Gå til innhold
steff95

Utstyr fra biltema

Recommended Posts

steff95    0
steff95

Heisann, lurte på om dette er bra?

http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Vask-og-rengjoring/8-delers-mikrofibersett-bilMC-82428/

Vet det ikke er av beste kvalitet, men det er vel greit nok? Tenkte bare å prøve meg med en mikrofiberhanske istedenfor svamp..

Men hva består dette settet av utenom hansken? Forsto det ikke helt.. Er mikrofiberklutene til å påføre og ta av polering? Må jeg ha tørkepapir utenom til å tørke bilen ren? Nå har jeg bare pusseskinn, og har forstått at dette ikke er så bra..

Takk på forhånd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
swo    0
swo

Hei!

Ja, vanlig svamp som du får kjøpt på bensinstasjon er ikke å anbefale om du skal pleie bilen din skikkelig. Har ikke erfaring med ovennevnte produkt, men er nok bedre enn svamp og skinnet du bruker.

www.scandicshine.no - her får du alt du trenger. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rivrusk    20
Rivrusk

Min erfaring med det settet er at microfiberhansken trekker til seg dritten og det er vanskelig å få den ren etterpå selv med maskinvask på 90 grader. Har andre microfiberhansker som ser ut som de er ubrukte selv etter mange vask.

De andre fillene som følger med er til vindusvask, påføring/fjerning av voks o.l

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89    105
mammut89

Jeg har settet og det er helt OK , ikke noe wow. men så får du litt av hvert til en hundrings da. Har dog suppelert med den store pakken med 39 mikrofiberkluter for 250kr på smart club.

vaskehansken har jeg ennå ikke brukt.

Den avfettern er ikke like bra som Pricbort til samme prisen fra mekonomen for eksempel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Man tørker IKKE bilen med papir. For å tørke bilen etter vask bruker man et mikrofiber tørkehåndkle. For å tørke av polish og voks bruker man mikrofiber kluter. For å påføre polish og voks bruker man en påføringspute vanligvis i skum.

Velkommen til forumet og les deg gjerne opp litt i guidene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
steff95    0
steff95

Man tørker IKKE bilen med papir. For å tørke bilen etter vask bruker man et mikrofiber tørkehåndkle. For å tørke av polish og voks bruker man mikrofiber kluter. For å påføre polish og voks bruker man en påføringspute vanligvis i skum.

Velkommen til forumet og les deg gjerne opp litt i guidene :)

Takk :)

Hehe.. Ordla meg kanskje litt feil, mente selvfølgelig håndkle, og ikke papir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Jeg har kjøpt to av de Biltemasettene, og erfaringene mine er at klutene er flotte til interiørarbeid, svampsaken er knall til å gnukke baksiden av felger med, og mikrofiberhansken er fin til å vaske undersiden av fangere og sideskjørt. Påføringspaden suger til seg produkt og er ganske håpløs slik sett.

Som et startkit er det greit, men det er altfor få kluter. Det første settet jeg kjøpte hadde ganske kjipe kluter, mens det andre hadde bedre kluter; jeg bruker noen av dem på lakken for å buffe polish med.

Jeg ville heller brukt pengene på å kjøpe noen skikkelige kluter og en skikkelig vaskehanske eller spesialbilsvamp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

Ville heller kjøpt dette:

Vaskehanske (liker du å bruke svamp, så kan du kjøpe denne)
Tørkehåndkle (kjøp gjerne 2 stk av denne. De er vanskelig å vri opp så det er ofte greit å ha 2 stk)

Trenger du aplikatorer, så kan du kjøpe disse eller disse. Sistnevnte er litt tykkere og større. Bedre å holde i, men vanskeligere å få plass til i vokskrukken. Smak og behag.

Har du SmartClub inærheten, så selger de som sagt en Eurow MF pakke med 36 stk kluter som er gode til ca. 200kr. Eller så kan du kjøpe f.eks disse eller Nanolotus sine engros kluter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
steff95    0
steff95

Ville heller kjøpt dette:

Vaskehanske (liker du å bruke svamp, så kan du kjøpe denne)

Tørkehåndkle (kjøp gjerne 2 stk av denne. De er vanskelig å vri opp så det er ofte greit å ha 2 stk)

Trenger du aplikatorer, så kan du kjøpe disse eller disse. Sistnevnte er litt tykkere og større. Bedre å holde i, men vanskeligere å få plass til i vokskrukken. Smak og behag.

Har du SmartClub inærheten, så selger de som sagt en Eurow MF pakke med 36 stk kluter som er gode til ca. 200kr. Eller så kan du kjøpe f.eks disse eller Nanolotus sine engros kluter.

Ble endel dyrere det ja.. Egentlig så ville jeg kjøpe dette fordi jeg vil gå over til hanske fra svamp. Det trenger ikke være av høyeste kvalitet da. Men hvis det er nærmest sagt umulig å få denne hansken ren igjen er det jo ganske irriterende... Akkurat nå bruker jeg en helt VANLIG svamp.

Bruker dette til å påføre og fjerne med når jeg polerer: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Polergarn-361729/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Breitling    71
Breitling

Ble endel dyrere det ja.. Egentlig så ville jeg kjøpe dette fordi jeg vil gå over til hanske fra svamp. Det trenger ikke være av høyeste kvalitet da. Men hvis det er nærmest sagt umulig å få denne hansken ren igjen er det jo ganske irriterende... Akkurat nå bruker jeg en helt VANLIG svamp.

Bruker dette til å påføre og fjerne med når jeg polerer: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Polergarn-361729/

Nå har ikke jeg erfaring med MF-vaskehansken Øyvind lenker til, men har prøvd flere billige vaskehansker (edit: refererer altså til den fra Biltema her) før. Min erfaring er at de er supre til for eksempel felger, men synes det blir litt slapt til berøringsvasken. Selv har jeg blitt glad i vaskehanske i ull, men inntrykket mitt er at det er like mange meninger om vaskeredskaper som aktive medlemmer på DCN :P

Kjøper du 36-pack med MF på Smart Club, som jeg selv gjorde for et par uker siden, får du haugevis med gode kluter som fungerer meget bra både til buffing av voks, QD, vindusvask for de som foretrekker MF til dette osv.

Garn er for strikking, ikke detailing :)

Endret av Breitling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigmund S Dy.    5
Sigmund S Dy.

Hei! Kjøp deg en Hey'di murersvamp eller lignende hos en flislegger/vvs handel. Billig svamp som trekker godt med vann og slipper skitten lett.

Eller bestil 5 stk Zymol svamper fra Ebay til under 200 spenn :)

Svamp 4evah lissom!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

Er litt dyrere ja. Trenger du hovedsaklig kun mitt'en så kan du jo kjøpe kun en mitt i første omgang og ta det andre senere. Eventuelt kjøpe en mitt og ett håndkle. Bor du inærheten av en av forhandlerene her så kan du sikker få kjøpt "over disk".

Som jeg har skrevet i vaskeguiden min så mener jeg at forvasken er det aabsolutt viktigste punktet i en skånsom vask. Alt spiller en liten rolle (forvask, mitt/svamp, gritguard.. osv.), men det med å få av så mye som mulig skitt før du tar berøringsvasken er selvsagt en viktig del av bilvasken. Derfor vil jeg anbefale deg å også kjøpe SurfexHD.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

God forvask og grunnleggende kunnskap om skånsom vask, er det viktigste en kan investere i hvis en vil ta vare på bilen sin. Jeg har aldri skjønt hvorfor total utgifter på vask og stell helst ikke skal koste mer enn en hamburgertallerken på burger'n.

Å bruke 2-3000,- på bilpleie er ikke dyrt, det er latterlig billig i forhold hva du får igjen og rimelige kostnader sammenliknet med det meste annet en har av utgifter på bilen.

En god vaskepakke inkludert voks etc tilsvarer:

• En eneste årsavgift
  • En måneds verditap på en nyere bil
  • 3-4 tanker bensin

osv.

Dessuten får man igjen pengene den dagen en skal selge bilen... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Nå er det mange av oss som har gått over fra vaskehanske til en viss type svamp nettop fordi det er mer skånsomt, så det er ikke på død og liv nødvendig å skaffe en mitt :)

Kjøper du en god murersvamp eller zymöl svamp eller liknende så har du det ypperste vaskeredskap i kampen mot vaskeriper. Men som andre her sier; forvasken er absolutt viktigst uansett vaskeredskap.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Eller bestil 5 stk Zymol svamper fra Ebay til under 200 spenn :)

Har du en direkteurl? Pleier bare finne enkeltsvamper til drøyere pris..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigmund S Dy.    5
Sigmund S Dy.

Nei. Men det er noen som ligger fast ute på bukta til rett over 7$ eller no. Sist jeg bestilte så var det en i Florida som solgte til 6$ og noe. Så det var vel mer flaks og timing :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
steff95    0
steff95

Er det noen billigere tørkehåndkler som er bra? Hvor mange bør jeg kjøpe av dem? 2? Og hvor lenge holder dem egentlig før de blir slitt e.l.?

Dette er førstebilen min, så jeg er jo ikke interessert i å legge ut så mye. Jeg vil bare at den skal se blank og pen ut, og ikke utsette lakken for mye riper under vasking.

Hvor mye blir frakten hos bilnerden/PAR om jeg skal handle endel Prickbort? Er det billigere å handle fra f.eks. mekonomen? Hva koster det der?

Endret av steff95

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Er par tørkehåndkler holder. Det skal godt gjøres å slite de ut. Du beregner lett frakt selv hos bilnerden. Den er ganske billig egentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Det viktigste hvis man skal være økonomisk er vel å ta vare på det man har enten tørkehåndklene koster 80 eller 200kr pr stk... dvs vaske dem separat, og kjøre minst en vaskemaskin i mellom hvis det har vært brukt tøymykner. Og vaske grundig ut av der du fyller tøymykner på maskinen.

Hvis man skal tenke helhet er det også økonomisk å ha tørkehåndklær nok til omtrent en full vaskemaskin, men det blir gjerne litt drøyt ;)

Digresjon om tøymyknere; et hotell jeg bodde på nylig hadde brukt så mye tøymyknere at selv bomullshåndklene var blitt vannavstøtende. Artig men frustrerende å dytte vannet ned på gulvet i steden for å tørke seg på vanlig vis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig