Stiankaarhus

Polering av ss lakk

Hei, jeg skal begynne og polere en opel kadett gt/e imorgen, denne har da rød ss lakk

post-5912-0-10349200-1374096280_thumb.jp

Så det jeg lurte på om tips til hvilken produkter jeg burde bruke av rubbing , har alle 3m gul ---> og oppover

Så spørsmålet mitt er burde jeg få tak i 3m grønn og grønn pad? (Bilen er ganske dårlig i lakken, mye swirls og rds.) eller går det med 3m gul? Og dersom jeg skal bruke 3m grønn, kan jeg hoppe ifra denne til ultra fina for å fjerne evt. Kjørespor?

(Vet det kommer litt an på lakken, men spør dere som har erfaring om tips)

(Kommer til å bruke hitachi roterende dersom dere lurte):-)

Så skal jeg se om jeg ikke kan få laget en Show and shine tråd:-)

Mvh nybegynner i detailing:-)

Endret av Stiankaarhus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Død lakk må vekk, har brukt ullpads her til slik jobb da den fjerner mer lakk en pads og det går fortere å fjerne oksidasjon.

Husk å rense pads ofte (hvert panel minst) Bruk en padbørste eller en neglebørste og fjern lakkrester i pads, kunne nok anbefalt deg å ha flere en en pad også til jobben så du kunne hatt mulighet til å skylt de godt etter noen paneler. La de ikke ligge lenge å tørke etter jobben er gjort, men ta de med inn og kna inn Zalo i de og skyll/maser de med masse vann

Kan nok være en ide å ha grønn 3M også, den kutter fortere, gul på gul pads har lite korrigeringsevne ofte, men på bløtere lakk kan den nok fjerne en del.

Vedr hopp fra grønn til blå, så må du sjekke det ut, test på et panel og se, og husk å bruke skikkelig wipedown (3M kontrollspray, Scholl CF2 eller IPA) etter den blå for å se om du har mikroriper eller kjøregater igjen etter den grønne. Tror nok ofte en bør over med gul i mellom for å få det skikkelig bra om du bruker grønn. Grønn lager nok en del hologrammer vil jeg tippe på en rød SS lakk.

Husk også at biler som er noen år og som har oksidert en del kan ha tynnere lakk, så sjekk gjerne dybde om du har mulighet til det, samt vis forsiktighet på kanter og plateknekker når dui polerer.

Husk også å teste med minst aggressive kombinasjon først (gul i ditt tilfelle) og se hva det tar. Du kan også bruke Orange 3M pads på den gule, det øker kutt ganske bra, men mulig den kan tette seg litt fort mht død lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde på en liten 50/50 på bilen iforgårs med gul 3m og gul ag pad, følte ikke at dette tok Nok da eg fortsatt kunne se en god del riper, fekk tatt de minste men det groveste var igjen. Derfor jeg lurer på om det kan verd smart med grønn 3m

Når det gjelder ullpad , så er jeg litt skepisk til å bruke det med tanke på varmgang osv, har aldri vågt å brukt det da jeg har fått inntrykket av at dette blir brukt der de groveste ripene er? Eller tar jeg helt feil her?:/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men det er ikke så mye varmgang på ull, men forsiktig skal en være, den kutter fortere ofte, men det kommer også an på hvilken ull du bruker (merke og konsistens)

Du kan jo sjekke med Orange 3M pads, den syntes jeg tok mye mer en det gul + gul gjør. (den brukes kun sammen med gul)

Testspots er viktig, da finner en rett kombo, så du er nok på vei :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får møte opp på fargeriket når di åpner i haugesund å håpe at de har pads, visst ikke så må eg på bilextra for der har de MG pads:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn ser pads ut etter korrigering av rød SS bil. Kango0 + ull

Eller denne her for inspirasjon Carisma

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også holdt på litt med SS-lakk (rød). Her brukte jeg faktisk 3M produkter. Første steget kjørte jeg med Mirka ullpute som jeg kjøpte på Mekonomen. Årsaken til at ull er fint på SS er at den ser mer effektiv (som Truls sier her) og den pakker/tetter seg ikke så fort som en skumpute gjør. Den lager endel kjørespor, men dette rydder du opp i med de neste stegene.

Som Truls også sier så er det viktig å rengjøre putene ofte. Blåsepistol (trykkluft) er meget effektiv på ullputen. Børste er effektiv på skumpetene, men dette sliter vedlig på putene. Derfor foretrekker jeg nå heller å vaske de. Zalo, SurfexHD eller PRS (sistnevnte er meget effektiv) og rent vann er fint å vaske putene med (gjelder både skumputer og ullputer). Med 3M sine produkter burde du ikke la putene ligge over lenger tid før du vasker de pga. det er letter å få de rene når du tar det med en gang.

Du kan jo også ta en titt i mine tråder og se om du plukker opp noen tips.

Her ser du hovedjobben på den røde bilen min. Her går jeg rett fra bil som jevnlig har blitt polert for hånd med Autoglym sine forbrukerprodukter og til polering med maskin og 3M.

Her er det en liten oppfrisking et år etter. Med så gammel lakk som dette hender det at man ikke får tatt nok og dermed blir den oksiderte lakken synlig igjen der du ikke har fått fort nok. På min bil var det hovedsaklig bakre hjulbuer som var et problem.

Nå, et år etter oppfriskingen kostet jeg på bilen min en hellakkering. Dette var ikke pga bilen var matt, men for å bli kvitt div slitasje som bla bulker og steinsprut.

Jeg har også laget et par guider. Den ene er for bilvask og den andre er for maskinfolering. Har du ikke sett disse, så ta gjerne en titt. Linker finner du i min signatur.

Velkommen til DCN. :fun:

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett tips for å sjekke om du har fått bort all død lakk, er å lyse godt med kraftig Led-lykt over lakken etter wipedown.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fekk begynt idag :-) men sleit med å få fjernet disse: (tips?)

post-5912-0-47044300-1374095396_thumb.jp

Fremgangsmåten min var: 3m grønn - grønn pad for å fjerne okisidering og riper

Fjernet kjørespor etter Grønn: 3m gul - gul pad (fjernet da kjørespor og fekk opp glansen)

Bør jeg avslutte med 3m UF eller har ikke dette noe for seg?:-)

Men her er nå et bilde underveis

post-5912-0-28317300-1374095418_thumb.jp

Føler reaultatet blei bra men savner å få fjernet ripene på øverste bilde ( alle tips tas imot)

Og når rubbingen "klumper seg" er dette pga død lakk på pad? Merket dette forsvant hver gang jeg vasket padden ( ca ved hvert panel)

Beklager dårlig bildekvalitet:p

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må på flere ganger med grønn + grønn for å fjerne de ripene, blå 3M bare skjuler de, men ser da ut som oksidasjon er borte. Husk som sagt å rense pads ofte, når den tettes med død lakk minsker kutt

Hvordan jobber du?

Press, hastighet, bevegelsestempo?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Press vil eg vell si ca . Godt press på maskinen og avslutte med lett press . Ca vekten til maskinen

Hastighet ligger eg mellom 1700 rpm muligens 2000 litt usikker:p ca hakk 3-4 hitachi

Bevegelses tempoet varierer litt men prøver å holde meg på ca 1cm per sekund,

Men frykter jeg går fortere da jeg er ny begynner og er fryktlig redd for å gjøre vondt værre:p

Må takke for den gode hjelpen dere gir kjappe med svar :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, better safe than sorry ;)

Greit å ikke svi seg i mellom lakken når en ikke vet hvor tykk den er. Ellers høres fremgangsmåten din bra ut, kan gjerne kjøre noen pass på 1200 med press de to første rundene (etter at produktet er spredd først) Så opp i 1700 noen pass og så lett opp og avslutt. Noen kjører ned farta på disse og tar noen pass på 1200 igjen, men i og med det er non diminishing, så er det ikke så stor forskjell

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan hende at det er grønn + grønn som lager ripene. En grov kombo kan ofte lage slike riper som du sliter med å få bort. Her gjelder det å prøve seg frem. Hvis det virker som at grønn + grønn lager ripene så prøver du å kjøre litt mer med gul + gul. Du kan også blande puter og produkt for å få en mellom ting (f.eks produkt med gul kork på grønn pute).

Det du sier med at det klumper seg kan komme av at lakken din er "sticky". Stemmer dette så tåler ikke lakken din varme. Dette gjør det vanskelig da varme er en viktig del når man skal fjerne riper. Likevel så er det mulig å fjerne ripene. Har du sticky lakk, så må du ikke kjøre lakken så varm. Kjør heller raskere (snakker ikke om turtall, men hvor fort du beveger maskinen bortover panelet) og flere ganger uten at panelet blir varmt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ferdig for nå, skal forsette neste friperiode fra jobb. Men utsiden ble bra og eiger storfornøyd:-)

image-8.jpg

Jeg synes dette såg bra ut men nå er jeg ganske fersk i denne hobbyen ( glemte å ta 50/50 bilder)

image-7.jpg

Ble dårligt langs dekoren da jeg ikke vågte og ta her med tanke på å ødlegge dette( tips?)

image-5.jpg

image-4.jpg

Panseret var veldig ripete da det var brukt som "lager hylle" under restaurering:p

image-2.jpg

Avslutett med å legge SV shield som lsp :-)

image-1.jpg

Inspill tas imot:-)

Endret av Stiankaarhus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive