Tonyl

Bruktbil kjøp- føler meg lurt.

34 innlegg i emnet

Hei

Trenger litt råd fra gode medlemmer her. Kjøpte for nesten 2 uker sider en VW polo 1995 mod.

For å gjøre historien kort.

• vi (kjøper) ble enig med selgeren at hun betaler omregistreringsavgift når hun leverer omreg.skjemaet til vegvesen.
  • Selgeren opplyste ikke om lekkasje fra servopumper. Jeg så ikke at det dryppet noe da jeg var å så på bilen. Da jeg hadde bilen hjemme hos meg oppdaget jeg lekkasje etter at bilen hadde stått på samme sted flere dager i strekk.
  • Km-standen samsvarer ikke med faktisk kjørt km

Er dette grunn nok til å kreve heving av kjøpet?

Jeg har kontaktet de som eide (A) bilen før de ( B) jeg kjøpte av nå. Tidligere eier A opplyste i annonsen sin at bilen har lekkasje i servopumpen og km bilen har faktisk er 205 000km. Fikk selve annonsen fra A på mail idag. DA jeg kjøpte bilen av B opplyste de både på annonsen og muntlig at bilen har kun gått ca 127 000km og bilen har ikke noe vesentlig feil/mangler (skrudd tilbake km). De har ikke betalt om.reg avgift som avtalt. Nå har vi fått krav om dette fra vegvesen.

Jeg er klar over at bil som er 18 år kan ikke være i perfekt stand. Men at de har holdt igjen opplysning som er vesentlig for avgjørelsen min om kjøp av denne bilen gjør meg forbannet. Jeg har sendt meldinger til dem uten noe respons. Vi skrev selvfølgelig kontrakt på kjøpet hvor det ble nevnt spesifikk at selgeren betaler omreg.avgift og at det ikke var noe feil som hun kjenner til.

Skal jeg koble inn advokat eller bør tas opp hos Forbrukerutvalget/Forliksrådet først?!

Endret av Tonyl
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette burde være en enkel sak som burde kunne ordnes opp i via Forbrukerrådet (evt. Forbrukertvistutvalget om Forbrukerrådet ikke når frem) Selger har jo åpenbart brutt kjøpsloven. Merk at ved privat salg mellom to privarpersoner gjelder IKKE forbrukerkjøpsloven, men Kjøpsloven. Dette grenser jo til ren svindel, da det lett kan bevises at forrige eier var fullstendig klar over manglene og ikke minst km-stand ved kjøp, da dette finnes i forrige annonse. Jeg ville ikke koblet inn advokat, men heller sendt saken skriftlig og saklig, med alle relevante dokumenter (annonser, korrespodanse etc.) til forbrukerrådet, slik at de kan behandle saken, og evt. sende den videre til neste instans om partene ikke kommer til en løsning.

I mine øyne er dette grunn til å heve kjøpet. Man har fått en gjenstand i vestentlig verre stand enn man var ute etter, eller fikk opplyst - med viten og vilje.

Se forøvrig denne link: http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867

Endret av Thomsol
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nårtid overtok selger bilen?

Du har helt klart en sterk sak. Du må bare kunne dokumentere alt og gjøre deg godt forstått uansett hvem du bruker.

Om selger ikke ønsker å gjøre opp for seg så ser du mest sannsynlig på en sak som kan ta lang tid. Om du velger Forbrukerrådet så er det lang ventetid. Først skal det megles og dem skal komme fram til forslag til løsning om ikke dere kan. Om du ikke er fornøyd med avgjørelsen i Forbrukerrådet så må den tas videre til Forbrukertvistutvalget innen kort tid etter avgjørelsen fra Forbrukerrådet.

Det er lang behandlingstid her også, men avgjørelsen her er bindende om saken ikke tas til tingretten innen kort tid. Om

du er NAF medlem kan du jo ta kontakt med advokat der om så bare for tips.

Håper du vinner fram og får tilbake pengene. Stå på og vær tålmodig!

Endret av freakshow87
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk pleier ofte å bli ganske så medgjørlige hvis man sender et brev fra en advokat...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir jo nok en tråd med bare synsing, men jeg kan jo dele litt av mine egne erfaringer innen emnet.
Både som eier av over 30 kjøretøy siste 10år men også som nåværende eier av en -95 Polo. :)

1. Omreg - Å avtale at noen andre skal betale omreg er en veldig dårlig ide, ettersom denne alltid blir sendt på post til ny eier. Dersom omreg skal være inkl i prisen, må den slås av totalsummen og kjøper betaler denne. Dette KAN det være mulig å nå gjennom Forliksrådet på, men det er en lang vei. Regn med å måtte betale omreg på bilen selv, og deretter starte kampen for å få tilbake pengene dine. Jeg hadde satt dette på kontoen for dyre lærepenger.

2. Selger har opplysningsplikt, kjøper har undersøkelsesplikt. Litt svetting og smålekkasjer på en gammel bil er helt normalt, og unormalt store lekkasjer bør finnes ved gjennomgang av bilen. Det kan for meg her høres ut som om du gjorde en slett jobb når du undersøkte bilen i forkant. Statlige instanser vil også her vurdere hvorvidt det er en vesentlig mangel opp mot bilens alder og bilens pris. Dersom den var dyr for å være en -95 Polo, og i annonsen fremstilt som et strøkent eksemplar, vil det være lettere å evt få prisavslag på dette grunnlaget, enn om prisen var "listepris" og selger ikke har gjort et forsøk på å selge bilen som mye bedre enn den er.
På den annen side behøver det ikke være verre enn slitte o-ringer på skruene på servopumpen, som koster deg max en femtilapp på Tess. :) Dersom bilen ellers er ok, ville jeg prøvd å se om ikke dette er tilfellet.

3. KM-stand kan være vanskelig å dokumentere i forkant, spesielt om bilen er virkelig gammel og ikke har vært innom merkeverksted på lenge. Dersom du ringer SVV kan de informere om km-stand sist bilen var på EU, dersom du ringer merkeverksted kan de informere om km-stand sist bilen var på verksted, enten for service eller andre ting.
Jeg er ute etter en gammel S4 selv, og på alle interessante objekter ringer jeg først SVV for å få eierhistorikk og papirer fra tidligere EU-kontroller. Deretter ringer jeg merkeverksted for å finne ut om bilen har vært inne for større reparasjoner. Eierhistorikken kan bl.a avsløre om bilen har vært kondemnert tidligere. En bil som har gått 200k med god historikk kan forøvrig være en mye bedre bil enn en som har gått 120k med dårlig historikk, så det er ikke alltid negativt at bilen har gått lengre.
Hvordan er bilen forøvrig da? Hvis du ser bort i fra en liten lekkasje som du knapt merker og at den egentlig har gått lengre?
Kan jeg få spørre hva du gav? Jeg gav 7000kr for min med 1.6 liter, takluke og Defa-pakke. Notorisk dårlige girkasser på disse bilene, men på min virker fortsatt alle girene også. :) Har forøvrig gått omtrent det samme som din. Hvis ikke du har sjekket når regreim sist er byttet, kan det være greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du dokumentasjon på forrige (og korrekte) kilometerstand (forrige EU f.eks) så er dette hevingsgrunnlag godt nok. Manipulering av kilometerstand er ikke lovlig og er i dette tilfellet en "vesentlig mangel".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du dokumentasjon på forrige (og korrekte) kilometerstand (forrige EU f.eks) så er dette hevingsgrunnlag godt nok. Manipulering av kilometerstand er ikke lovlig og er i dette tilfellet en "vesentlig mangel".

En god artikkel om tilsvarende, selv om det her også i saken nevnes rustskader som en vesentlig faktor:

http://www.dinside.no/898790/hvordan-oppdage-juks-med-kilometertelleren

Men det står også i artikkelen:

Klarer du ikke å skaffe noen opplysninger, bør du spørre deg selv om du virkelig ønsker å kjøpe bilen. Husk at du trenger å vite slikt før du kjøper, ikke etter.

Jeg syns dessverre mye av lovverket fritar kjøper for ansvar, noe som har i enkelte tilfeller gjort det hasardiøst å selge bruktbil her i landet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kommer frem at bilen har gått mye lenger enn det som blir annonsert, så er det hevingsgrunnlag. Spiller ingen rolle om bilen er bra ellers. Her er det noen som har endret kilometerstand, og det er ikke tillatt i henhold til norsk lov. Og når forrige eier igjen kan dokumentere dette, så er det selger som her har gjort noe ulovlig. Jeg for min del hadde ikke godtatt dette, og kjørt en sak på det mot selger. Uansett om bilen er bra ellers. Selger fortjener å få en smekk. Og om kjøper her ikke gjør det, så vil jo selger bare gjøre slikt neste gang de selger biler. Kjør hardt mot hardt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken norsk lov bryter du om du endrer km-stand på bilen din?

Du skriver at du ikke ville godtatt dette og kjørt sak, men er du forberedt på bruk av tid og penger på noe som ikke nødvendigvis kommer til å gå din vei, om et års tid når saken er over?

På en bil til flere hundre tusen; ja kanskje. På en Polo jeg tipper kostet max 30k? Ikke jeg ihvertfall.

Det kan være greit å ha fingern i jorda når det gjelder kjøp og salg av bruktbil, spesielt når noen andre løper risken. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvilken lov paragraf, men det er ikke lov å endre km. stand. Om du tar et google søk, så finner du ut det.

Og ja... Jeg for min del ville brukt tid på å kjørt dette videre. Penger trenger det ikke koste om du er medlem i for eksempel NAF. Hvorfor la noen slippe unna med slikt, selv om det ikke dreier seg om store summer?

Er enig i mye av det du sier med at kjøper må sjekke nøye og slikt, men selger har også et ansvar her. Og når kilometerstanden er skrudd så mye tilbake, så er det helt klart et bevisst forsøk på svindel. Og jeg tolererer ikke svindel, uansett om det dreier seg om bare litt penger. Det er prinsippet som gjelder her for meg.

Folk er jo så klart forskjellig, så det at du ikke ville gjort det er jo greit nok. Men slik er ikke jeg. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Via google finner man så mye rart. :)

Jeg vet at det ikke er lov å endre km-stand i forbindelse med misbruk av forsikring feks, men meg bekjent er det ingen lov som spesifikt forhindrer noen i å endre km-stand. Det skjer jo stadig vekk ved at folk bytter instrumentpanel, og da spesielt på gamle biler som ikke har startsperre kodet i instrumentpanelet.

På Pajeroen min blir km-stand nullet ut om jeg bytter et kretskort som pr idag er gåent, og som gjør at tankmåleren min ikke virker. Såvidt jeg vet er det heller ingen mulighet for å kode om km-stand på den bilen. (Har lest mye om problemstillingen på utenlandske forum)

Jeg syns NAF er en stor svindel i seg selv, en interesseorganisasjon for bilister som ikke er interesserte i bil. :D Men det er nå bare min mening.

Jeg syns det er flott at de stiller med advokat i saker der det trengs, absolutt. Men kjør nå denne saken gjennom en advokat og hør hva vedkommende sier da. Få med innspill fra begge parter, og se om det er noe å hente på det. JEG tror ikke det, men jeg har tatt feil før. :)

Prinsipp er ikke nok til at jeg ville kjørt sak, det er derfor vi har en konto for "dyre lærepenger" :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dette hadde vært min bil og min problemstilling, så kan det godt hende at jeg hadde tatt en "dyr lærepenge". Men... Jeg er rimelig prinsippfast av meg. Så om det hadde blitt tap, så får det få være. Hadde gjort det allikevel.

Og om man bytter instrumentpanel så bør/må man jo opplyse om det. Og det virker ikke som det er gjort i denne saken. Ergo: Svindel i min bok. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Via google finner man så mye rart. :)

---

På Pajeroen min blir km-stand nullet ut om jeg bytter et kretskort som pr idag er gåent, og som gjør at tankmåleren min ikke virker. Såvidt jeg vet er det heller ingen mulighet for å kode om km-stand på den bilen. (Har lest mye om problemstillingen på utenlandske forum)

Hysterisk off-topic, men siden vi var inne på dette med å finne mye rart på google... jeg har funnet en kar som kan reprogrammere kmstand på km-telleren på Pajen din. :)

Ulempen er at han holder til i Gold Coast i Queensland i Australia, så det er et stykke å sende instrumenthuset...

...men han har en listing på ebay for et brukt instrumenthus, så om du mailer litt med ham kan dere kanskje få til en byttehandel av noe slag?

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og om man bytter instrumentpanel så bør/må man jo opplyse om det. Og det virker ikke som det er gjort i denne saken. Ergo: Svindel i min bok. ;)

Jeg er enig i første, uenig i andre. Det kan være mange grunner til at det ikke er opplyst. Mange som kjører og eier bil idag vet ikke engang hva km-stand er. Man kan rett og slett ikke ta for gitt at selger vet hva han selger, mener jeg. ;)

Eum, nei. Her må man se på totalen: det var ikke bare km-stand men også presisert i annonsen at bilen var rustfri.

En sak skaper kun presedens om forutsetningene er like.

Feks så påstod mange at en sak i Finnmark(?) for 10år siden der Elkjøp ble dømt til å erstatte en fukstadet mobil, skapte presedens.

Det man ikke hadde fått med seg var at den innklagede butikken ikke hadde levert dokumentasjon eller i det hele tatt møtt opp i retten. Mao; ikke presedens.

Forøvrig:

Jeg forsvarer ikke det som ble gjort, og jeg mener det er feil å trikse med biler før salg på generell basis. Men jeg velger å være såpass realistisk at jeg tror dette er en tapt sak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knutis, det finnes maaaaange saker med km-svindel og det ingen som helst tvil om at det alene gir rett til heving av kjøp. Du har rett i en ting og det er at det er lov til å endre km-stand. Det er derimot svindel å ikke opplyse om det ved salg.

Om forrige eier er klar over svindel eller ikke betyr lite. Nåværende eier har likevel rett til å heve kjøpet på grunnlag av km avvik alene. Deretter må forrige eier evt gå på den føre der og til slutt vil bilen ende hos svindler (Hvilket i dette tilfellet høyst sannsynlig er forrige eier)

Dette er en fortvilt eier som føler seg lurt, og jeg forstår det godt. Da er det ikke pent å prosedere egen uenighet med lovverket i denne tråden. Loven er som den er og det bør vi vel forholde oss til i denne tråden og ikke hvordan du skulle ønske at den var. Det rare er at du også synes å trekke konklusjoner ut fra slik du skulle ønske loven burde være.

Et brev fra en advokat bør kunne gjøre underverk her. Hvis ikke er det å ta det den lange veien. Men heving av kjøp har man rett til. Handlingen er kriminell og bør anmeldes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken norsk lov bryter du om du endrer km-stand på bilen din?

Du skriver at du ikke ville godtatt dette og kjørt sak, men er du forberedt på bruk av tid og penger på noe som ikke nødvendigvis kommer til å gå din vei, om et års tid når saken er over?

På en bil til flere hundre tusen; ja kanskje. På en Polo jeg tipper kostet max 30k? Ikke jeg ihvertfall.

Det kan være greit å ha fingern i jorda når det gjelder kjøp og salg av bruktbil, spesielt når noen andre løper risken. :)

Det er ikke ulovlig å stille kilometerteller på privat bil i seg selv. Om det derimot kan bevises eller sås tvil om dette ble gjort for å tjene penger/ lure evt kjøper så har du gjort noe straffbart. Har ikke noen paragrafer å vise til nå, men hadde en sak selv.

Der var mye rart i mitt bomkjøp, men det var kilometerstand som ble avgjørende faktor hos meg. Dette var en Mercedes til 100 000, og ble vunnet via Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget og endte opp med pengene tilbake. Dette tok mellom 8 og 12 mnd, men det var verdt det med tanke på summen. Fikk mye hjelp av lokalt merkeverksted her også.

Jeg personlig hadde nok neppe giddet å gå samme veien for en gammel Polo, men så er det jo så fint når svindlere får seg en smekk enten dem lærer eller ikke. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nåværende eier har likevel rett til å heve kjøpet på grunnlag av km avvik alene.

Handlingen er kriminell og bør anmeldes.

Det er dette jeg reagerer på: generelle forumbrukere som på grunnlag av informasjonen i en enkelt forumpost som bastant kan fortelle hva som er rett og hva som er feil. Jeg har sett flere ganger de siste ti årene at folk har blitt oppildnet til å kjøre tilsvarende saker, uten å få medhør. Jeg mener det er viktig å ta dette via de rette kanaler for å få satt ting i perspektiv, kontra det å spørre oss.

Dersom man skulle spørre om erfaringer vi har med forskjellige vokser eller bruken av nanosvamp på kjøkkenbenken, har det normalt små konsekvenser om OP får andre erfaringer enn oss. Men det å gå til rettslige skritt kan medføre både psykisk og økonomisk belastning, med mindre man har en avtale med advokat som ikke koster skjorta. Det kan være greit å ha det i bakhodet før man sender folk ut på jakt.

Dette er en fortvilt eier som føler seg lurt, og jeg forstår det godt. Da er det ikke pent å prosedere egen uenighet med lovverket i denne tråden. Loven er som den er og det bør vi vel forholde oss til i denne tråden og ikke hvordan du skulle ønske at den var. Det rare er at du også synes å trekke konklusjoner ut fra slik du skulle ønske loven burde være.

Jeg og forstår at han er fortvilt over at bilkjøpet ikke utartet seg slik han hadde håpt. Og jeg er ikke uenig med loven (kjøpsloven i dette tilfellet), jeg syns bare lovgiverne har tillagt urimelig med rom for tolkning, noe som dessverre kan slå begge veier.

Tony har ikke vært aktiv siden han postet dette, men jeg håper at han gjør det han selv foreslår: tar kontakt med advokat. Da kan det utredes hvilken sak han eventuelt har mot forrige eier, deretter kan det kjøres sak. Utfallet er uansett ikke gitt mener jeg, men advokaten vet nok mye mer om dette enn det vi gjør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er lov å endre på km telleren kan diskuteres i det uendelige. Saken kjernet er at km som viser på instrument displayen ikke samsvarer med hva bilen faktisk har gått. I annonsen jeg leste, har selgeren tatt bildet av km som viste 127 000 km. De har også satt km i overskriften og lagt bilen ut for salg på "samme prisnivå" (om jeg kan kaller det slik) som på biler som har kjørt under 150 000km. Nå har jeg fått en kopi av kontrakten mellom de som solgte meg bilen og de bilen ble kjøpt av. Der stod det spesifikk bilen har gått over 200 000km. Og de solgte bilen videre til meg nesten 3 uker etter på med et lavere km-stand.

Noen mener nok jeg som kjøper kan ha gjort en dårlig jobb ved besiktelse av bilen. Har prøvd så langt med mine kunnskaper og forutsetninger å se etter mangler / feil på bilen. Det blir som å sette en dataingeniør til å gjøre en rørlegger sin jobb. Jobben kan nok utføres, men kvalitetsmessig blir det nok ikke bra. :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner at det er irriterende å gjøre ett sånt kjøp.Mitt råd er altid å få utført tilstandsrapport på salg og kjøp av bil.Uansett prisklasse nesten.Knutis så bilen jeg kjøpte i fjor fra forhandler.Der var det utført tilstandsrapport, men manglene var så store at jeg knapt nok kom meg hjem.Nesten ingen av feilene var oppført på tilstandsrapportDårlig starter,defekt vindusheis,tennkassett utslitt motorfeste,utslitte bremseskiver og mye annetJeg bare beit det i meg og bestemte meg å aldri kjøpe noe der igjen, selv om familie og slekt har jobbet og/eller handlet hos firmaet siden tidlig 70 tall(og kanskje lengre).

Det skal sies at forhandler dekte alle utgifter unntatt motorfeste, nettopp fordi tilstandsrapporten hadde bomma på alt og dem visste dette var feil som var også da de solgte bilen ett par uker før første verkstedbesøk. Jeg ville innerst inne kun heve kjøp, men faren min som liker å kjøre mye og akkurat hadde førtidspensjonert seg ville at bilen skulle bli ordnet.Under ett år etterpå dro jeg og kjøpte en Mitsubishi EVO9 for 450.000kr og null garanti fra forhandler(unntatt kjøpsloven/angrerett). Visste at jeg kunne gå i fella og kjøpe katta i sekken igjen, men spenningen er litt av sjarmen med bilkjøp :)

Leksa jeg har lært er altså kort sagt: Hvor mye en har peiling på bil har lite å si.Få utført en tilstandsrapport fra f.eks NAF og skriv i kjøpekontrakt at bilen blir solgt/kjøpt sånn det står at bilen er der.Tar ny eier å får utført enda en sånn rapport hos annet verksted og finner feil f.eks 1 uke etterpå, så må den /de feilene utbedres på forrige eiers bekostning.Å få utført en sånn grundig sjekk før kjøp har spart meg for 10-30000 kr på flere bilkjøp.2 av bilene ble ikke kjøpt nettopp fordi verksted fant store mangler som jeg selv eller eier ikke klarte å se.

Beklager langt innlegg, men etter 20 bilkjøp følte jeg for å dele mine erfaringer ;)

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive