Christer

Tette eksoslekkasje

'ning!

Trenger litt hjelp fra eksoskyndige her...

Jeg oppdaget en eksoslekkasje da jeg var under bilen i forbindelse med oljeskift. Et hull på ca 7mm i diameter, samt at enden av røret fra manifolden (grenrøret? Tror det heter "downpipe" på engelsk) mot mellomstykket før katalysatoren har rustet av og bare henger fast på gammel vane.

Budsjettet tillater ikke nytt slikt nå siden det koster 4500 kroner. Jeg kan få tak i for under tusenlappen inkl frakt/mva fra Utlandet, men det blir ikke råd til det heller før tidligst oktober.

Bilen går som en bøtte drit og fiser som en hippie full av ertestuing, så strakstiltak må iverksettes. Jeg har hørt om såkalte eksosbandasjer, men er usikker på om dette vil være egnet for å lappe en skjøt mellom to rør. Kan jeg evt legge noe varmebestandig klebeguffe av noe slag i selve skjøten og så pakke hele stasen inn i en eksosbandasje? Eksosklemmen så ut til å være intakt, men en ny slik koster jo ikke allverden på Biltema, så jeg kan spandere en ny hvis det har noe for seg.

Jeg kan ikke sveise, ellers hadde jeg kappet og sveist inn nytt metall. Alternativt kan jeg kappe og snike inn en ny rørbit og feste denne med klebeguffe og klemmer hvis det er mer hensiktsmessig. Rørbiter koster heller ikke allverden på Biltema, men siden jeg har tenkt å få dette skikkelig med nytt grenrør (om det er det det heter) på noenlunde kort sikt vil jeg helst kappe minst mulig da jeg ser for meg at det bare skaper mer problemer når jeg skal fikse det skikkelig senere.

Hjelp!


(Og ja, jeg vet jeg burde hatt med bilder, men det tenkte jeg jo ikke på da jeg lå under bilen og lyste på eksosanlegget med mobilen... doh.)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"fiser som en hippie full av ertestuing" lol hvor tar du det fra :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"fiser som en hippie full av ertestuing" lol hvor tar du det fra :-)

Overtrøtt som et fly og høy på kaffe :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dele en rørbit i to, sette det over der det er hull, mye tetteguffe og et par eksosklemmer til å holde det på plass. Det kan holde Hippie-distraksjonen på avstand til økonomien tillater en noe mer varig løsning.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde eksoslekkasje på Saaben på samme plass, kjøpte sånn eksosbandasje på Biltema. Holdt i ca 1 uke før det ble like ille. Satt bort jobben etter det. Problemet er vel å få det stramt nok og få det til å henge.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som at det er like greit å bare la det være sånn og få gjort det skikkelig når det først skal gjøres, egentlig... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mja, det er vel gjerne en sugemitor du har?

Uten å ha kjennskap til forbruk og hvor mye du kjører, vil jeg uansett tro forbruket øker så mye at det er lønnsomt å gjøre tiltak snarest mulig.

Slik du beskrev det (nå er jeg stuuuptrøtt og sitter med tapatalk, så ber om forståelse for feil tolkning) tenkte jeg at det også var en flens inne i bildet? I tilfelle blir den værre..

ØHN's forslag hørtes glimrende ut mtp hull! :)

Selv sveiser jeg både MIG og TIG, og har hatt rustfrie anlegg i 10 år nå, men husker fra tida før det at det ble prøvd løsninger med forskjellig pasta etc for å forlenge dødsleiet på gamle eksosanlegg, men felles for dem alle var (dessverre) at de virket heller dårlig. Bandasje tetter ikke overhode, og er laget for noe helt annet ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mja, det er vel gjerne en sugemitor du har?

Uten å ha kjennskap til forbruk og hvor mye du kjører, vil jeg uansett tro forbruket øker så mye at det er lønnsomt å gjøre tiltak snarest mulig.

Slik du beskrev det (nå er jeg stuuuptrøtt og sitter med tapatalk, så ber om forståelse for feil tolkning) tenkte jeg at det også var en flens inne i bildet? I tilfelle blir den værre..

ØHN's forslag hørtes glimrende ut mtp hull! :)

Selv sveiser jeg både MIG og TIG, og har hatt rustfrie anlegg i 10 år nå, men husker fra tida før det at det ble prøvd løsninger med forskjellig pasta etc for å forlenge dødsleiet på gamle eksosanlegg, men felles for dem alle var (dessverre) at de virket heller dårlig. Bandasje tetter ikke overhode, og er laget for noe helt annet ;)

Det er en sugen motor, ja. :)

Oppgitt forbruk er 0,75/mil på langkjøring, 0,8-ish på blandet og 0,9 på bykjøring. Nå ligger jeg på 1,05-1,1/mil på blandet og godt over 1,2 på bykjøring.

Jeg har byttet olje og tilsatt Metabond uten at det har gjort noe som helst for forbruket så langt. Det er som nevnt et hull i bøyen på grenrøret, samt at en skjøt (ikke flens) er rustet i stykker og nå bare henger sammen av gammel vane. Delen som har rustet av var opprinnelig en del av nedre del av grenrøret (eller flexrøret, er litt usikker på hva alt egentlig heter). Denne går inn i et strakt rør på ca 40-ish cm som ender i en flens mot katalysatoren. Bakover derfra ser alt intakt ut.

Hvis jeg får målt litt diametere på rørene kan jeg prøve ØHN sitt triks for å fikse den avrustede delen, men hva gjør jeg med hullet? Plaster? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv ØHN's triks der også!

Har du vinkelsliper er det mulig å tilpasse det du legger utenpå slik at det blir tett selv om det er i et bend.

Sugemotorer er veldig følsomme for feil i eksosanlegget så langt fremme (viktig lengre bak også, men fremst er desidert viktigst), og du merker det sikkert godt både på effekt og forbruk.

Kom på en ting..

Du skriver at hullet er så lite som 7mm i diameter..

Hva med å pusse litt på det, og prøve å skru inn litt av en 10mm bolt f.eks? Jallaløsning? JA, men dette er vel uansett bare midlertidig...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv ØHN's triks der også!

Har du vinkelsliper er det mulig å tilpasse det du legger utenpå slik at det blir tett selv om det er i et bend.

Sugemotorer er veldig følsomme for feil i eksosanlegget så langt fremme (viktig lengre bak også, men fremst er desidert viktigst), og du merker det sikkert godt både på effekt og forbruk.

Kom på en ting..

Du skriver at hullet er så lite som 7mm i diameter..

Hva med å pusse litt på det, og prøve å skru inn litt av en 10mm bolt f.eks? Jallaløsning? JA, men dette er vel uansett bare midlertidig...

Å skru inn en bolt var jaggu ikke dumt! Jeg har jo Dremel, så å slipe det til slik at det blir rundt skal jo ikke være noe problem. Bra helgeprosjekt (forutsatt at jeg får bilen tilbake fra karosserisjappen før helgen) dette her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive