Gå til innhold

Megs Body Solvent


Torby

Recommended Posts

  • 9 months later...

Vekker denne gamle tråden til liv jeg.

Skal bestille en DA-maskin fra CYC og tenkte kanskje å ta med en avfetter derfra (+en god del annet).

Ser at mange anbefaler Super Degreaser til hjulbuer, motorrom osv men at kanskje Body Solvent er tingen til asfaltflekker osv?

Hvor bra er Body Solvent og kan den blandes ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde brukt Prickbort til fjerning av asfalt osv. og heller kjøpt meg Super D. Den er veldig bra i dører, dekk, hjulbuer++ Den er safe å kjøpe, samme er Prickbort til avfetning av bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Super Degreaser på lakk da?

Prøvde lenge å få tak i Prickbort, sjekka masse Statoil stasjoner i Moss og Fredrikstad uten hell.

Godkjemi har jo, men 5 liter som minste dunk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiars anbefaler vel ikke D108 til lakk, men det burde gå greit om du bruker et fornuftig blandingsforhold (minst 1:10) og ikke lar den tørke. Jeg har tenkt å prøve den i vinter; først 1:40 og 1:20 før voksing.

Body Solvent er vel ikke noe særlig, de har så strenge lover (VOC) i California. Bruke en europeisk kaldavfetting (eks. Prickbort, Biltema, Jula). Som alkalisk avfetting er FOMA Høytrykksvask (Torshov, Elprice mfl.) meget prisgunstig (130,-/4L og effektiv (1:5 ved dekontaminering og 1:20 for vask, nominelt 1:10).

Alt. Lahega Autosafe 648 og Microl 648 (Autoboss) er meget gode og rimelige.

Endret av madskh
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info

Kan noen lære meg litt forskjellen på egenskapene/bruksområdene til kaldavfetting kontra alkalisk?

Jeg har vel som regel kun brukt kaldavfetting til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Hvordan er Super Degreaser på lakk da?

Prøvde lenge å få tak i Prickbort, sjekka masse Statoil stasjoner i Moss og Fredrikstad uten hell.

Godkjemi har jo, men 5 liter som minste dunk da.

Om du ikke finner Prickbort kan jeg anbefale Turtle Wax PreWash-T, like god som Prickbort, om ikke bedre da den henger litt bedre.

Prisen er så der, men tilgjengelig overalt.

Visst ikke er Lahega Autosafe som sagt veldig bra og billig om du handler stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info

Kan noen lære meg litt forskjellen på egenskapene/bruksområdene til kaldavfetting kontra alkalisk?

Jeg har vel som regel kun brukt kaldavfetting til nå.

Kaldavfetting tar petroleumbasert dritt (asfalt, olje, fett osv)

Alkalisk tar "alt annet" (insekter, sot, trafikkfilm, salt osv).

En bruker gjerne begge ved en full avfetting. Først kaldavfetting på tørr lakk, avspyling, deretter alkalisk avfetting, avspyling. Evt gjenta om nødvendig.

Mikroavfetting er en emulsjon som prøver å løse begge typer kontaminasjon samtidig. Disse kan det være en del forskjell på eks. Lahega Microl er lavalkalisk med høyt petroleumsinnhold, men KCL Micro Royal er middels alkalisk med lavere petroleumsinnhold.

;)

EDIT: Leste akkurat en bra forklaring i Applied brosjyren:

Alkalier er vannbaserte og meget effektive vaskemidler til en rekke vaskeoperasjoner.

De har Ph på typisk11-14

Alkalier er bra miljøalternativer siden de ikke inneholder løsnemidler.

De er spesielt bra på

• sot

• dieseleksos

• trafikkfilm

• veisalt

• sur nedbør

Mikroemulsjoner er vannbaserte vaskemidler som inneholder noe løsemiddel for å løse asfalt og olje rester bedre enn

Alkaliske vaskemidler. De er forsatte et godt miljøalternativ siden innholdet av løsemiddel er relativt lavt.

Disse produktene er spesielt bra på

• trafikkfilm

• lett olje forurensing

• lettere motorvask

• gulvvask

• karosserivask

• forvask i bilvaskemaskiner

• all round middel for mange typer vaskeoppdrag

Løsemiddelbaserte avfettings produkter brukes til fjerning av kraftige olje og asfalt forurensinger. Disse midlene fungerer

meget godt der skitten er av en oljerelatert type. Innholdet av aromater er avgjørende for effektiviteten av denne type

produkter. Såkalte ”lavaromat” produkter er å anbefale i forhold til arbeidsmiljø. Jo høyere aromat innholdet er jo raskere

virker produktet. Men økt aromat innhold gir også økt helse fare. Bruk derfor det mildeste middelet som gjør jobben og gi

heller produktet litt lenger virketid fremfor å bruke sterkere middel.

De er særlig gode på

• asfalt

• tjære

• antirustprodukter

• olje

• fett

Syrebaserte produkter har Ph på 1-3. Syrer er kraftige produkter som skal behandles med forsiktighet. Vær nøye med å

bruke beskyttelse både for øyne og hud.

Syrer er spesielt gode på fjerning av

• kalk

• betong

• merker etter rustvann

• flyverust

• bremsestøv

Endret av madskh
  • DCN Poeng 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...