elja

Rust på calipere fra iron-x

Hei :)

For et par måneder siden kjøpte jeg Iron-x og brukte det på felgene et par ganger. Etter en stund merket jeg tegn til litt rustflekker på caliperene. Dum som jeg var pøste jeg på med Iron-x på caliperene (jeg tenkte at når det ble "lilla" tok det bort rusten) og børstet med stålbørste, og gjorde kanskje egentlig bare vondt verre...

I dag fikk bilen skiftet alt rundt bremsene (skiver osv) utenom caliperene såklart, og da spurte jeg i samme sleng hos forhandleren hva de hadde å si om rusten. De sa at rusten kom fra et annet sted, men at den rant ned på caliperene.

Noen tips til hva jeg burde gjøre? Jeg har lest igjennom tråden "lakkering av calipere", så det er jo en løsning, men kan det være en annen også?

Her er bilder av situasjonen;

post-3082-0-66657300-1373316956_thumb.jp

post-3082-0-31232800-1373316959_thumb.jp

post-3082-0-94748800-1373316961_thumb.jp

post-3082-0-69388600-1373317030_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iron-X eter opp galvanisering/legering om du har ræva over med stålbørste. Lakker calipperene. Har skjedd på mine og

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yup, rimelig klassisk eksempel på sliten galvanisering/legering/hvadetnåer og støpejern som ruster fortere enn fy. Bare å lakkere ASAP, før du må pusse vekk rust fra alle kanter, kriker og kroker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg er litt usikker på om jeg skal begynne å lakkere på egenhånd. På de to nederste bildene ser man jo at rusten har kommet inn på litt vanskelige steder, noe jeg kan se for meg at blir vanskelig uten å ta av caliperene..

Det må vel være noen firma som gjør dette i Stavangerområdet? Noen som har peiling på hva prisen for å lakkere fire calipere kan ligge på?

Endret av elja
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg er litt usikker på om jeg skal begynne å lakkere på egenhånd. På de to nederste bildene ser man jo at rusten har kommet inn på litt vanskelige steder, noe jeg kan se for meg at blir vanskelig uten å ta av caliperene..

Det må vel være noen firma som gjør dette i Stavangerområdet? Noen som har peiling på hva prisen for å lakkere fire calipere kan ligge på?

Kjøp deg en boks Hammerlakk, White Spirit, en rull maskeringstape og noen billige pensler fra Biltema og kjør på. Tar deg etpar timer, og det kan gjøres mens kalipperne er på bilen. Alternativt kan du demontere dem og lakke dem av bilen, men da har du fjaset med å lufte bremser etc etterpå. Du får dog en flott mulighet til å få rengjort og lakkert dem skikkelig på alle kanter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hammerlakk bør kjøres en topcoat med klarlakk etterpå, for å unngå ytterligere rusting under. Etter min erfaring og litt nett-surfing fant jeg ut at hammerlakk puster litt for mye, slik at den løsner ett ganske kort stund i slike ekstreme miljøer som bremser og understell. Smell over et lag klarlakk, så blir det gull! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gikk dette prosjektet ? Har oppdaget at mine calipere ruster... og bilen er ikke et år gammel en gang. Ser også at biltema er noe de kaller Caliperlakk , er dette bedre enn Hammerlakk? Ut i fra beskrivelsen kan det se ut som caliperlakk må påføres før bilen ruster, mens hammerlakk kan påføres selv om det allerede har oppstått rust. Er det forresten noen som vet hvem som kan lakkere calipere i Stavangerområdet, og hva det koster ?

http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Caliperlakk-36334/

http://biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Maling-innendors/Hammerlakk-36023/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stålbørste, rødsprit og 3 strøk Hammerite. Holdt i 14 mnd nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det denne typen som gjelder da http://www.clasohlson.com/no/Hammerite%20hammerlakk/Pr340030002 ?

Mulig det hadde blitt harry, men har koksgrå felger, så tenkte kanskje at røde calipere kunne blitt fint. Men sort er ganske mest safe.

Går det greit å påføre uten å demontere noe, bortsett fra dekk/felg da selvsagt ?

Endret av efurd
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rød er mainstream og kan bli litt harry, sort derimot, tidløst og fint! :) Da er det også lov å ha hvit tekst eller logo på de til slutt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, Røde trenger jo ikke å bli harry om det passer bilen ellers.. men smaken er som baken! :)

Selv er jeg stor fornøyd med Foliatec kittet til calipter lakkering.. mine har holdt 3 år nå og er fremdeles som nye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sort eller sølv synes jeg passer best på kalippere.

Har man orginale bremser og store hjul slik som i dette tilfellet (og mange andre tilfeller) så ser jeg ingen grunn til å lage blikkfang på de "små" bremsene ved å lakke de i en skrikende farge som f.eks rød.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei :)

For et par måneder siden kjøpte jeg Iron-x og brukte det på felgene et par ganger. Etter en stund merket jeg tegn til litt rustflekker på caliperene. Dum som jeg var pøste jeg på med Iron-x på caliperene (jeg tenkte at når det ble "lilla" tok det bort rusten) og børstet med stålbørste, og gjorde kanskje egentlig bare vondt verre...

I dag fikk bilen skiftet alt rundt bremsene (skiver osv) utenom caliperene såklart, og da spurte jeg i samme sleng hos forhandleren hva de hadde å si om rusten. De sa at rusten kom fra et annet sted, men at den rant ned på caliperene.

Noen tips til hva jeg burde gjøre? Jeg har lest igjennom tråden "lakkering av calipere", så det er jo en løsning, men kan det være en annen også?

Her er bilder av situasjonen;

Hei.

Ser ut til at dette er en audi? Det samme problemet har kommet på min ett år gamle audi a5. Kom plutselig gjennom vinteren.

Når jeg googlet på rustne audi calipere,så kom det opp en haug med akkurat det problemet. Tydeligvis dårlig overflatebehandling på mange audi calipere. :(

Så det ser ut til at jeg tar turen til fargehandleren og kjøper matt grå hammerite lakk. Hvordan gikk det med ditt caliperlakke prosjekt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er helt vanlig på alle biler som ikke har lakkerte kalippere fra fabrikk (Porsche, Ferrari osv).
Det har lite eller ingenting å si for kalipperen i seg selv, men ser jo litt stusselig ut.

Dette belegget varer sjelden mer enn et år på biler som brukes gjennom hele året.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det Iron-X eller generelt dårlig overflatebehandling som gjør dette? Om det er førstnevnte tror jeg Iron-X er forbeholdt sesongskift med tilhørende vask når felgene ikke er på bilen.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive