Core2Duo

Da prøver jeg ut maskinpolering!

Hei!

Da har jeg så og si bestemt meg for å kjøpe meg en DA-maskin. Tenkte på denne DAS-6 Pro-maskina.

Siden jeg ikke har holdt så veldig mye på med maskin før, vil jeg gjerne ha noen tips til en ganske mild combo, iallefall til å begynne med, som jeg også kan kjøpe av samme forhandler! :)

Så lurer jeg litt på disse stegene. Hva er egentlig forskjellen på 1-steg, 2-steg og 3-steg?

Jeg trudde det var så enkelt som at 1-steg var kun voks/sealer, 2-steg var polish og voks/sealer,

og 3-steg eventuelt var lakkrens, polish og sealer/voks.

Er jeg helt på jordet, eller er jeg inne på noe?

Om det eventuelt er riktig som jeg trur det er, så har jeg både lakkrens og voks.

Det jeg trenger da, er iallefall noe polish.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sett denne guiden? :)

Det meste du lurer på skal stå der.

Årsaken til at man kjører flere steg er fordi en gorv kombo ofte lager ugang som må fjernes med en mildere kombo.

For å hjelpe deg med produktvalg (og puter) så er det greit å vite hvem du har tenkt å handle fra.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar jeg en lakkrens her + sealer for eksempel, så kaller jeg det en 1 stegs.

Bruker steg på antall runder en må ta med korrigering av lakken, sealer eller voks regner jeg ikke med der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sett denne guiden? :)

Det meste du lurer på skal stå der.

Årsaken til at man kjører flere steg er fordi en gorv kombo ofte lager ugang som må fjernes med en mildere kombo.

For å hjelpe deg med produktvalg (og puter) så er det greit å vite hvem du har tenkt å handle fra.

Prøvde å finne igjen denne guiden, og der var den!

Ser det er veldig mange her som sverger til Scholl eller 3M. Disse er kanskje enklest å "forstå" seg på, med tanke på fargekoder og diverse på flaskene..?

Hva med for eksempel Exint, eventuelt Bilnerden? Eller vil du/dere anbefale å handle i fra noen andre? :)

Endret av Core2Duo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilnerden kan jeg anbefale.

Kjempe god service! Og gode priser.

Anbefaler og bli VIP her, så får du rabatter på div nettbutikker

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M er det som er letterst å forstå. Scholl har jeg laget egen tråd på for å hjelpe meg selv og andre. :P Med litt lesing så kommer du fort inn i dette. også. (Link til Scholltråden)

Menzerna har jeg ikke prøvd selv, men det er bra saker det også. Mange her som sverger til Menzerna.

Meguiars har også mye bra. Dette er desverre veldig overpriset her i Norge.

Både Exint og Bilnerden har meget god service og godt utvalg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler og bli VIP her, så får du rabatter på div nettbutikker

VIP-medlem er jeg allerede. :)

Både Exint og Bilnerden har meget god service og godt utvalg.

Da sjekker jeg ut disse. Må jo også kjøpe maskina og, har lyst til å handle alt hos en butikk.

Vet at Bilnerden har DAS6, noen andre som har den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei..

Jeg har Kestrel Das 6 pro.. Det er en fin maskin og den er lett å jobbe med.

Er å anbefale.

Hos bilnerden for du god service og raske tilbakemeldiger på spm. du event. skulle ha.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det forresten med pute-valg? Er det sånn at om jeg for eksempel kjøper 3M-produkter, så må jeg ha 3M-puter også? Orange Scholl-pute er ikke den "samme" puta som orange 3M-puta? Eller?

Hvilkn pute anbefaler dere også for å legge på f.eks MG Paint Cleaner? Går det greit å bare kjøre med Sonax sine puter man får kjøpt på Clas Ohlson?

Jeg har også lyst til å prøve å legge på voks med DA-maskin, selv om mange kanskje ikke helt anbefaler dette, men det er jo også noen som har lykkes med dette. Er det bare å bruke Sonax sin pute da også til f.eks MG #16?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det forresten med pute-valg? Er det sånn at om jeg for eksempel kjøper 3M-produkter, så må jeg ha 3M-puter også? Orange Scholl-pute er ikke den "samme" puta som orange 3M-puta? Eller?

Hvilkn pute anbefaler dere også for å legge på f.eks MG Paint Cleaner? Går det greit å bare kjøre med Sonax sine puter man får kjøpt på Clas Ohlson?

Jeg har også lyst til å prøve å legge på voks med DA-maskin, selv om mange kanskje ikke helt anbefaler dette, men det er jo også noen som har lykkes med dette. Er det bare å bruke Sonax sin pute da også til f.eks MG #16?

Det meste av polish og puter kan blandes. Det er bare å prøve seg frem. Generelt er veldig grov pute med fin polish liten vits, ellers er det fritt frem. En kan godt legge voks med maskin, men en sparer ikke særlig tid på det. Jeg legger kjappere uten. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er jo et kjent fjes her inne og vet jo at alt dette kan besvares ved litt søking :)

Anyways:

Enkelt forklart så kommer polish og puter i tre varianter etter hvor mye cut de har: grov, medium og fin. Dette er det samme hos alle produsentene, så det spiller lite rolle om du velger 3M, Scholl, Menzerna, CG, Uber osv. Fargkoder på puter kan selvfølgelig variere fra produsenter, men de har alle en oversikt som gjør det lett å vite om oransje er fin eller grov.

Alle produkter kan brukes om hverandre, både puter og polish. Ganske vanlig å prøve forskjellige kombinasjoner hvis f.eks lakken er vanskelig.

Hard voks må legges for hånd og er kos. Flytende voks og sealer kan legges med maskin.

Hvis du vil ha Kestrel, så anbefales bilnerden på det varmeste. Her vil du også få gode råd til valg av produkter. Blankbil har også denne maskinen (og veldig god service). Alle de andre samarbeidspartnerne har tilsvarende maskiner (Krauss).

En slik pakke sammen med en DAS6 PRO ville vært en god start :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å legge flytende voks/sealer med DA går helt strålende, sparer både tid og produkt. Bruk en myk pad beregnet til fin finishing/LSP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ser handlelista/det jeg har hjemme cirka sånn her ut:

Selvfølgelig det viktigste, maskin

- DAS6 Pro

Lakkrens

- MG Step 1 paint cleaner med Sonax poleringspad fra Clas Ohlson .

Polish

- 3M - Extra Fine Compound (Gul) og Ultrafine SE (Blå) .

- Scholl - S40, S30+ og S17+ .

Pads

- 3M - Gul og Blå vaffel-pad .

- Scholl - Orange og Grønn .

Voks

- MG # 16 .

Ser dette greit ut? Det funker greit å bruke MG Step 1 med Sonax pad? Og trenger jeg egentlig Scholl S40?

Endret av Core2Duo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

s17, s30, (s40) i rekkefølge på bilen er det du trenger, da trenger du ikke 3M serien eller Meguiars paint cleaner.

s40 i () da du muligens ikke trenger denne etter s30 :)

Scholl pad til disse, bare hør med der du bestiller at den anbefales til DA maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polish er lakkrens, så du kan droppe steget med Megs og Sonax. Du kan bytte s40 mot s03, så har du grov, medium og fin fra scholl. Og da kan du egentlig droppe 3m også..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kjører jeg på med Scholl! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive