cane

Flekker på sotede vinduer

Hei!

Noen her som kan tipse meg om hvordan jeg fjerner flekker på originalt sotede vinduer?

Bakgrunnen er at jeg har prøvd med NXT Generation® Glass Cleaner, Scholl Concepts ICE9000 og konsentrert Surfex HD uten at det hjelper. Kan også nevne at jeg for cirka et år siden påførte Aquapel på samtlige vinduer, og flekkene hadde jeg i hvert fall ikke før det. Uansett er det tydelig at flekkene kun er synlige på de vinduer som er sotede bak på bilen.

Tips mottas med stort takk! :)

post-2902-0-98740500-1376036087_thumb.jp

post-2902-0-31933700-1376036096_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg ser det ut til at dette er kjemikalier som har størknet/ligget for lenge . Men likt løser likt sies det, så er kanksje verdt et forsøk å prøve med de forskjellige avfettingene du har.

Ellers kan man polere/rense ruten også, som mest sannsynlig fjerner dette. :) Merk at høy varme på roterende kan føre til at ruta eksploderer.

Endret av Klykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal pollere med maskin burde du kjøre på laveste hastighet. Kan jo evt. prøve med nanosvamp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jif Universal og torky eller evt glass MF fikser det der ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal pollere med maskin burde du kjøre på laveste hastighet. Kan jo evt. prøve med nanosvamp.

Kjørte med full guffe på Flex DA på frontruta og Scholl S03 på lilla pad og mye press. Ble bare veldig varmt og kanskje bittelitt mindre småriper. Glass er HARDT! :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte med full guffe på Flex DA på frontruta og Scholl S03 på lilla pad og mye press. Ble bare veldig varmt og kanskje bittelitt mindre småriper. Glass er HARDT! :P

Ikke sant, det blir mest for å fjerne et lag med dritt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man bare skal fjerne dritt fra ruten kan man like gjerne claye den. Like effektivt og man risikerer ikke at noe sprekker. Skjolder som på bildet fjernes som regel enkelt med en glasspolish man bruker for hånd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar! Da lener jeg mot å prøve en dedikert glassrens....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scholl Ice er jo dedikert glassrens. Om ikke den tar det, må du enten over på noe sykt sterkt eller aller best: polere rutene med maskin og polish.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt god effekt med autosol på vinduer med vanskelige flekker. Uten at det riper selvfølgelig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri klart å fjerne slike merker fra vinduene med vanlig dedikert glassrens, nanosvamp og/eller glassrens med slipemidler eller maskinpolering må til. Ihvertfall hvis merkene kun synes i lys eller spesielle vinkler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan presisere at jeg med "glassrens" ikke mente vindusrens, men noe á la Gtechniq G4 - altså en slags polish (men som kalles rens). Nå klarer jeg forvirre meg selv her også...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike merker har jeg fjernet flere ganger. De verste jeg var borti var Jif Universal som fikk tørke på ruta. Da måtte jeg bruke keramikkrens som egentlig er til steketoppen på kjøkkenet.

Hadde noe lignende det som er på bildene dine på min bil her en dag. Brukte glassrensen til Nanolex og de ser ut til å ha forsvunnet nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjernet noen lignende merker på min bil vha. Nanolex glass polish for et par uker siden :-) Prøvde først med glassrensen, men det fungerte ikke for meg...

Endret av S-E
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive