Megaoctane

Autoglym eller Meguiars

Har tenkt å polere bilen for hånd. Har dessverre hverken egen garasje eller et sted å være, så jeg kan ikke maskinpolere:(

Planen var å bruke AG ultra deep shine og deretter AG extra gloss protector eller AG HD wax.

Eller skal jeg bare bruke Meguiars mirror glaze #21?

Eller bør jeg bare gå for AG Aqua Wax? Enkelt og greit?

Hva varer lengst av Mirror Glaze, Aqua Wax, HD Wax og Gloss protector?

Eller bør jeg gå for andre produkter?

Endret av Megaoctane
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SRP og EGP fungerer greit for hånd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. Har svart bil, og leser at ultra deep shine skal være bedre enn SRP? Det viser ikke "spor" når man er ferdig...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikkje teste ultra deep shine så det vett eg ikkje noko om,eller shar du og Duragloss 111 og 101.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. Har svart bil, og leser at ultra deep shine skal være bedre enn SRP? Det viser ikke "spor" når man er ferdig...

Super Resin Polish (SRP) og Ultra Deep Shine (UDS) er to sider av samme sak. UDS synes jeg skjuler mer defekter enn "gamle originale" SRP. Lenge var UDS en nyere oppgradert polish fra Autoglym. Dyrere og litt lettere å jobbe med enn SRP. Jeg har ikke prøvd den nyeste oppgraderte utgaven av SRP, men den skal være bedre på holdbarhet og bruk, blant annet. Uansett om du velger nye SRP eller UDS, får bilen et fint kortvarig løft. Lotuseffekten forlenger du mye med EGP på toppen av den polishen du velger.

Når det gjelder spor som ikke vises, spørs det hva som menes. UDS skjuler "spor" i selve lakken noe bedre enn SRP med en gang. Etter noen vask kommer defektene/sporene gradvis frem igjen uansett hva en legger på av kjemisk lakkrens.

Hvis det menes skjolder/spor etter polishen, skyldes det feil bruk. Typisk feil som ofte gjøres, er at bilen/lakken ikke er helt ren før en påfører polish. SRP har veldig god renseeffekt, også på asfalt. Hvis bilen ikke er avfettet skikkelig, vil SRP blande seg med asfalt rester og gnis bortover lakken. Det er ikke optimalt og kan gi lette riper/skjolder.

Grundig avfetting og vask er løsningen. Etter skikkelig vask legger ikke verken SRP eller UDS igjen spor/skjolder. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett hvor mye avfetting jeg bruker, PB, Iron-X og Surfex, så finner clayen alltid noe. Ikke sikkert det er asfaltprikker, men den får ofte en lett brun farge. Derfor synes jeg det er litt rart å kline på SRP som er en kjemisk rens, denne vil jo løse opp det avfettingen ikke tok, fordi man ikke har brukt clay. Clay uten maskinpolering er jo fy. Så jeg ville lagt en voks/sealer uten rens/løsemidler som Collinite og SRP. Swissvax Viking er feks. et godt alternativ. Du kommer til å få riper i en eller annen grad hvis du durer på med SRP uten clay. Been there done that. (5 år siden :) )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg ville lagt en voks/sealer uten rens/løsemidler som Collinite og SRP.

Collinite sine vokser er btw fulle av sterke løsemidler, de løser bla opp asfaltprikker bedre enn prikkbort ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å ta en skikkelig forvask og håndvask mener jeg det er helt i orden å kjøre på med kjemisk lakkrens for hånd. La oss ikke bli helt hysteriske. :) Ripene/skjoldene man får etter SRP for hånd med en "DCN-rengjøring" på forhånd lager ikke mer ugang enn clay i seg selv.

Noen som har tenkt over hva som skjer når clay strykes tett over lakken mens den løsner urenheter? Da kan en virkelig snakke om risiko for riper. SRP på en skumgummipad er nok tryggere. Da har i hvert fall smuss en sjanse til å forsvinne i porene underveis, ikke ligge tett mellom clay og lakk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det AG sin SRP og EGP.
Forvask:
P21S
Surfex HD
Spylt av

Deretter iron x over hele bilen.
Avspyling

Deretter chemical Guys sitrus shampoo med grit guard bøtte og swissvax washpudel for toppen av bilen, og mikrofiberhanske for nedre del.
Avspyling

Tørk

SRP påført. En gang over alt, to ganger på panser.

post-5227-0-53368900-1374318577_thumb.jp

post-5227-0-39022400-1374318582_thumb.jp

EGP påført hele bilen. Lar stå 45 min. Tørket av med Swissvax voksfjerning håndkle.

post-5227-0-65736800-1374318586_thumb.jp

Ble dessverre ikke mange bilder. Bare av EGP og etter.

Tidsforbruk - 3,5 timer

Endret av Megaoctane
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble SRP og EGP.

Forvask:

P21S

Surfex HD

Spylt av

Deretter iron x over hele bilen.

Avspyling

Deretter chemical Guys sitrus shampoo med grit guard bøtte og swissvax washpudel for toppen av bilen, og mikrofiberhanske for nedre del.

Avspyling

Tørk

SRP påført. En gang over alt, to ganger på panser.

EGP påført hele bilen. Lar stå 45 min. Tørket av med Swissvax voksfjerning håndkle

Ble ikke mange bilder. Bare av EGP og etter.

Synd du ikke brukte noen form for asfaltavfetting. Regner med SRP fikk litt å jobbe med da ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd du ikke brukte noen form for asfaltavfetting. Regner med SRP fikk litt å jobbe med da ;)

Du tenker Prickbort?

Brukte det for 1 uke siden. Full vask av bil da også. Masse prickbort.

Har kjørt 30 km siden da mest i byen.

SRP påføringsputen ble faktisk ikke allverdens møkkete.

Uansett - gjort er gjort :)

Endret av Megaoctane
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tenker Prickbort?

Brukte det for 1 uke siden. Full vask av bil da også. Masse prickbort.

Har kjørt 30 km siden da mest i byen.

SRP påføringsputen ble faktisk ikke allverdens møkkete.

Uansett - gjort er gjort :)

Tenkte på Prickbort, Tardis eller lignende ja. Hvis du gjorde slik avfetting en uke før shine, er nok alt i skjønneste orden. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yepp, leste din tråd, pluss hadde fått en del råd av @ØHN borte på mbentusiastklubb.no, så da var det bare å kjøre på.

Blir selvfølgelig ikke så bra som maskinpolering, men bedre enn ingenting. Var jo ikke antydning til beading på bilen.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trogha, du misforstod meg. Jeg mente å si at trådstarter skulle velge en voks uten løsemidler, slik som Collinite og SRP inneholder. ØHN, hele poenget mitt var at etter clay så polerer man med maskin, da forsvinner ripene etter clayen. De ripene SRP lager blir bare skjult i noem uker. Jeg ville gått for Swissvax eller en sealer uten løsemidler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trogha, du misforstod meg. Jeg mente å si at trådstarter skulle velge en voks uten løsemidler, slik som Collinite og SRP inneholder.

Aha :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg burde ha gått for Swissvax Cleaner Fluid Regular? For slik jeg leser det, er det ikke noe galt å bruke EGP, bare SRP?

Eller skulle jeg unngått SRP og EGP?

Bilen er uansett den med glattest lakk på parkeringsplassen i borettslaget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes SRP / EGP er en grei kombo jeg. SRP er fin både med maskin og for hånd. Vis lakken er bra fra før er det jo ikke nødvendig å bruke grovere polish en nødvendig.

Og som du selv sier; Bilen er uansett den med glattest lakk på parkeringsplassen i borettslaget.

Da er det jo bare og smile da :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vaske bil etter voksing?

Jeg vasker på en Statoil stasjon som har en kraftig skum og bra høytrykk.

Hvordan bør jeg vaske fremover? Pleier å vaske minst en gang hver andre uke.

Skal jeg unngå prickbort?

Kan jeg fortsette å bruke skummen?

Er CG sitrusshampo en grei sjampo å bruke?

Bør Surfex HD blandes ut mer enn 1:20?

Neste gang, må jeg igjen ta iron x, SRP og deretter EGP eller bare kjøre på med iron x og EGP, evt SRP og EGP?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cg sitrushampo er ein grei shampo ja.Trenger ikkje surfex for kvar vask,holder med skum og bøttevask.Neste gang du skal vokse feks etter 3til 4 mnd eller lengre ville eg tatt iron x ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive