Gå til innhold
kzx

Polish på vinyldashboard, avfette gummimatter?

Recommended Posts

kzx    0
kzx

Heisann,

har en del småriper/oppskraping på vinylen på dash og i midtkonsollen som ikke vil vekk. Har en flaske Meg AIO, kunne dette vært verdt et forsøk med pad for hånd? Er klar over at det kan bli glans etc.

Bilen er fra 2008 og til vanlig bruker jeg bare varm klut og noen ganger en lett såpe for å holde det rent, funker greit men ripene står igjen selvsagt.

Noen som har tatt ut gummimattene i bilen, og lagt avfetting på et par min? Vet de fleste ikke er beregnet for gummi, vil det evt. blekne gummien?

Endret av kzx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lysholm    431
Lysholm

For sterk avfetting vil kunne ødelegge gummimatter. Blir stive og matte. Bruk greenclean og børste.

Riper i vinyl har jeg ikke peiling på, men polering tror jeg ikke jeg hadde vurdert. Varme kan muligens hjelpe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 072
Øyvind G

Selv bruker jeg SurfexHD på gulvmatter.

Ripene er nok vanskelig å fjerne. Prøver du å polere så vil jeg tro du bare ender om med masse produktrester som er vanskelig å få bort. Påfør noe som er beregnet til plast og vinyl. Ripene går ikke bort med dette, men de blir som regel dempet ganske mye (mindre synlig).

I denne tråden kan du se noen av mange gode produkter for dette. Her har jeg testet produkter for rens og beskyttelse. Ikke alle testene befinner seg i føste posten, men alle er på første side.

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Har du erfaring med varmepistol, så kan det brukes for å "lukke" ripene endel, men utøves med stor varsomhet, det går fort galt, og når det først går galt, går det skikkelig galt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 072
Øyvind G

Har du erfaring med varmepistol, så kan det brukes for å "lukke" ripene endel, men utøves med stor varsomhet, det går fort galt, og når det først går galt, går det skikkelig galt...

Kan man bruke varmepistol på vinyl?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Kan man bruke varmepistol på vinyl?

Ja, og tja. Det spørs helt på formålet. En kan bruke det for å varme opp vinylen litt slik at en kan få klemt/dratt sammen en kraftig ripe. Men det er nok siste utvei etter min mening, kanskje litt dumt at jeg skrev det, men det er en mulighet, kanskje mer teoretisk enn praktisk. Jeg har selv brukt det i nøden, og det fungerte. Målet var å få dratt sammen sprekken/ripen, og det ble mindre, men fortsatt der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 072
Øyvind G

Ja, og tja. Det spørs helt på formålet. En kan bruke det for å varme opp vinylen litt slik at en kan få klemt/dratt sammen en kraftig ripe. Men det er nok siste utvei etter min mening, kanskje litt dumt at jeg skrev det, men det er en mulighet, kanskje mer teoretisk enn praktisk. Jeg har selv brukt det i nøden, og det fungerte. Målet var å få dratt sammen sprekken/ripen, og det ble mindre, men fortsatt der.

OK. Jeg spurte mest pga. jeg ikke har hørt om dette selv. Kun på plast. Det er også litt kjedelig hvis du hadde lest posten litt fort og ikke fått med deg at ripene var i vinylen og trodde det var snakk om plast.

Ville ikke gjort dette på et dashbord før jeg hadde trent litt på noe annet. Det er som regel en stor jobb å skifte dashbord. Hadde det f.eks hvert snakk om et dørtrekk så kunne jeg tatt kjangsen.

Selv har jeg ikke brukt varmepistol til ting som dette. Kun lest litt om det og sett noen filmklipp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing    384
Magne/Otta Detailing

ripene ivinylen er sannsynligvis avskrapet farge.
Det kan farges opp igjen av en kyndig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

OK. Jeg spurte mest pga. jeg ikke har hørt om dette selv. Kun på plast. Det er også litt kjedelig hvis du hadde lest posten litt fort og ikke fått med deg at ripene var i vinylen og trodde det var snakk om plast.

Ville ikke gjort dette på et dashbord før jeg hadde trent litt på noe annet. Det er som regel en stor jobb å skifte dashbord. Hadde det f.eks hvert snakk om et dørtrekk så kunne jeg tatt kjangsen.

Selv har jeg ikke brukt varmepistol til ting som dette. Kun lest litt om det og sett noen filmklipp.

Jeg måtte tenke meg om 3 ganger, så google vinyl dashboard bare for å være sikker på at jeg ikke rotet med hodet mitt :P Men jeg er enig, det er en skummel ting om en ikke har vært borti det før. Da jeg brukte det, så var det enten det eller bytte, så ingen skade ville skjedd uansett. Kunden ble fornøyd med resultatet og gjorde ikke mer med det. Men jeg hadde hjertet i halsen okke som når jeg holdt på.

Om det bare er riper i fargen slik Magne skriver, så er såklart oppfarging den beste løsningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing    384
Magne/Otta Detailing

Vil vel kalle det en rift dersom hele vinylen er delt, om det er en ripe så er det fordi overflaten er, ja, ripet opp ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kzx    0
kzx

Godt poeng i hva dere nevner om fargen som er skrapt vekk. Det virker som det er problemet her. Litt overalt, på kryss og tvers. Omtrent ikke merkbart for "den vanlige person" men så er jo jeg pirkete ala dimensjoner :D

Vet ikke hvordan slike "få frem dybden i fargen"-produkter hjelper på akkurat dette, eller om en tusj av noe slag (høhø), men vi får improvisere litt :) takk for hjelp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig