hgnubel

Generell vedlikeholdsplan for bil

Inspirert av Simen som var inne på dette med vedlikeholdsplan for bil kom jeg til å tenke på tiden jeg var i førstegangstjeneste i Sjøforsvaret.

Jeg satt på et kontor og jobbet blant annet med et nytt system for planlagt vedlikehold på Sjøforsvarets fartøy... så da kan jeg avsløre forsvarshemmeligheten at dronningen har sin egen avtrekksvifte på kongeskipet, og den har naturligvis har sin egen vedlikeholdsplan.

Juster sånn og sånn hver 12. mnd, smøre sånn og sånn hver 6. mnd. Kontroller ditt og datt før hvert tokt, bytt viften etter 10 år, etc. Systemet var slik at vedlikeholdsansvarlig fikk en utskrift hver dag eller uke med hva som sto for tur, og så ble det loggført når ting var gjort, uansett hvor små og tilsynelatende ubetydelige de var.

Tenkte å prøve å overføre dette til bil i en litt forenklet form. Mye er selvsagt, mye gjøres etter 5000km av noen og etter 20.000km av noen, men det er også ting som lett faller mellom to stoler og bare gjøres av de mest dedikerte. Smøring av hengsle og fjær i viskerarmene, f.eks. Eller gjennomføringen for bakrutevisker.

Så, kjør debatt! Hva bør være med? Og hvilke intervaller gir mening for deg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mener litt som ditt eget servicehefte? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mener litt som ditt eget servicehefte? :)

Vet ikke om du mener sjekklisten "mitt" verksted bruker ved service eller at jeg skal ha mitt helt eget, men det er sistnevnte jeg tenker på :)

Stoler ikke på at verkstedet tar seg tid til å gjøre alt som trengs for å ta vare på bilen, er der kun for å få stempel i boken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ditt system men skjønner ikke det helt men, what ever floats your boat :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger et fullt vedlikeholdsprogram ala TM Master, Star, Premaster e.l med full SFI-kode og oversikt over alle komponenter og reservedeler på lager :P Da får du liste over alt planlagt vedlikehold og du skriver inn alt du gjør som er korrektive jobber utenom planlagt vedlikehold. Da får du hver enkelt komponents historie og rimelig god dokumentasjon når du skal selge bilen :)

Spøk til side. Det du er på utkikk etter er vel listen som følges av verkstedet? Ser ut som det er Volvo du har, og det kjenner jeg ikke til. Jeg har Subaru og der ligger det så fint på nettet. Kanskje du finner noe inspirasjon der.

http://subaru.no/vedlikeholdsskjema.html

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo skissa opp en slik vedlikeholds plan i Haynes-bøker, så det går jo an å dra inspirasjon derifra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt litt på å lage eget vedlikeholdsskjema selv. Som jeg printer ut, går igjennom årlig, signerer papiret, og tar vare på de til jeg skal selge bilen. Da har jo neste eier god dokumentasjon på at bilen er godt vedlikeholdt + at jeg selv lettere holder orden på hva som er gjort og ikke :-)

Lagde et skjema fort og gærlig, bare får å vise hva jeg tenkte meg. Skal sette meg ned å lage et skjema som ser litt mer profft ut, og innholde mange fler punkter selvfølgelig !

Vedlikeholdsskjema for personbil.pdf

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsomt at jeg inspirerte deg da. ;) Hadde tenkt å lage en lignende tråd selv faktisk, hehe.. Personlig kommer jeg nok til å gjøre det meste med bilen min selv. Den har fulgt servicehefte hele veien, men bilen er over 11 år gammel og har tenkt til å ha den noen år, så spørs vel hvor mye det er å hente på verdien da.

Satt og googlet litt tidligere idag, og fant en interessant lenke. Kanskje dette er noe? Har ikke PC i nærheten, så får ikke åpnet den selv. Men det det jo lovende ut:

http://www.servicehefte.net/

TrulsMoen: Synes du skal bytte oljefilter også når du først skal bytte olje. :P All spøk til side så ser skjemaet veldig bra ut. Noe sånt jeg kunne tenkt meg å ha til min bil, også stifte sammen med utskrifter på deler og slikt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det holder med bilprodusentens anbefalinger så kan jeg få tak i serviceskjema til Volvo.

Når har jeg ikke sett så veldig nøye på ting, men f.eks:

Dørlås - 5000 km

Dørhengsel 10 000 km

Panserlås 30 000 km

Seteinnfesting 50 000 km

Olje + Filter 10 000 km

Om det er så avansert du ser det for deg?

Det meste har jo sine intervaller etter bilprodusentens anbefalinger, men noen ting er jo også fikses ved behov, og noen ting har jo ikke intervall, noe som kan være uheldig for levetiden på delen

Endret av Stig-Arne Haukebøe
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

punkt 1 må vel være fyll drivstoff...

intervall er vel relativt individuelt. for meg som omtrent bor ved siden av jobben(e) å kjører lite ellers. 1 gang pr. mnd..

men tanken er ikke dum da. Er vel ingen bakdel i dagens bilsalgverden heller, som TrulsMoen antyder, at da har man en form for dokumentasjon på at bilen er vedlikeholdt. selv om det viktigste er å ha kontroll på sin egen bil selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært kjekt å ha en sånn liste for hvert bilmerke!! Har mista serviceheftet mitt jeg, men det meste blir skiftet i god tid.Og ryker noe så finnes det helt nye deler :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært kjekt å ha en sånn liste for hvert bilmerke!! Har mista serviceheftet mitt jeg, men det meste blir skiftet i god tid.Og ryker noe så finnes det helt nye deler :)

Nytt servicehefte får du hos forhandler, og hvis bilen har vært på merkeverksted for alle servicer skal de ha kmstand, dato og utført arbeid i datasystemene sine slik at de skal kunne fylle ut det nye for deg også. I teorien. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En hake jeg ser med dette, er når jeg gjør ting på forskjellige tidspunkt. Jeg har nettopp smurt opp hengsler, dørstoppere osv, samt bytta olje, oljefilter og luftfilter, men det er jo ingen service. Det er noe jeg gjorde fordi jeg følte det var på tide.. Kanskje det går an å levere bilen til service for at de bare skal se over og kontrollere alt på bilen, så jeg får stempel og underskrift? Hvis jeg sier at jeg bytter alt selv i forkant burde det vel ikke koste all verden for en slik service? :)

Endret av Simen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En hake jeg ser med dette, er når jeg gjør ting på forskjellige tidspunkt. Jeg har nettopp smurt opp hengsler, dørstoppere osv, samt bytta olje, oljefilter og luftfilter, men det er jo ingen service. Det er noe jeg gjorde fordi jeg følte det var på tide.. Kanskje det går an å levere bilen til service for at de bare skal se over og kontrollere alt på bilen, så jeg får stempel og underskrift? Hvis jeg sier at jeg bytter alt selv utenom burde vel ikk det koste all verden for en slik service? :)

Jeg spurte Mitsubishi Bergen om de ville gjøre det etter at jeg byttet (fikk byttet) registerreim på konebilen i garasjen hos mekanikeren min (dvs "gjort det selv"). Fikk til svar at de gjerne kunne se over (og skrive en halvtime jobb på det), men noe stempel kom ikke på tale. Skal det stemples, skal det gjøres av dem.

Dro til Mitsubishi Kraków med fersk reim, forklarte situasjonen, tok resten av hovedservicen og fikk stempel på hele sulamitten. :)

Skal sies at de hadde stemplet selv om jeg ikke tok resten av servicen der også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Får høre med dem når jeg skal levere bilen på merkeverkstedet til torsdagen. Om jeg kjøper deler av dem der burde det gå, synes jeg. Og siden jeg har kjøpt så mye av dem får jeg fantastiske 15% rabatt. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Får høre med dem når jeg skal levere bilen på merkeverkstedet til torsdagen. Om jeg kjøper deler av dem der burde det gå, synes jeg. Og siden jeg har kjøpt så mye av dem får jeg fantastiske 15% rabatt. :P

Ankepunktet deres var at de ikke visste hva jeg hadde gjort eller hvordan jeg hadde gjort det, og selv om noe ser riktig ut, trenger det ikke være det. Derfor stempler de ikke hjemmemekk som godkjent utført service.

Ved salg av bilen vil de, ved å stemple hjemmebyttet registerreim, stå ansvarlige for kvaliteten på arbeid de ikke har utført. Om reimen ryker en måned etter at du solgte bilen og du ikke svarer på telefonen når kjøper ringer for å sutre, kan han gå til verkstedet og kreve at de fikser problemet på sin regning - noe jeg tviler på at de gidder. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive