tharshan

Volvo XC70 svart, mikroriper!

Hei!

Fekk inn ein Volvo XC70 07' i fargen svart(usikker på nøyaktig farge)

Lakken var generelt i meget dårleg stand, så eg gjorde klart roterende og DA, samt scholl S02, S17 og S30 + oransje, lilla og gul pad.

Satt i gong på S02 + lilla pad på roterende. Tok tre harde runder uten at det vart bra nok. Så gjekk eg over til gul pad og tok fleire runder uten at det vart blankt( Det blir jo litt blankt til vanlig)

Så begynte eg å studere lakken meir nøye og det viser seg jo at swirlsa som var har forsvunnet, men det er ENROMT med merker etter maskina, nesten som om den har matta ned lakken. S02 er vel ikkje så mykje grovere enn S03 vel? Er nemlig første gongen eg prøva S02. Prøvde 2 brukte og ein heilt ny pad for å vere sikker på at paden ikkje har blitt skitten.

Så gjekk eg då over på S02 + oransj på Kestrel DA. Då vart det jo blankt. Og som finish så kjørte eg S30 + oransj pad. Det vart bra.

Men så tenkte eg å kun teste DA og S02 + gul pad som steg 1. Det viser at det tar omtrentlig like mykje som roterende. Så spørmålet er om lakken er såpass mjuk at det blir mikroswirls av roterende? Alle klutene mine lager riper i lakken også.

Og eg sjekker for swirls med MG final inspection.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe sort lakk er veldig sensibel for riper (eller riper er synlig om du vil)

Kan fort være det holder med DA på den, roterende lager ofte merker etter seg med grov korrigering, hologrammer for eksempel er vanlig å få etter grove kombinasjoner.

Pass på å ha skikkelig lys når du jobber så du ser at det blir bra, er det sol ute, så kan det være smart å teste og så sjekke i sola etterpå..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

Er meir swirls det blir ja. Blir nesten matt på en måte.

Bruker 500w halogen lampe og Led lys. Hologrammer blir det i bøtter og spann med roterende, men forholdsvis enkelt å rydde opp med DA igjen. Var litt værre med mikroswirlsa.

Satsa på å kjøre fleire harde runder med DA og S02 + gul/lilla pad i måra. Så får man håpe at det blir bra tilslutt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ekstremt varmesensitiv og myk lakk på disse. Jeg ville droppet s02 og heller kjørt flere korte runder med en finere polish.

Grov polish og DA gir holos og clouding på disse. :(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er sort lakk uten metallic på bilen så heter den 019.

Du kan jo ta en titt i denne S&S tråden og prøve samme fremgangsmåte som ble brukt der. Denne lakken er litt varmesensitiv, men ikke så ille som de eldre sorte Volvoene (f.eks 940). Passer du på å ikke kjøre panelene varme så går det veldig greit egentlig.

Ang. S02O så sies det at den i noe tilfeller tar mindre enn S03G selv om det skal være omvendt. Har ikke fått testet de så mye opp mot hverandre enda.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. S02O så sies det at den i noe tilfeller tar mindre enn S03G selv om det skal være omvendt. Har ikke fått testet de så mye opp mot hverandre enda.

På Mercedes sin C040 "schwarz" med keramisk klarlakk tar S2 Orange og S3 Gold omtrent like mye (eller lite, om man vil) med roterende og Scholl svart/hvit og rød/hvit spiderpads. Merket ikke noen vesentlig forskjell på dem der annet enn at S2 Orange var litt mer oljete og gav lenger kjøretid.

Endret av Christer
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle saman! Ganske imponerande å få svar så fort :P

Blir nok til at eg kjører fleire runder med S02 + gul pad på DA. Det gir iallefall ok resultater og eigar vil bli opplyst om at større riper ikkje vart tatt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på med panser. Nå har eg PRØVD alt av kombo eg har. Det blir mikroswirls uansett.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på med panser. Nå har eg PRØVD alt av kombo eg har. Det blir mikroswirls uansett.

Selv etter finpolering?

Jeg holdt på med VM i mikroswirls da jeg tok Mercen med keramisk klarlakk, men de forsvant etter finpoleringssteget uten å kny. Grove komboer lager mikroswirls oftere enn det ikke gjør det...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja!! S17, S30, S40 og en menzerna final finish. På svart, orangsj, blå og gul.

Det ser blankt ut og alt. Men med engang eg ser med led, då er ikkje det sååå blankt lenger:p

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noen andre puter?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kva du tenker på da?:) andre merker, eller berre andre puter i same merke?

Endret av tharshan
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre merker, finpoleringsputer..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikkje det:(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda opp med at eiger måtte ha bilen igår kveld, så hon vart opplyst om at eg det vart endel mikroriper som eg ikkje fekk fjerna. Ho var fornøgd med tanke på korleis bilen såg ut før :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opp fra glemselen!

 

Jeg óg opplever problemer på en sort bil, og med tanke på at jeg er fullstendig nybegynner så ønsker jeg å forstå hva som skjer.

Har kjørt over taket på bilen med rupes blå / blå, gikk så over til gul / gul.

Og når jeg satte bilen i sola, så kunne jeg se noen veldig lekre fasonger i lakken som beveget seg dersom jeg flyttet på meg.

 

Etter å ha lest gjennom en rekke tråder her, så antok jeg at dette var produktrester og gikk løs med CF02 og mikrofiber, men det gjorde ting bare verre.

Når jeg inspiserer nærmere så er taket fullt av små riper, som ikke er synlig med mindre bilen stor i solen og får solen i en bestemt vinkel

Etter hva slags fasong det var på ripene, så regner jeg med at det er jeg selv som har klart å lage de med mikrofiberklutene.

 

Tok en runde med rupes gul pad og scholl s40 som er den mildeste komboen jeg har, bare for å rett og slett prøve, noe som så ut til å hjelpe - men etter en ny runde med cf02 og mikrofiber så ble det nye riper.

 

Brukte ikke samme mikrofiber om igjen, og jeg passer på å brette kluten etter et par drag over lakken.

De er tørre og nyvasket (30 grader syntetisk).

 

Med tanke på at jeg er helt fersk i faget, så må jeg nesten regne med at det er brukerfeil av meg når jeg benytter mikrofiberen. Eller kan lakken på bilen "mislike" mikrofiber, hva bør jeg i såfall bruke for å få av produktene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å buffe, eller "puffe" med små forsiktige sirkelbevegelser når du buffer av. Ikke dra kluten over hele panelet.

Evt: ikke buff noe som helst. Dynk med surfex 1:5, og spyl av med høytrykk. Har lest om flere som har gjort det slik.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

thnx, skal prøve det ut når det kommer en dag med oppholdsvær

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive