Josruu

Skikkelig møkkete felger med litt korrosjon

Jeg kjøpte nylig ett sett ASA felger som har ligget i en låve i nesten ett år, uten å bli vasket før de ble lagt bort så det var veldig mye svarte prikker/flekker med sikkert en blanding av asfalt,tjære og bremsestøv.
Har etter å ha vasket hver felg 4 ganger med prick bort og Meguiars wheel cleaner fått bort 85% av det fått de til å se litt bedre ut.

Felgene har blank kant rundt og blanke eier som er lakkert på sidene. Der det er blankt ser det ut som om det er klarlakk og her korroderer aluminiumen. Prøvd med autosol men det hjalp ikke i det hele tatt. Det ser nesten ut som om det er riper i aluminiumen. (men det er det ikke)
Finnes det ett annet vidundermiddel jeg kan prøve med? Også gjerne noe som tar resten av det svarte.

Sitter på iPad og skriver akurat nå men kan prøve å få lastet opp ett bilde eller to i morgen.

http://i1234.photobucket.com/albums/ff417/josruu/felg1_zpsce322fae.jpeg'

http://i1234.photobucket.com/albums/ff417/josruu/felg2_zpsadcd0a40.jpeg

Dere ser så vidt på det ene bildet at det er noe grums med klarlakken på eikene, håper noen har en lur løsning på dette. Som kansje ikke omhandler lakkering...:)

Endret av Josruu
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen tips om dette? Kan ta ett par bilder til hvis det trengs der klarlakk problemene syns bedre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eikene er vel lakkert, så det ser ut som det har trengt vatn gjennom klarlakk og begynt og oksidere under, ergo må nok lakkest for og få bra.

Kanten på felgen kan du sikkert ta med autosol\finere poleringsmiddel.

Og du kan bruke IronX for og få vekk enda mer av skiten som sitter godt.

Endret av IvarB
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig med Ivar her. Spesielt på bilde nr 2 ser det ut som om det er begynnende oksidering under klarlakken, noe som trolig vil medføre klarlakkslipp på sikt.

Skal du ha de strøkne, er det lakk som gjelder. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel egentlig det jeg regnet med. Får se om jeg koster på de det i løpet av vinteren. Hvor får jeg tak i iron x?

Og kansje dere vet dette også: felgene er skrudde, kan jeg skru de fra hverandre med dekket på eller vil det da kansje bli såpass press fra dekket at det blir vanskelig å få de sammen igjen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel egentlig det jeg regnet med. Får se om jeg koster på de det i løpet av vinteren. Hvor får jeg tak i iron x?

Og kansje dere vet dette også: felgene er skrudde, kan jeg skru de fra hverandre med dekket på eller vil det da kansje bli såpass press fra dekket at det blir vanskelig å få de sammen igjen?

Er det 2 delte eller 3 delte?

Tipper 2 delte om dei er delte, men eg syns det ser ut som det er falske skruer, også meg bekjent har ikkje ASA to delte felger(Men ikkje skyt om eg tar feil)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 delte. Det er i hvertfall skruer som går helt igjennom så man ser Bolton på baksiden men det kan allikevel være jukseskruer for alt jeg vet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man bør vel helst ta av dekket før man deler felgen, vil jeg tro... men jeg vet ikke. Bare synes det virker farlig å fjerne motstøtten i midten av felgen...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekket skal jo i utgangspunktet ikke klemme noe særlig på felgen men jeg skjønner hva du mener. Det er sikkert ikke mye som skal bevege seg før det er umulig å få på plass igjen midten...

Problemet er at det er ett rent og skjørt helv..... å ta dekkene av disse felgene. Måtte snu det ene dekket da det satt feil vei når jeg kjøpte felgene og felgene er laget slik at man må legge på og fjerne dekk med felgen "feil vei", alstå eikene må ligge ned på dekk maskina og det er ingen kant som dekket skal sitte mot på eike siden så når man klemmer dekket inn for å"løsne" det fra felgen så sklir dekket bare tilbake ut mot felgkanten.

Rart forklart men noen skjønte det kansje:) Uansett så har det ikke noe med problemet med møkk på de:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Josruu!

Senteret på felgene dine er diamantkuttet, og ytterkantene er elokserte.

Diamantkutting er en CNC dreiebenk som dreier den fremste delen av felgen/senteret, for så at klarlakk legges på hele felgen. Grunnen til at f.eks Autosol ikke fungerer er at det er ment til ren aluminium og ikke klarlakk/lakk. Autosolen matter kun ned klarlakken ettersom det har små slipemidler.

Det er foreløpig ingen som får ordnet diamantkuttede felger, men vi har derimot en slik CNC maskin i bestilling som vil ankomme oss oktober/november. Vi vil da kunne "diamantkutte" senteret på nytt og få lagt på ny lakk/farge.

Angående ytterkantene dine, så kan ikke dette fikses på en rask måte. Slitasjen er allerede der, og det må isåfall renoveres. Den beste løsningen på det vil være å få dem høyglanspolert. Vi har såvidt begynt opp med en ny type polering, som innebærer vibrasjon! Vi kan dyppe hele felger eller løse ringer for så å få det helt perfekt polert :)

17b.jpg

Ha en fortsatt fin dag!

Mvh Østfold Felgteknikk / Scott

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kunne jo kansje være interessant. Hva slags priser har dere på slikt? Send gjerne en PM om det hvis du vil det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vibrasjon?

en slags form for tromming som blir brukt da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper metoden er omtrent tilsvarende denne videoen:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett noen felger som Østfold Felgteknikk har renovert - det var meget bra arbeid. Dessverre er det også ganske dyrt - det kameraten min betalte for fiks av fire 16" BBS-felger med lakkert senter og polert kant er det samme som to sett helt nye "vanlige" alufelger koster..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive