Knutza

Nybegynner redd for motorvask

47 innlegg i emnet

Et rent og pent motorrom er utvilsomt vakkert. Men som nybegynner i detailing er dette noe jeg har kviet meg for å gjøre. Har lest mye om dette, både på forumet her og andre plasser. Har jo vært redd for å ødelegge noe, men bestemte meg for å bare prøve.

Har nå fått tatt noen motorrom, med stort hell, og nå bydde sjansen seg for å ta med kameraet ut for å knipse noen biler og vise andre nybegynnere at dette ikke trenger å være så farlig som man tror. Velger derfor å lage denne tråden under Nybegynner, ikke show&shine...

En av drosjene til min kjære samboer sto hjemme på gårdsplassen i forbindelse med ferieavvikling og jeg fant anledningen til å gi motorrommet et lite løft. Bilen er en 2012 Volvo XC60 med rundt 120 tusen kilometer på telleren.

Førbilder:

IMG_1441.jpg

IMG_1444.jpg

IMG_1445.jpg

Mye plastdeksel og det eneste jeg fant naturlig å dekke til var dynamoen. Dette ble gjort med en handlepose fra den lokale dagligvarebutikken.

IMG_1449.jpg

Så var det å komme i gang. Mottorrommet ble dynket med SurfexHD jeg hadde stående på en lavtrykkanne fra Jula, uviss styrke, vil anta 1:20ish.

IMG_1451.jpg

Noen dusjer med Prickbort på steder godt klar av følsomme komponenter.

IMG_1453.jpg

Jeg har lest at man ikke bør såpe inn filten under panseret, da dette kan være et rent helvete å spyle rent igjen. Så her ble det ikke brukt noen kjemikalier.

Fant en (ny) malekost som ble brukt til å jobbe avfettingen inn med. Kun plast og bust, liten fare for å ripe opp noe.

IMG_1455.jpg

Ferdig kostet.

IMG_1457.jpg

Så var det avspyling. Har lest at høytrykksspyler er å foretrekke. Da "blåser" man liksom skitten av i stedet for å dynke motoren med store mengder vann fra hageslangen. Jeg synes dette høres logisk ut, så som tenkt så gjort. Redusert trykk og god avstand.

IMG_1458.jpg

Undersiden av panser fikk mer trykk.

IMG_1459.jpg

Jeg bruker forresten alltid vernebriller når jeg bruker HT. Er på mitt siste par med øyne, så det kan lønne seg å ta vare på dem ;)

IMG_1460.jpg

Ferdig avspylt.

IMG_1461.jpg

Da er det bare å komme seg inn i bilen og starte opp for å sjekke at alt fungerer som det skal. Husk bare på å fjærne avdekninger man har benyttet.

IMG_1462.jpg

Startet som normalt. Litt hyling fra dynamoreima, men det ga seg etter 5-10 sekunder. Ingen feilmeldinger. Flott! :)

IMG_1464.jpg

Så lot jeg motoren gå mens jeg tørket av det værste med en MF-klut jeg fant i kjøkkenskapet. Topp Coop-kvalitet ;p

IMG_1463.jpg

Lukket panseret og lot den gå på tomgang en liten stund for å få litt varme til å hjelpe på tørkinga.

Stanset så motoren og åpnet paneret for la ting lufte seg litt.

Ble rent og pent, men mangler liksom litt BLING...

IMG_1467.jpg

Da er det tid for Meguiars Engine Dressing og en ny coop-MF klut.

IMG_1473.jpg

Spray på...

IMG_1475.jpg

Ferdig sprayet

IMG_1476.jpg

Så er det bare å tørke det utover slik at det blir en jevn shine...

IMG_1480.jpg

Ferdig! :)

IMG_1487.jpg

IMG_1488.jpg

IMG_1489.jpg

IMG_1495.jpg

Tidsbruk: ca 30 min.

Så, da er det bare å ta tyren ved hornene og komme seg ut å kose seg med den skumle motorvasken!

Det er min opplevelse at dette ikke er så skummelt som jeg trodde. Bare bruk sunn fornuft så går det nok bra skal du se.

Ps. Jeg tar selvfølgelig intet ansvar for om noen ødelegger noe under egne forsøk etter å ha lest denne tråden.

Takk for titten og lykke til.

edit: skrivefeil

Endret av Knutza
15

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk, kanskje jeg tør å vaske motorrommet selv nå også..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble veldig bra! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra nybegynnerguide! Selv var jeg også redd for dette i starten, særlig når det oppstod et par feil første gaingen jeg prøvde. Da dekket jeg febrilsk til masse ting, og trodde jeg gjorde alt riktig, men allikevel slutta bl.a. Speedometeret å virke. Rart dette med at man ofte tiltrekker seg uhell når man er så redd for de? Hmm må være noe hemmelig dette, hihi..

Men nå er jeg ikke redd for motorvask lengre. Det sies jo at det verste du kan gjøre ifbm motorvask er å ikke gjøre det, da det kan være brannfarlig om det blir for mye drit. På jobben (som klargjører) tar vi motorvask på alle biler uansett diesel eller bensin, og dekker sjeldent til noe som helst. Jeg har jobbet her et år og det går alltid bra. Kollegaen min har vel jobba her tre år og fått litt trøbbel en gang. Men da snakker vi heller ikke noe alvorlig, også er det jo snakk om hundrevis av biler her..

Jeg bruker et Surfex lignende produkt i 1:5, og søyler av med HT. Under panseret går jeg nærme, som på lakk, mens i motorrommet holder jeg kanskje 60-70 cm avstand. Spyler rett ovenfra, tror det er det lureste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri kvidd meg for motorvask, og har heller aldri hatt noen problemer. Har dekket til utsatte steder med plastposer eller plastfolie og tape, og spyler konsekvent med høytrykksspyler.

Dempematten under panseret er heller ikke bra å dynke for mye med vann da de i senere år inneholder flammehemmende midler. Vasker man denne for grundig eller for ofte vil de flammehemmende midlene bli vasket bort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer flere ganger, men når jeg tenker meg om har det vel være mer hageslange enn høyttrykkspyler som har vært brukt...

Problemene har alltid vært på samme sted; det kommer fukt rundt tennpluggene som gjør at den kan fuske på litt turtall etterpå. Kan vel også nevne at dette alltid har vært på DOHC-motorer med tennpluggene midt i toppen - aldri problemer med noe som helst annet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent og pent ble det.

Cred gis for på en fin måte å "avmystifisere" dette med motorvask.

Har ikke tall på hvor mange motorvask jeg har gjort med HT opp igjennom årene, men det er maaange..

Aldri hatt trøbbel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også tatt en del motorvasker, og har aldri opplevd problemer. *bank i bordet*

Dekker til åpne filtre og slik om det er det på bilen. Ellers går jeg ut ifra at det meste tåler litt vann.

Er litt forsiktig rundt sikringsboksene og slikt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar ca 1 til 2stk motorvask nesten hver dag på jobben og gjort det i 10 år og 7 biler har kranglet.6 franske biler og en BMW 5serie med trekk på alle 4 2006 modell eller litt nyere ca tror jeg. da virket i trekken på alle 4 lengre hehe. Mer redd for og brenne lakken enn og vaske motor gitt.Blåser alltid godt over med trykkluft for og få bort vann fra kriker og korker

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det kun dynamoen som trengs å bli dekket til? og ikke de el kontaktene ?:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
er det kun dynamoen som trengs å bli dekket til? og ikke de el kontaktene ?:P
En relativt moderne dynamo burde ikke trenge tildekking. Elektriske kontakter har du antagelig over alt i motorrommet, de kan beskyttes mot fukt (og oksidering) ved koble de fra hverandre og fylle med lavtemperaturfett, men det er antagelig ikke veldig nødvendig. Jeg gjør dette når jeg likevel kobler av noe, det er ikke sånn (enda) at jeg går gjennom hele motorrommet og beskytter alle kontakter rutinemessig ;) Alt du har under panseret er laget for å tåle moderat vannsprut, og det som typisk kan være mer sensitivt er coiler, nedsenkede tennplugger og sikringsbokser/el.sentraler... som andre skriver er det bare å være litt forsiktig og bruke hodet, la kjemikalier, børste og mf gjøre jobben i større grad enn høytrykk på nært hold. Edit: Her er motorrommet i min bil, og hvis du ser øverst til høyre er det en boks som er i sitt eget lille rom med pakning rundt kanten. Det er hoved-el.sentralen i bilen og ikke så vanskelig å se at designerne tenkte den burde skjermes litt ekstra :) Burde kunne se lignende på andre biler, ting som er plassert ekstra skjermet.. 2013-02-15100538_zps75082e5a.jpg Endret av hgnubel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagens noob-spørsmål: lavtemperaturfett, kan man bare peise på med det fylle opp kontakter til det tyter ut og tørke av overskuddet, eller er det sånn, 'nei erru gal, det er strømførende og da blir det kortslutning' ?

Og funker biltema sin, eller er andre merker å foretrekke?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å fylle opp til det tyter ut, og Biltema sitt funker helt topp :)

Hvis du tenker gå over alle kontakter preventivt og har god tid ville jeg brukt en kontaktrens først og litt mekanisk bearbeiding mens den virker (jeg pleier koble av/på ca 10 ganger og det har funket bra for meg). Så tørker du bort kontaktrensen og lar restene fordampe, før du fyller med lavtempfettet.

Kontaktrens er IKKE elektronikkrens, men en oksidasjonsfjerner. Ikke alle rekvisitasjapper som har dette inne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har stort sett kun hatt småproblemer med noen få små peugeot og citroën, på egen bil blir det lett tildekking også går jeg over det meste av kontakter/plugger etc. med trykkluft.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å fylle opp til det tyter ut, og Biltema sitt funker helt topp :)

Hvis du tenker gå over alle kontakter preventivt og har god tid ville jeg brukt en kontaktrens først og litt mekanisk bearbeiding mens den virker (jeg pleier koble av/på ca 10 ganger og det har funket bra for meg). Så tørker du bort kontaktrensen og lar restene fordampe, før du fyller med lavtempfettet.

Kontaktrens er IKKE elektronikkrens, men en oksidasjonsfjerner. Ikke alle rekvisitasjapper som har dette inne.

Jeg spør og graver litt om dette jeg, ikke heeelt utenfor topic er det vel? :)

Biltema (siden det er lett tilgjenglig) har oksidrens, jeg antar det er noe sånt du snakker om?

Med den kommer to valg for etterbehandling: kontaktbeskytter og lavtemperaturfett.

Noen synspunkter på de?

Motorrom til etterfølgelse det der :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spør og graver litt om dette jeg, ikke heeelt utenfor topic er det vel? :)

Biltema (siden det er lett tilgjenglig) har oksidrens, jeg antar det er noe sånt du snakker om?

Med den kommer to valg for etterbehandling: kontaktbeskytter og lavtemperaturfett.

Noen synspunkter på de?

Motorrom til etterfølgelse det der :thumbup:

Hvis der er offtopic så blir jeg ikke fornærmet om en moderator eventuelt flytter dette til en ny tråd :)

Av de produktene der er det bare lavtemperaturfettet jeg har prøvd, men den første der virker jo som et slikt renseprodukt jeg tenker på. Har bare brukt Crc sin som jeg fant på Tess selv.

Den beskyttelsessprayen gjør jo mye samme jobb som fettet, men det blir bare et tynt belegg som ikke kan fylle eventuelle hulrom i kontakter på samme vis.

Ville kanskje brukt fettet under panser og under bilen, og en slik spray innvendig, men om det er nødvendig vet jeg ikke...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis der er offtopic så blir jeg ikke fornærmet om en moderator eventuelt flytter dette til en ny tråd :)

Helt on topic å beskytte mot fukt i forbindelse med motorvask synes jeg. Kjør på med gode tips mot kontaktproblemer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig det!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden de ikke kostet allverden og jeg var forbi biltema, rent tilfeldig altså..kremt, så dro jeg med meg alle tre :-)

Kan prøve å si noe om de når jeg får testa de.

Takk for innspill og tips :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En relativt moderne dynamo burde ikke trenge tildekking. Elektriske kontakter har du antagelig over alt i motorrommet, de kan beskyttes mot fukt (og oksidering) ved koble de fra hverandre og fylle med lavtemperaturfett, men det er antagelig ikke veldig nødvendig. Jeg gjør dette når jeg likevel kobler av noe, det er ikke sånn (enda) at jeg går gjennom hele motorrommet og beskytter alle kontakter rutinemessig ;) Alt du har under panseret er laget for å tåle moderat vannsprut, og det som typisk kan være mer sensitivt er coiler, nedsenkede tennplugger og sikringsbokser/el.sentraler... som andre skriver er det bare å være litt forsiktig og bruke hodet, la kjemikalier, børste og mf gjøre jobben i større grad enn høytrykk på nært hold. Edit: Her er motorrommet i min bil, og hvis du ser øverst til høyre er det en boks som er i sitt eget lille rom med pakning rundt kanten. Det er hoved-el.sentralen i bilen og ikke så vanskelig å se at designerne tenkte den burde skjermes litt ekstra :) Burde kunne se lignende på andre biler, ting som er plassert ekstra skjermet.. 2013-02-15100538_zps75082e5a.jpg

En relativt moderne dynamo burde ikke trenge tildekking. Elektriske kontakter har du antagelig over alt i motorrommet, de kan beskyttes mot fukt (og oksidering) ved koble de fra hverandre og fylle med lavtemperaturfett, men det er antagelig ikke veldig nødvendig. Jeg gjør dette når jeg likevel kobler av noe, det er ikke sånn (enda) at jeg går gjennom hele motorrommet og beskytter alle kontakter rutinemessig ;) Alt du har under panseret er laget for å tåle moderat vannsprut, og det som typisk kan være mer sensitivt er coiler, nedsenkede tennplugger og sikringsbokser/el.sentraler... som andre skriver er det bare å være litt forsiktig og bruke hodet, la kjemikalier, børste og mf gjøre jobben i større grad enn høytrykk på nært hold. Edit: Her er motorrommet i min bil, og hvis du ser øverst til høyre er det en boks som er i sitt eget lille rom med pakning rundt kanten. Det er hoved-el.sentralen i bilen og ikke så vanskelig å se at designerne tenkte den burde skjermes litt ekstra :) Burde kunne se lignende på andre biler, ting som er plassert ekstra skjermet.. 2013-02-15100538_zps75082e5a.jpg

Takk for informasjonen :), i min v70 var det mye kontakter så da turte jeg ikke å vaske motoren da , men nå så må jeg bare ta en :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive