Exire

Tips til pads og bruk av roterende

Hei,

Har en roterende Hitachi SP18VA fra 2005 liggende i garasjen (omtrent sånn: http://www.verktøy.no/polermaskin-slipemaskin-sp18va-1250w). Har brukt den kanskje 4-5 ganger opp gjennom årene, så erfaringsnivået er ikke helt på topp kan man si.

Har skjønt at roterende er det beste til fjerning av riper og andre stygge skader, men faren for å brenne lakken er veldig stor. Har kjøpt oss ny bil, en '11-mod Touran (gråmetallic). Ettersom dette er den første virkelig "nye" bilen jeg har eid, ønsker jeg å ta godt vare på den. Tenker å polere+vokse den hver vår og høst. Er det lurt av meg å gyve løse på den med roterende, med min lille og meget begrensende erfaring?

Jeg har anledning til å investere i ny maskin, og ser at mange oppfordrer til kjøp av DA. Kommer nok ikke til å polere noe særlig mer enn min egen bil selv, og kanskje svigermor sin, men min far og bror kommer nok til å benytte maskinen en gang i året selv på sine egne biler. Vi snakker altså om rundt 5-6 behandlinger i året på det meste. Har anledning til å fleske til med en Rupes DA til 5500 kr om nødvendig.

Kommer forøvrig ikke til å være noe særlig borti biler med mye riper og elendighet, da alle har relativt nye biler med lakk som er godt tatt vare på, men man vet aldri.

Hva er da en fornuftig investering når man tenker pris og behov? Kan selvfølgelig ende opp med at jeg blir bitt av basillen, men ønsker råd fra erfarne folk om hvor mye dere mener er verdt å bruke? Vil ikke kaste penger i do, så å kjøpe billig jall frister ikke, men ikke svindyrt heller med mindre erfaring tilsier det er verdt det i lengden (og at produktet er verdt det også).

Hadde vært en bonus om noen vet om tyske forhandlere til maskinene de anbefaler. Mine foreldre skal den veien til uka, så da har jeg muligheten til å spare mange kroner også, gitt at maskinen er mulig å få tak i fra butikk.

Trenger også å kjøpe nye pads til Hitachien. Har brukt de originale siden jeg kjøpte den, uten å vaske dem også. SÅ grønn er jeg i gamet.. :D Er i tillegg vandt til at poleringsmiddel spruter rundt i alle retninger under bruk.. :) Har en 10 år gammel Rover 75 jeg skal lakkrense og shine opp, før jeg skal selge den. Våger å kaste meg ut på den med roterende :)

Lakken er skikkelig dårlig, så trenger tips om gode pads som vil passe på maskinen. Den har m14 kobling, hva nå enn det er for noe.

Vil medium variantene til Scholl (fra her: http://www.partsandretards.no/bilpleie/pads-og-paforingsputer ) passe bra, eller er det andre pads som vil være av større nytte for meg til denne jobben?

Har sett på den gule og den sorte, i tillegg vet jeg Bilxtra selger noen autoglym varianter, men aner ikke om de er gode eller passer på maskinen. Det beste var selvfølgelig om jeg kunne gått i en butikk å handlet dem, eller så får jeg bare bestille og vente tålmodig :) Trenger pads som virkelig kan rubbe en bil, og deretter klare å shine den opp igjen :)

Takker for svar.

Endret av Exire
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt Meguiars sine puter mye med Makita roterende. Synes den burgunder røde er veldig bra til rubbing/lakkrens og den nest mykeste gule avslutter fint.

Faren for og brenne igjennom er litt overdrevet og synes jeg så lenge man har med hodet :)

Personlig bruker jeg for tiden nesten bare DA maskin, type Kraus. Om det er vært og invistere i Rupes vet jeg ikke for har ikke prøvd den

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faren for å brenne gjennom på metall er overdrevet, med mindre lakken er usannsynlig tynn, det begynner å ryke en stund før du går gjennom.

Men på plast derimot skal det slett ikke mye til for å brenne gjennom.
Det er varme som er problemet, plast leder varme dårlig og det blir derfor fort veldig varmt om man legger litt press på 1 punkt eller treffer kanter. jeg tror også at når det blir så varmt begynner plasten å skille ut oljer som får lakken til å slippe og da er det gjort.

Så på plast hold deg til lave hastigheter (<1500rpm) lavt press og aldri prøv å bearbeide et lite område over tid, og pass deg for kantene på plastdeler.

Med DA som Rupes og flex derimot er det mye som skal til for å brenne gjennom selv plast, da det ikke blir like varmt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.

Fungerer padsene fra Meguiars på Hitachien? Hvor kan jeg bestille dem i så fall?

Lysten på en DA maskin. Mange merker å velge mellom, men ettersom jeg har mulighet til det, har jeg lyst på en god en. Klar over at det er mange å velge mellom, og ulik smak, men noen produkter må være mer verdt pengene enn andre.

Virker på meg som topp 2 her på forumet er Flex og Rupes. Hvem er en verdig 3'er kandidat når man tenker at man vil ha mest mulig for pengene, samtidig som jobben blir gjort raskt og grundig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3dje plass(i popularitet) er vel DA6 pro!? Pads fungerer som regel på alle maskiner. Begynte selv med Krauss DA men anskaffet flex roterende fordi Audien min har ganske hard lakk å det tok lite med DA maskin. Ville anbefalt å kjøpe ny bakplate med skumgummi(om det ikkje er det på din) å evt Uber pads. De er god pris på og funker veldig bra syns eg. Eg var også veldig redd for å begynne med roterende, men det er som sagt litt overdrevet. Heller starte roligt med lite press. Å skal du starte med Rover så gå over til Vw'en så kan jo det være to heilt forskjellige ting. Så du må bare prøve deg litt frem, begynne med medium polish å heller gå over til grovere ved behov. Alle her inne har sine meninger, feks eg liker scholl sine produkter med scholl/uber puter. Mens mangen bruker sv,meguiars,menzerna,3m osv. Så det finnes som regel aldri noe fasit svar. Men pads finner du hos alle samarbeidspartnere til DCN.

Endret av IvarB
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville begynt med da maskin.eg kjøpte meg krauss 500 w hos rb tuning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvor finner jeg bakplate til maskinen? Sorry, helt grønn her, og redd for å kjøpe feil og måtte stresse med å returnere dem igjen. Kommer til å beholde hitachien og bruke den foreløpig. Vil denne bakplaten fungere på min? http://www.partsandretards.no/bilpleie/pads-og-paforingsputer/scholl-concepts-bakplate
De aller fleste roterende maskiner har M14, så tar du av bakplata på din maskin så ser du det. Mindre DA maskiner (krauss, kestrel, mg osv) har vel 5/16 bolt. Så er det anbefalt med vertfall 2pads så du kan bytte og vaske de innimellom. De fleste butikkene har som regel en pakke med 2/3 grovheter av polish med forskjelige pads med. Endret av IvarB
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive