Gå til innhold

Hjelp til kjøp av video kamera!


Concker

Recommended Posts

  • Forhandlere
Concker

Heisann.

som hobby fotograf ønsker jeg å ta steget litt videre og ta noe video.
problemet er å finne ut hvilket kamera jeg burde kjøpe da jeg ikke har noe særlig peiling når det kommer til videokameraer.
derfor tenkte jeg kanskje noen av dere kunne hjulpet meg å velge ut akkurat hvilket kamera jeg burde kjøpe av det som ligger ute på finn.no fortiden.

-Helst brukt av typen "god deal" (med mindre finnes bedre nytt i samme prisklasse)
-bildekvalitet er absolutt første prioritet!
-Andre prioritert er "anti shake"

Det blir i hovedsak å filme ute, da det er bil filmer og treff som skal filmes (ikke type volvo 240 bøøørner i lyskrysset) men framvisning av biler i form av redigert video.

Dette er et eksempel på type film:
http://www.youtube.com/watch?v=kwfWFswlNrI
med tanke på detaljer på bilene, felger osv er bildekvalitet veldig viktig for meg. Men så klart blir det jo innenfor budsjettet. Samt en god bildestabilisator vil også hjelpe. Til mer action rettet filming har jeg gopro som brukes til slike formål.

Budsjettet i denne omgang er helst 1000-1500kr, men kan strekke meg til 2000 om det er noe ute som virkelig overgår evt andre som ligger ute.

Samt noen som i samme slenger har gode tips til hvordan jeg skal få slike helt glatte klipp, altså når man filmer fra 1 side av en bil til en annen, helt uten shake?

Takker for all hjelp!
-Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tja, jeg kan ikke så veldig mye om videokameraer, men utstyret som er brukt i denne videoen er:

Photo gear: Canon EOS 550d + Yashica 50mm f1.7 + WalimexPro 8mm Fish eye + Igus DIY Slider + Mantona/Velbon Tripod + Flycam Nano

Billige videokameraer har som regel veldig dårlig vidvinkel. Speilrefleks er blitt veldig bra på videosiden, men da på bekostning av lite fungerende autofokus (er vel mye bedre på 5D mkIII, men den koster jo 10x budsjettet ditt).

Jeg har selv 5D mkII og synes videofunksjonen er veldig bra på den, men det krever ganske god erfaring med manuell fokusering. Fordelen er helt klart tilgangen til så mye forskjellig optikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Støtter DSLR som videokamera. Sats på korte sekvenser, det er et mareritt å redigere video uansett. Kjører selv Nikon D800 og det eneste er dette med fokus, men det blir på en måte bedre da man tvinges til å tenke litt på hva som filmes...

Og ikke minst kvaliteten med god optikk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Det ble vist Canon Legria HFR36 :)

Har et Canon EOS1100D jeg bruker ellers til å ta bilder med, men det ble for klumpete når skal filme synes jeg, samtidig jeg synes video kvaliteten ikke er så god.

Men er stor fornøyd med Legria kameraet!

Nå må jeg bare få laget med en liten slider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Det ble vist Canon Legria HFR36 :)

Har et Canon EOS1100D jeg bruker ellers til å ta bilder med, men det ble for klumpete når skal filme synes jeg, samtidig jeg synes video kvaliteten ikke er så god.

Men er stor fornøyd med Legria kameraet!

Nå må jeg bare få laget med en liten slider.

Gammel tråd dette, men siden jeg har blitt litt interressert i video selv så svarer jeg litt mer på generelt grunnlag :)

Har selv kjøpt meg LEGRIA G25 og hadde først kjøpt meg LEGRIA R47 til 2.495,- på Elkjøp. Dog leverte jeg dette tilbake igjen da jeg syntes det var mye støy i bildene ved svak belysning. Faktisk var det nesten ikke brukenes i det hele tatt i svak belysning.

G25 er jo noen klasser opp, men du store så mye bedre det funker i svakere belysning. Full manuell kontroll med tanke på "Av" Tv" etc. var også en befrielse da man ikke hadde slik kontroll på R47'en.

Å bruke et dedikert videokamera er som du sier helt vesentlig hvis video er det man i hovedsak skal bruke det til. Å drive med aktiv filming med et speilrefleks blir bare knoting i mine øyne.

Del gjerne videoene du har tatt, da jeg er litt nyskjerrig :)

Mine videoer finner du her. Dog er ingen av videoene der tatt med G25 da jeg nettopp har fått det, men de aller fleste er tatt med Gopro Hero 3 Black Edition.

http://www.youtube/ovebjerknes

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...