet 5500 for nye, så de blir nok foliert sort tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stifens    43
Stifens

Måtte trå til med en vask i dag. Fant ikke felgbørste, og HT er det dårlig med her om dagen, så felgene ble jo ikke noe rene til tross for at de fikk en del bilberry. Ellers, så brukte jeg Surfex ca 1:30. Den fikk virke ca 5 minutter før jeg spylte med masse vann. Etter det, så var det håndvask med tobøtte metoden. Bruker Meg's sin NXT shampoo etterfulgt av mer spyling og tilslutt tørk med miracle dryer.

1a3dd816d1e9c278892abf29d1bfb80e_zpsfefc

f9e4aa3fe5c949990fec8cf73a2ccca1_zps84c2

3a34696f5e61a0524b8df3e1beb30407_zpsf030

Også lurer jeg på noe. Hvorfor blir bildene så "blurry" når man bruker photobucket? På facebook ble dem helt greie.

Edit: Jeg har lagt merke til at voksen "mister" den fine beadingen veldig fort. Bruker Autofinesse Passion. Til og begynne med er dråpene veldig runde og preller rett av, men etter et par vask så blir de flatere og henger stort sett på lakken uten å renne av, slik som på bildet av taket i førstepost. What gives? Kan det være noe med vannet her som gjør det?

Endret av Stifens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Meget pen bil! :thumbs: Har samme maskineri i a6'n min, og planlegger stort sett de samme oppgraderingene som deg.

Hvordan fikk du chippet med APR? sendte du inn hjernen?
Hvordan visste du at turbo var dårlig? har dårlig turbo selv, og heller mot å oppgradere til Frankenturbo F21.
Min bil hyler som et uvær, pga turbohavari er like rundt hjørnet.. så hadde vært artig å høre hva dine symptomer var :P
Ellers en strøken bil, og likte oppgraderingen til s4-grill ;)

Har du funnet noen steder som ser greie ut å kjøpe RNS-E headunit fra, forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stifens    43
Stifens

Takk for det! :)

APR drives her i landet også det! :) apr-norway.com Rune Wilthil heter han som driver det, veldig ålreit fyr! :) når jeg flashet min nå sist, så bare sendte han utstyret til meg, så gjorde jeg det selv. Veldig enkelt.

Angående turbo, så fikk jeg samme som deg... Begynte å ule som en tannlegeborr. Ville nok gått for Frankenturbo ja! Er det som skal i min bil hvis denne turboen ryker. Men da må man nok ha noe annet enn APR. Har hørt mye bra om Motoza når det gjelder frankenturbo. Revo også forsåvidt.

Ja, har en kompis som skaffer RNS-E til meg den dagen jeg skal ha :) Hvor han skaffer fra, vet jeg ikke. Men kan spørre han :)

Regner med du har manuell kasse i A6'en da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Takk for det! :)

APR drives her i landet også det! :) apr-norway.com Rune Wilthil heter han som driver det, veldig ålreit fyr! :) når jeg flashet min nå sist, så bare sendte han utstyret til meg, så gjorde jeg det selv. Veldig enkelt.

Angående turbo, så fikk jeg samme som deg... Begynte å ule som en tannlegeborr. Ville nok gått for Frankenturbo ja! Er det som skal i min bil hvis denne turboen ryker. Men da må man nok ha noe annet enn APR. Har hørt mye bra om Motoza når det gjelder frankenturbo. Revo også forsåvidt.

Ja, har en kompis som skaffer RNS-E til meg den dagen jeg skal ha :) Hvor han skaffer fra, vet jeg ikke. Men kan spørre han :)

Regner med du har manuell kasse i A6'en da?

Haha, ser ut som om jeg har funnet soulmaten min her gitt... hehe :P

Se der ja! Hadde ikke visst at APR var i Norge enda. Hadde garantert brukt dem om jeg hadde visst det før.

Angående turbo så har jeg hørt mye positivt om F21 turboen, på 1.8t motorne våre. Og til prisen, kan man jo ikke stort annet enn å kjøpe! hehe :) Tenker å kjøpe kittet med turbo, eksosmanifold, resirkventil og ny innsugs-slange mellom luftfilterboks og turbo.

Prisen på dette kittet er 999 dollar, altså rundt 6000 norske kroner pluss frakt og moms, ikke veldig ille.. men så må man jo nesten ha ny intercooler og dyser, samt ny chip og clutch.. Blir verdt det uansett tror jeg.

Må få høre angående RNS-E ja! eventuelt mail/måte å nå han på kanskje? :D

Sitter en 5-trinns manuell i a6'n min ja. Sammen med s-line understell og brede dekk funker det perfekt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stifens    43
Stifens

Ja, selve turbokit'et er jo billig. Er alle de andre delene som gjør at det blir dyrt... Dysene, intercooler, effektanlegg, clutch, ny software og man bør vel kanskje vurdere råder også. Det baller fort på seg. Min skal visst ha omkring 235hk nå. Går vesentlig bedre enn kun vanlig steg1 software hvertfall. Fikk sitte på i min fetter sin Seat Leon med ca 280hk. Da fikk jeg lyst på mer... Men jeg tenker det blir senk, clutch, intercooler og stabstag før det blir noe mer hvertfall. Har jo S-line understell jeg også, men syntes det krenger for mye + det hadde ikke gjort noe om den var litt lavere. Spesielt foran. Også skal man finansiere bilpleie hobbyen også oppi alt dette her :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Ja, selve turbokit'et er jo billig. Er alle de andre delene som gjør at det blir dyrt... Dysene, intercooler, effektanlegg, clutch, ny software og man bør vel kanskje vurdere råder også. Det baller fort på seg. Min skal visst ha omkring 235hk nå. Går vesentlig bedre enn kun vanlig steg1 software hvertfall. Fikk sitte på i min fetter sin Seat Leon med ca 280hk. Da fikk jeg lyst på mer... Men jeg tenker det blir senk, clutch, intercooler og stabstag før det blir noe mer hvertfall. Har jo S-line understell jeg også, men syntes det krenger for mye + det hadde ikke gjort noe om den var litt lavere. Spesielt foran. Også skal man finansiere bilpleie hobbyen også oppi alt dette her :P

Hehe, så sant så sant! :P

Hvor mange kilometer hadde bilen gått da turboen takket for seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stifens    43
Stifens

Ca 140.000km :) hadde nok holdt lenger hvis den fikk bedre bedhandling :P Long life service oljeskift funker dårllg på 1.8t. Jeg skifter på 10.000 eller hvert halvår ca.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Edit: Jeg har lagt merke til at voksen "mister" den fine beadingen veldig fort. Bruker Autofinesse Passion. Til og begynne med er dråpene veldig runde og preller rett av, men etter et par vask så blir de flatere og henger stort sett på lakken uten å renne av, slik som på bildet av taket i førstepost. What gives? Kan det være noe med vannet her som gjør det?

Kan være at såpeblandingen er for sterk? Leste at man bør bruke 1 kork per 15-20L på Megs NXT-såpe. Avfettingen (Surfex) holder fint med 1:30 iallefall.

Ellers er salt, nedfall fra trær, asfalt og sur nedbør dødare for voksen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stifens    43
Stifens

Kan hende ja... Har igrunn vært sparsommelig med såpen. Har jo hatt flasken over et år nå :P men kanskje jeg skal prøve å være ennå mer gniten på den ja.

Tenkte å ta en tre eller tostegs jobb på bilen før helgen. Skal prøve å legge to lag denne gangen og la den herde innendørs over natten. Så får vi se om det hjelper. Hvis ikke, blir det investert i annen voks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Ca 140.000km :) hadde nok holdt lenger hvis den fikk bedre bedhandling :P Long life service oljeskift funker dårllg på 1.8t. Jeg skifter på 10.000 eller hvert halvår ca.

Såpass ja! Min har holdt frem til dags dato(286.500km) og det er ikke dokumentert noe turbobytte. Siden jeg har fullt 100% servicehefte, så tror jeg med 99% sikkerhet at dette er den originale turboen. Sikkert meget moden for utskiftning uansett da mtp. km :P

Kan hende ja... Har igrunn vært sparsommelig med såpen. Har jo hatt flasken over et år nå :P men kanskje jeg skal prøve å være ennå mer gniten på den ja.

Tenkte å ta en tre eller tostegs jobb på bilen før helgen. Skal prøve å legge to lag denne gangen og la den herde innendørs over natten. Så får vi se om det hjelper. Hvis ikke, blir det investert i annen voks.

Prøv å claye bilen før polering og voks, så legger du først et tyyynt lag og buffer, la det herde etpar timer. Så et lag til med voks for å mette, og buffe for så å la det herde over natten. Da burde du få bra holdbarhet vertfall! Har fortsatt god beading på a6'n etter 3 mnd med håndvask og mild såpe. Bruker Barrier Reef Carnauba Wax, fra Surf City Garage.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stifens    43
Stifens

Tok grundig vask før polering i April. Da var det iron x, clay og hele pakken. Polerte den med DA maskin og Ultimate Compound. Ga den en runde med Surfex for å fjerne polishrester før jeg la voksen. Kan jo hende jeg legger for tykt rett og slett. Syntes pad'en er vanskelig å dra voksen utover med. Har prøvd å fukte den litt også. Og voksen var et prosjekt uten like og buffe av. Stod i lokale med ca 20 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 032
rogersolmyr

Fin bil det der, og håper du fortsetter å oppdatere her så vi får følge med på videre utvikling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stifens    43
Stifens

Takktakk :) joda, skal forsøke å holde det noenlunde oppdatert etterhvert som ting skjer her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stifens    43
Stifens

Et par kjappe etter dagens vask :) Fant felgbørsten min og høytrykkspyleren virket heldigvis denne gangen.

f7c632056878ee853a2a1b9724c252c8_zps7180

abcc07d8ba1408c231ec8e9a02613c63_zps3eaf

c30f3485806404684e3dd0b0056c5a75_zps0fac

484079e8193e913212868fd06e32eace_zpscd25

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stifens    43
Stifens

I dag var det prosjekt døgnrytme. Var ferdig med nattevakter for en stund, så jeg tenkte å komme i "normal" rytme igjen. Det er jo mye lettere å holde seg våken når man har noe å gjøre, så jeg gikk til den lokale gymsalen, gav min stemme og deretter gikk jeg til verks på Min mor sin 2008 Touran.

Først var det vask. Slengte på noe sterk surfex ( ca 1:5 ) deretter noe microavfetting som jeg fant i garasjen. Spylte, så var det Berøringsvask med tobøtte metoden som alltid. Lot være å tørke og begynte på clay med en gang. Deretter tørk, så fant jeg frem DA maskinen, Sonax pads og Ultimate compound. Jeg visste at jeg ikke kom til å få i nærheten av noe show finish. Det har jeg hverken maskin, kunnskap eller produkter til. Dette var nå egentlig bare for å ha noe å gjøre. Denne Touranen ser helt jævlig ut rett og slett... Har vært polert av min stefar tidligere. Han vasker bare med avfetting og HT ... Men jeg var spent på hva jeg kunne klare å ta med mitt beskjedne utvalg.

Spredde på lav hastighet, så full pøs med en del press, ca 7 pass og så rett av. Dette så nå hvertfall ut til å fungere greit. Men nok av mitt mas nå, så her er noen dårlige bilder som alltid. (Speilrefleks står på ønskelisten)

3ed4a7acb8c22d092ec0aa76a4f8765d_zps3695

6418d1fae599bfaed02884ae00855967_zps86fa

6418d1fae599bfaed02884ae00855967_zps86fa

a6bebc6956c2795cab2c7e3b69f0d57c_zps07a9

79c44782ff4196d85831d701a433b498_zpse1e3

dd1ba2b877c1c0210fc156fb16ac1ed2_zps9fd7

Fikk fjernet Hologrammene og en del swirls og andre ulumskheter hvertfall. Litt vanskelig å få brukbare bilder med iphone og en kjip ledlykt til 50kr... Men man tar det man har for hånden. Sitter jo ganske mye RDS igjen ennå, men da må jeg få grovere saker i hus og våtslipingssett. Fant også noe sig i lakken og rustbobler her og der.

Voksen som ble brukt er Autofinesse Passion.

Ferdigbilder:

d9e9795e52c39356ee8b9b2b3d070a48_zps65f3

c4a23a921e004a93a349b3ab00e0b19f_zpsbbd4

02d8b8342699bb1e6c61b5ce897f0d4a_zpsc549

fbf8076f6dcd1e753110f0e5ef001051_zpsde9b

Kan jo sikkert minne om en blogg/mini S&S dette, men håper det var noe brukbart lesestoff hvertfall. Er egentlig fornøyd med resultatet mtp dette er bare andre gangen jeg polerer en bil.

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stifens    43
Stifens

Takk for det :) Ja, hun mente at det nesten var en skam å måtte kjøre den og skitne den til nå, hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×