Gå til innhold
Terjeo

Proteinpulver

Recommended Posts

Terjeo    112
Terjeo

Trener en del, 4-6 dager i uka og det går i styrketrening + kondisjonstrening.

I dag bruker jeg Multipower 80+10, er greit nok, inneholder 80% Myseprotein og 10% kasein, er ute etter et som har 50/50 istedenfor, ettersom myseproteiner taes for fort opp i kroppen i forhold til kasein. Noen som vet om noe?

I og med at Myse taes så fort opp, går hele prosessen fort og man får derfor nesten bare virkningen av myse, mens kasein taes saktere opp, og prosessen går over en lengre periode. Det mest gunstige er derfor å få virkningen av begge to.

Ettersom treningsøktene er med relativt høy intensitet og derfor trenger jeg 2,5x1 gram per kilo muskelmasse, noe som vil si ca 100gr proteiner per dag, og da er ikke det man får bare gjennom vanlig mat nok.

Prøver å holde dette programmet:

Mandag:

Jogge 25 min

Styrketrening, Biceps, Triceps, bryst og Mage

Tirsdag:

Jogge 25 min

Styrketrening: Rygg, alt av bein, Mage

Onsdag:

Jogge 25 min

Samme som mandag

Torsdag:

Div 1 time omtrent.

Fredag:

Samme som Tirsdag.

Lørdag morgen

Muligens joggetur

Lørdag kveld:

kasse pils

Søndag:

Mulig jogging

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

ok, jeg må tøye ut etter bare å ha lest det oplegget der jeg.... steike

Kjørte samme opplegget jeg for noen år siden (ikke jogging), tylla i meg proteinpuler og mat som f, men klarte ikke å dra på meg mer den 5-6 kilo på 8 mndr, så jeg ga opp. har en usannsynlig høy forbrenning og det er nesten bare bol som ville gitt meg en effekt, og det var og er aldri noe tema for meg å teste ut...

Så en får bare leve tynnt..

Husker dog ikke hva jeg benyttet da, men var noe fra Sweden... som sikker ikke anbefales da det ikke var noe effekt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terjeo    112
Terjeo

Synes det funker fjell jeg.

Merker det veldig godt hvis jeg har trena hardt en dag uten å tatt noe form for tilsetninger i det hele tatt, og da i tillegg spist lite. Da er jeg slapp å støl som faen et par dager etterpå.

Jeg hadde ikke høy forbrenning før, men etter mye trening så kan jeg la være å trene å bare spise dritt uten å legge på meg en kilo hehe.

Bestilte en sånn her:

http://www.myorevolution.com/webshop/Detai...p?ProductID=152

Endret av Terjeo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morten83    7
Morten83

Jeg beundrer virkelig de som klarer et sånn opplegg..

Har begynt på Elixia et par ganger de siste 4-5 årene, men aldri holdt ut lenger enn 1år. Ekstremt kjedelig å være på helsestudio da..:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morrizon    15
Morrizon

En en stesønn i huset som holder på iallefall i det tempoet du holder på Terjeo, og all ære til dere, har også trent litt selv opp gjennom årene, men nå har jeg kommet til en alder at jeg holder meg i ok form, så får bare frua ta meg i den form jeg er :)

Jeg har skulder og nakkeplager, så jeg trener på en ryggklinikk i Asker noen ganger i uka, det får duge :)

Men bevares, stå på :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sw77    1
sw77

Terjeo:

Multipower er vel bortimot det dyreste og langt fra beste proteintilskuddet du får kjøpt i dette landet. Det var ihvertfall det tidligere. Så å gå over til et annet produkt er kanskje ikke så dumt.

Trener selv styrke 4-5 dager i uken å har holdt på med dette i noen år nå. Fast siden ca. 2000 og seriøst siste 3 år.

For de som lurer på forskjellen på fast og seriøs trening, så kan det sammenlignes med vår lidenskap på dette forumet. En som trener fast er mannen i gata, som gjerne liker å tro han er flink til å ta vare på bilen sin. Dette gjør han ved å håndvaske bilen ukentlig med Zalo og den samme svampen han har brukt hele siste året, både på lakken og i hjulhus.

En som trener seriøst, kan sammenlignes med det vi gjør med bilen.

Tror jeg har smakt det meste som er av proteinpulver, å kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har lagt merke til at et produkt er bedre enn et annet. Proteinpulver er jo tross alt bare ekstra næring. Forskjellene ligger stort sett i pris og smak. Smak er som kjent individuelt og prisen reflekterer stort sett inneholdet, men ikke alltid. Som i alle bransjer, er det alltid noen som skor seg på merkenavn. Protein*HOST*fabrikken

Vil tro du klarer deg fint med et rent myseprotein eller en blanding omtrent lik den du nå har. Produkter med høyt innehold av kasein er egentlig bare hensiktsmessige å ta på kvelden før du legger deg, eller når du vet du kommer til å gå uten mat over lengre tid (4-6 timer eller mer).

Opptaktiden av myse kan du redusere litt ved å spise noe i tillegg til shaken.

Det siste året har jeg brukt Nutrisport 90+ (65% myse, 33% kasein) fra EJ-Shop, å er godt fornøyd med både smak, konsistens og ikke minst pris. For tiden betaler du 775,- for en 5kg bøtte til EJ-Shop. Det er omtrent det samme som du må ut med for kun 3kg hos en av konkurentene (som reklamerer mye på norsk TV). Når det kommer til smak på proteinpulver, er det stort sett lurt å gå for sjokoladevarianten. Synes andre smaker blir for kunstige. Det blir rett og slett syntetisk og kvalmende.

Kan også anbefale Norkost på det sterkeste. Torstein som driver butikken er kosttilskuddsbransjens svar på Pirex/Ketil. Du skal lete lenge etter bedre kundeservice, å du får ofte med noe ekstra snacks i pakken :D

En ting som er viktig å tenke på når man bruker et proteintilskudd, men som mange faktisk ikke vet:

Proteinpulver er kun konsentrert mat, ikke et mirakelprodukt

Å ta et proteintilskudd og forvente å bli som Jay Cutler, Ronnie Coleman eller Arnold i løpet av et par år, er som å tro på julenissen, fred i midt-østen og at månen er laget av ost.

truhaa:

Hvorfor ga du opp? 5-6 kg på 8 mnd. er meget bra, ubeskrivelig ekstremt bra hvis dette var ren muskelmasse. La oss si 8 kg på 1 år da, å hvis du hadde klart å holde dette seriøst i 10 år, så blir dette 80kg. Da kan vi begynne å snakke Arnold ;)

"Husker dog ikke hva jeg benyttet da, men var noe fra Sweden... som sikker ikke anbefales da det ikke var noe effekt"

Det blir omtrent som å si at mat ikke anbefales da det ikke har noen effekt.

Proteinpulver er og forblir konsentrert mat. Et kosttilskudd, noe man benytter i tillegg til vanlig mat, hvis den ikke dekker ditt daglige behov for protein.

Beklager langt svar folkens, men trening og kosthold er en av mine 4 lidenskaper :rolleyes:

Endret av sw77

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
fredrik    0
fredrik

Vi er glade i lange svar, når du har mye fornuftig å komme med. Takk for posten!

Har snakket om å begynne litt med trening selv, med noen kompiser, og i den forbindelse tenkte vi å ta litt kosttilskudd. Jeg trenger for eksempel å legge litt på meg. Veier for tiden 62kg fordelt ut på 180cm, så er ikke akkurat stor. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Jul på med ren isolat, det har omtrent null fett og karbo, jeg bruker Nutritech Pro Force, og er storfornøyd med det ;)

Men du;

Rygg+biceps

Bryst+triceps

det er det viktigste mener jeg. Ha rene dager med bare de øvelsene, jeg kjører 3x6 oftest, så går jeg til f.eks 2x15, deretter til 4x8. Så blir det hvileperiode på en ukes tid, også en god periode med 3x6 igjen, ingen jeg trener sammens med har hatt den økninga når det gjelder styrke som jeg har hatt

snakker vi om kreatin så synes jeg at Push extreme er veldig fin, blir ikke så vannete heller av den :)

Har først prøvd pulver nå i det siste etter 7 år med pumping ;), merker at jeg har litt mer å hente på de to sistte repitisjonene, men hadde klart meg fint uten

Endret av kris1986

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
garrett_T4    23
garrett_T4

Jeg har prøvd litt forskjellig proteinpulver de siste 6 årene, men kom fram til at PF sin (faktisk!!, vet det er overpriset) er det eneste proteinet jeg får i meg, får det uten klumper og med en smak som går ann å drikke:)

Kreatin har jeg også prøvd en del forskjellig, men har enda ikke fått meg en favoritt, for tiden går det på PVL Creabolic, synes det fungerer greitt på meg hvertfall.

ZMA har gitt en god effekt på meg, sover godt, og føler at restitusjonen går raskere, noe jeg synes er kjempegreier.

I selve treningen min har det hvert rolig i 1mnd, grunnet sykdom og at jeg bygger meg treningsrom;)

Men starter på igjen nå neste uke tror jeg, har da tenkt å prøve med myo reps, noen som har prøvd?

Er ganske konsekvent på å ha de 3 grunnøvelsene benkpress, knebøy og markløft i treningsprogrammet mitt jeg, samt legge på litt andre øvelser så klart.

Hva med dere andre?

Vel, det var nok skriverier her;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Det som er "rart" med proteiner og kreatin er hvordan det fungerer for hver enkelt person, push extreme for meg en helt überknall, mens for en annen en hadde den kansje ikke fungert i det hele tatt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sw77    1
sw77
Vi er glade i lange svar, når du har mye fornuftig å komme med. Takk for posten!

Har snakket om å begynne litt med trening selv, med noen kompiser, og i den forbindelse tenkte vi å ta litt kosttilskudd. Jeg trenger for eksempel å legge litt på meg. Veier for tiden 62kg fordelt ut på 180cm, så er ikke akkurat stor. :P

62kg fordelt på 1,8 meter høres ikke mye ut nei. Kan jeg spørre hvor gammel du er?

Selv er jeg er par cm. lavere enn deg og 75kg nå. Å jeg er ikke en kraftig kar.

Skal du/dere begynne å trene vil jeg gi deg et råd. Muligens det beste rådet du noen gang vil få når det gjelder trening og kosthold ;)

-Start med fast trening.

-Få en instruktør eller noen med peiling til å sette opp et treningsprogram til deg. Ikke hør på hva alle forståsegpåerne på gymmet mener er det ultimate verdensbeste-treningsprogram-i-hele-verden fordi en eller annen schvær jævel bruker akkurat det programet.

-Lær deg øvelsene og utfør disse korrekt (ikke noe juksløft).

-Lær og forstå kosthold, å drit fullstendig i kosttilskudd til du har full kontroll på ditt eget kosthold.

Da mener jeg les om kosthold og næringsstoffer, forstå forskjellene på Protein, Fett og Karbohydrater og sammensettning av disse i et måltid.

Når du føler du forstår hvordan et kosthold skal være, så sett deg opp en kostholdsplan å vær disiplinert nok til å følge denne.

Da først, når trening og kosthold er på plass, kan du begynne å tenke på kosttilskudd.

Å begynne med tilskudd før det, blir omtrent som å trimme en motor som går på 5 av 6 syl. og med 10 år gammel olje og tette filtre. Helt meningsløst med andre ord.

Når du da skal begynne med tilskudd, ville jeg prioritert slik:

1. Vitaminer og mineraler (multi-vitamin) av god kvalitet. Ikke slik du kjøper på REMA (som kjent, du får hva du betaler for). Se på helsekost butikker og på nettbutikker. Norkost og EJ-Shop er to seriøse norske nettbutikker som kan anbefales.

2. Et proteinpulver av god kvalitet. Aller helst et med høy andel av isolat. Myse (whey på engelsk) er det som er mest brukt og best utvalg av.

3. Karbohydratpulver kan være kjekt, men ikke et must.

Dette er i all hovedsak det du trenger. Men skulle du føle for å bruk litt ekstra penger så:

4. Kreatin for ekstra styrkeboost. Her finns det mengder av forskjellige produkt (og kvaliteter), å finnes både som pulver og i pilleform. Vær obs på at en del mennesker er non-responder på kreatin. Dvs. det virker rett og slett ikke på alle. I grunn ganske dumt, da dette er det kosttilskuddet det er gjort mest forskning på, å som faktisk virker.

Noen linker som kan være fine å starte med:

Fitnessprat.no Et meget bra norsk forum. Kan sammenlignes med DCN kvalitetsmessig. Hjelpsomme medlemmer med MYE kunnskap om trening og kosthold.

Legge på meg noen kilo

Nybegynnerartikkel om makronæringsstoffer

Rettningslinjer for matinntak.

Viktigheten med proteiner i dietten din!

Lettlest guide om proteiner, karbohydrater, GI og fett.

Lykke til!

Endret av sw77

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
fredrik    0
fredrik

Oooh, tusen takk for et informativt innlegg! Har tenkt litt på det med kosttilskuddene ja. Kompisene mine er rimelig innstilt på å trykke i seg veldig mye greier. Er klar over at jeg bør få på plass et skikkelig kosthold og sunne vaner først, så jeg har ikke gått til innkjøp eller tenkt noe særlig over kosttilskuddelen.

Men, jeg burde i hvert fall legge på meg, noe som er hovedmålet. Så hvis jeg kan legge på meg, uten å få alt på magen, så er mye gjort for min del. Jeg er 20 år gammel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sw77    1
sw77
Men, jeg burde i hvert fall legge på meg, noe som er hovedmålet. Så hvis jeg kan legge på meg, uten å få alt på magen, så er mye gjort for min del. Jeg er 20 år gammel.

Kosthold, kosthold, kosthold, er de 3 nøkkelordene for å gå opp i vekt ;)

Spis renere, spis oftere, spis mer. Hovedårsaken til at enkelte ikke går opp i vekt, er rett og slett fordi de spiser alt for lite.

Glemte å legge ved dette i forrige post: KropKostHK.zip

Et excel-skjema for oppsett av kostholdsplan. Enkelt og genialt.

Her kan du følge kostholdet og kroppens utvikling over tid.

Les siste fane "Brugervejledning" for en kjapp innføring, før du starter å bruke det. NB! Du tillate makro når du åpner det, å du kan ikke endre filnavnet. Da blir det vistnok kluss med noen av makroene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maarten    3
Maarten

@SW77

Men hva skal en gjøre dersom en vil NED i vekt? Har vel ikke problemet med at jeg er tynn, men straks motsatt. Skulle gjerne gått ned i vekt. Samtidig som jeg har lyst å bygge litt muskler igjen, begynner å bli veldig lenge siden nå.

Noen diett anbefalinger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

x2, flytte muskelen litt opp igjen... Samt styrke ryggen egentlig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sw77    1
sw77
@SW77

Men hva skal en gjøre dersom en vil NED i vekt? Har vel ikke problemet med at jeg er tynn, men straks motsatt. Skulle gjerne gått ned i vekt. Samtidig som jeg har lyst å bygge litt muskler igjen, begynner å bli veldig lenge siden nå.

Noen diett anbefalinger?

Ned i vekt?

Kosthold, kosthold, kosthold og trening ;)

Men å gå ned i vekt samtidig som du bygger muskler er "umulig". Det går for såvidt an, til en viss grad, men tar laaaang tid og krever knallhard disiplin, både på kosthold og trening. Bygger du muskler, så vil jo vekten gå opp.

For å bygge muskler/opp i vekt, så kroppen ha kalorioverskudd. For å gå ned i vekt, så kroppen ha kaloriunderskudd. Så enkelt er det.

Men med et godt kostholdet og bra treningen vil du automatisk bygge muskler, samtidig som fettprosenten vil reduseres noe. Det er etter min mening veien å gå.

Det er ikke nødvendig med en "bodybuilder livsstil" for å klare dette, men en må være litt mer bevisst på hva en spiser og hvor mye, i forhold til aktivitetsnivået.

Noen diett anbefalinger vil jeg ikke gi, da alle er forskjellige. Det som virker for meg, virker nødvendigvis ikke for deg.

Men les igjennom linkene i min forrige post, så får du en del nyttige kostholdstips.

Kan legge ut både kostholdsplanen min og treningsoppsettet mitt litt senere.

Men akkurat nå krever SWMBO (She Who Must Be Obeyed :rolleyes: ) litt sosialt samvær og TV-kveld.

Endret av sw77

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Tja, kan gjerne sette opp en liten diettplan for en std. mann:

Frokost og lunsj - tre skiver grovt brød

Mellommåltid - to skiver / fire knekkis

Middag - 220/250 gr magert kjøtt/fisk og ca 150gr ris eller pasta (salat til er bra)

Kvelds - 2 skiver

Er mann litt mindre enn 2100 kalorier pr dag, så gjør dette:

ta to skiver til frokost og en skive til mellommåltid, dette blir ca 1800 kalorier

en kan spise masse "trompet-grønnsaker" (nye ICA-reklama..heheh), og hvis en ikke er så sulten på kvelden, så kan man jo bytte ut brødskivene/knekkebrødene med yoghurt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

SW77: var nok ment litt som fleip det mht kostilskuddet og ikke at det ikke virker...

Jeg har vokst opp i den tiden som rimelig mange stappa i seg både det ene og det andre for for å bygge kropp, noe jeg ikke er så fan av. så det kan sikkert være noe i det at jeg økte med noen kg mens de ble som hus på samme tiden, ikke at det er noe ønske å blir noe Arnold for den saks skyld, har ikke helt interessen eller ønsket om å bli stor og diger, trives godt som liten, men følte da og føler vel nå at det kunne gjort seg med noen kg ekstra samt holdt kroppen litt i mosjon også.

Det å ta kostillskudd var greit nok, men følte jeg var mye stappa i magan den tiden, hadde det da som tillegg til kosten ellers og drakk vel ca 1 liter om dagen med en forholdsvis tykk suppe.

Følte ikke at de kgn jeg la på meg var stort, men siden du mener det var bra og ut fra det jeg ser av svaret ditt også (10 år 80 kg) setter det litt i perspekfiv også..

Selv om det ikke var meg som hverken startet eller har denne posten vil jeg si takk for flotte og informative svar fra deg, samt at det var litt motiverende også, så får en se om en klarer å presse inne noen dager med trening etterhvert..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

En annen ting jeg kan meddele er at hvis folk her sliter med migrene, så gjør ryggtrening (styrke) underverker :thumbs:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig