alexanderst

S&S: Svart Audi A6

24 innlegg i emnet

S&S: 2007 Audi A6

Hei igjen! Jeg har holdt på hele helga med en Audi A6, og her kommer min andre S&S. Dette var bilen til sjefen på bedriften SAR her i byen, og han ønsket et løft av lakken sin. Fikk denne jobben da jeg polerte min onkels B-klasse her. Eieren pleier/pleide bare å vaske den i maskin, derfor var det en god del med swirls og RDS på denne. Bilen hadde en parkskade og en del grove ''koffertskader'' på støtfangeren bak jeg ikke fikk gjort så mye med. Lakken var veldig matt og tam. Inngrodd skitt og trafikkslim hadde satt sitt preg. En del måseskitflekker var det også, da eier pleier å parkere den ved et måsereir. Dette ble litt av en jobb, og den ble vanskeligere enn jeg trodde. Men ble jo noen erfaringer rikere. Fikk også flere ansatte der hekta, og de insisterte på at jeg skulle ta bilene deres. Har jo noe å gjøre på framover da :)

Utstyrsliste:

Slipepapir, 2500 og 2000

Scholl S17+

Meguiar's MG#205

Meguiar's MG#105

Scholl 3x gul pad

Scholl 3x orange pad

Scholl 2x lilla pad

Scholl CF02

Swissvax onyx

Swissvax cleaner fluid

Swissvax mikrofiberkluter

Swissvax pneu

Swissvax pneukost

Swissvax detailerkost

Swissvax autobahn

Swissvax gritguard bøtte

Flex DA poleringsmaskin

RainX

Surfex HD

Prickbort

Jif bilshampo

Chemical guys sitrussåpe

Chemical guys tørkehåndkle

2x Swissvax washpuddel

Meguiar's vaskehanske

Meguiar's Quick Detailer

Biltema halogenlys

Foma høytrykksyler

IronX

Vikan felgbørste

Nilfisk støvsuger

Autoglym interiørshampo

3M maskeringstape

Chemical guys clay

Sonax felgrens

Sonax vindusrens

Swissvax mikrofiberkluter

Andre mikrofiberkluter

(Kan hende jeg har glemt noe)

Noen biler av bilen ved ''ankomst''. Det var jo heller jeg som ankom plassen.

IMG_3392_zps61b02160.jpg

IMG_3397_zpsc8fe3f0f.jpg

IMG_3395_zps56f4219c.jpg

Begynte som vanlig med å spraye inn hele bilen utenom dekk og vinduer med MAC prickbort og la det ligge i 7 minutter og virke.

IMG_3400_zpsed84fdbb.jpg

Deretter ble dette spylt godt av, og siden denne høytrykkspyleren ikke kunne tilkobles en skumkanon, ble det en sterk blanding av JIF bilshampoo og Surfex HD på lavtrykkskanne. Dette ble også benyttet i innvendig karosseri sammen med detailbrush, men dog spylt av med en mild hageslange. Sprayet også felgene inn med denne blandingen, samt dekksidene.

IMG_3402_zps93bb78a1.jpg

Etter avspyling hang vannet godt igjen på alle paneler over hele bilen.

IMG_3403_zps1ec1b308.jpg

Deretter var det klar for felgvask, Sonax felgrens og Vikan felgbørste gjorde susen her, men måtte ha tatt av felgene for å få bort mye av inngrodd skit som skjulte seg på baksiden av eikene.

IMG_3405_zps0dad8475.jpg

Etter ca 5 minutters virketid begynte jeg å jobbe det inn med børsten, og lot det ligge et par minutter til.

IMG_3406_zpsd44d7c70.jpg

Før jeg begynte å spyle av felgene, måtte jo bilen såklart få en omgang med IronX. Jeg helte over stoffet i en annen flaske jeg hadde da IronX-spruteren hadde tatt kveld her forleden dag.

IMG_3404_zpsebfd2b9e.jpg

Her er forresten den gigantiske høytrykkspyleren med 200 bar. Måtte være meget forsiktig å holde god avstand.

IMG_3492_zps0a4c4d4c.jpg

IMG_3491_zpsbc9dbdf1.jpg'

Etter IronX var det tid for håndvask. 2x Washpuddel og Chemical guys citruswash.

IMG_3394_zpsb346e23b.jpg

IMG_3408_zpsb2439b91.jpg

Så var det claybaren sin tur. Meguiar's Quick detailer som lube, og Chemical guys sin clay tror jeg det var. Her er den etter halve bilen. En del å finne, men overraskende lite med tanke på hvordan tilstanden var. Kjente en del nupper.

IMG_3414_zpsf80ba30e.jpg

Etter clay var det endelig tid for tørk. Hadde brukt en del tid på vasken, så begynte faktisk å bli sliten. Brukte tørkehåndkle fra Chemical guys. Er meget fornøyd med dette-

IMG_3415_zpsc4148fcb.jpg

Da kunne jeg begynne med maskering. Grønn 3M tape på utsatte steder som karroseriknekker og gummi/plast detaljer.

IMG_3424_zpsdd3a51e4.jpg

Som dere ser spylte jeg også av gulvet før jeg kjørte inn bilen i hallen, for å forhindre støv.

Noen inspeksjonbilder med blits og lys må også til.

IMG_3417_zps0c4fa008.jpg

IMG_3421_zpsbc36ce4a.jpg

IMG_3422_zps29386184.jpg

Slik så det stort sett ut over hele bilen, utenom en parkskade og noen koffertmerker jeg kommer tilbake til.

Dermed kunne korrigeringen begynte. Brydde meg ikke om å teste noe særlig her, måtte bruke det groveste jeg hadde med meg, nemlig Meguiar's MG#105 på lilla pute fra scholl. Noen steder kunne jeg bruke gul pute også, blant annet gjorde jeg det på plastikken. Kjørte for det meste maks turtall og mye press. Måtte gå over mange av panelene 4-5 ganger, og jeg slet meg faktisk helt ut allerede første dagen. Hard lakk og dype riper førte til en del våtsliping også.

Begynte panseret. Det var fullt av steinsprut, og jeg anbefalte eier å lakkere om panseret siden det var alt for mye til å begynne med flekklakkering og sliping.

Etter 4 runder med MG#105

IMG_3429_zps703e472b.jpg

IMG_3428_zpsba38560f.jpg

På gjenværende side måtte jeg våtslipe med 2000 papir.

IMG_3558_zpsbe0a3cb4.jpg

Resultat, her har jeg ikke korrigert framskjermen enda, så det snek seg inn et lite forskjellsbilde.

IMG_3430_zpsb94f93e7.jpg

Fortsatte med passasjersiden, og fant noen riper på forskjermen jeg ville dempe så mye som mulig.

IMG_3431_zps050ecdcb.jpg

IMG_3432_zpsc6cee20c.jpg

IMG_3437_zps8f430559.jpg

Ferdig

IMG_3482_zps4b183977.jpg

Forsatte bortover siden med dørene. Her ser dere førerdør og bakdør.

IMG_3472_zps12b3c0f2.jpg

IMG_3475_zps8f4e42d2.jpg

IMG_3478_zpsf0f4fb76.jpg

IMG_3480_zps92a8f113.jpg

IMG_3481_zps8761b427.jpg

Våtsliping igjen

IMG_3487_zps332d037a.jpg

IMG_3486_zps7dcf233f.jpg

IMG_3489_zps8c266bfb.jpg

IMG_3490_zps72e3fc13.jpg

Før og etter

IMG_3479_zps87680f08.jpg

IMG_3488_zps21e10cf4.jpg

Da var denne siden ferdig, måtte ut å spyle av alt støvet før jeg fortsatte og fikk se litt forskjell og om det var hologrammer i sola.

IMG_3484_zps381555c7.jpg

IMG_3496_zpsa6fb2454.jpg

Tørket og blåste av vannet med kompressorluft.

IMG_3497_zps03054fc1.jpg

Så begynte jeg med dørhåndtakene, klipp neglene folkens.

IMG_3493_zps16308ba7.jpg

Ble noe bedre iallefall. MG#105 på håndpad fra Meguiar's.

IMG_3494_zpsed1e03fe.jpg

Så fortsatte korrigeringen, oppdaget litt måseskitflekker.

IMG_3498_zpsee6645d5.jpg

Bæsj.. Bilen er da ikke så stygg at man skal drite på den? Syns den har fine former jeg til stasjonsvogn å være.. :wub:

IMG_3537_zps6ad9db9d.jpg

50/50 bilder fra førerdør og bakdør. På det første bildet ser dere resultatet etter to runder med hardkjør, kjørte over minst to ganger til.

IMG_3563_zpsdb81d6ed.jpg

IMG_3551_zps60a35a96.jpg

Thumbs up! :thumbup:

IMG_3557_zps9e6e6515.jpg

Måtte slipe bort måseskiten :excl:

IMG_3560_zps95f52a6d.jpg

Framskjerm etter tre runder.

IMG_3541_zps18b3f2f7.jpg

Speilhus

IMG_3544_zps12e256e7.jpg

Bak måtte jeg også slipe en del.

IMG_3561_zps84cc0630.jpg

IMG_3562_zpsab236f44.jpg

Også på fronten.

IMG_3559_zps5e369a62.jpg

Noen stemningsbilder.

IMG_3556_zpse1ed12b4.jpg

IMG_3545_zpsf5a6ad8c.jpg

Tok ikke bilder av taket, men gikk over minst 3 ganger med MG#105 og lilla pad.

Sluttsteget ble kjørt med orange Schollpute og MG#205.

IMG_3555_zps75b5d05c.jpg

Vinduer fikk Sonax vindusrens og RainX.

IMG_3506_zpsb19559c4.jpg

IMG_3581_zps634e9007.jpg

Dekk og gummilister fikk Pneu.

IMG_3577_zps1acce2d2.jpg

Utenom dette fikk felger og kromlister cleaner fluid og Autobahn voks. Takrails fikk et glansløft med #105 før voksen. Bilen fikk Swissvax Onyx som fikk herde i en times tid, og deretter fikk den et nytt lag. Gikk tom for voks, og den holdt akkurat til to runder.

IMG_3578_zpsf9bd84f9.jpg

Ferdigbilder

IMG_3582_zps9f320d67.jpg

IMG_3583_zpse5196739.jpg

IMG_3584_zps3c0cc2bb.jpg

IMG_3585_zps58e4e0b2.jpg

IMG_3586_zpsad1dd7ff.jpg

IMG_3587_zps3ff8e405.jpg

IMG_3589_zps4d996b16.jpg

IMG_3590_zps23fdfa10.jpg

Eier fikk se litt beading.

IMG_3591_zps5ff8df96.jpg

IMG_3592_zpsd2b8455d.jpg

IMG_3593_zps1156e217.jpg

IMG_3602_zpse25b6551.jpg

Tidsbruk var vel rundt 32 timer.

Takk for at dere tok litt av tiden deres for å lese gjennom tråden min :)

Endret av alexanderst
65

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grundig og fin jobb og god S&S. Grønn knapp er trykket.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble pen :) cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt nydelig! En slik korrigeringsjobb er det som skiller gutter fra menn. Du besto med glans :) De som ikke har prøvd, aner ikke hva 32 timer detail på hard lakk, på en helg, krever for noe. Credverdig i lange baner! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med ØHN.. Cred knapp trykket hardt og kontant!

Endret av Torkild
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

snasne saker

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du gjør en kjempe bra jobb her :) denne fikk seg et godt løft!

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grundig og fin jobb og god S&S. Grønn knapp er trykket.

Tusen takk Roger :)

Den ble pen :) cred

Joda, eier ble fornøyd også. Takk skal du ha :)

Helt nydelig! En slik korrigeringsjobb er det som skiller gutter fra menn. Du besto med glans :) De som ikke har prøvd, aner ikke hva 32 timer detail på hard lakk, på en helg, krever for noe. Credverdig i lange baner! :thumbup:

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding ØHN! Du har rett i at det er ikke mange som forstår hva jeg holder på med i så ung alder nei :D

Helt enig med ØHN.. Cred knapp trykket hardt og kontant!

Hehe, tusen takk, og pass på knappen :)

snasne saker

Takker :)

Du gjør en kjempe bra jobb her :) denne fikk seg et godt løft!

Cred!

Mange takk, tenker meg at du liker denne bilen? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp klart det ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe løft! :) Cred for innsats og resultat!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjempe jobb. blir fort sliten når man holder på med hard lakk ja. creds til deg ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe løft! :) Cred for innsats og resultat!!

Takk skal du ha Christoffer :)

kjempe jobb. blir fort sliten når man holder på med hard lakk ja. creds til deg ;)

Tusen takk, blir sliten i kropp og sjel av hard lakk ja ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra resultat. Cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette står det respekt av, har selv sitti på stolen/knær/på krakk i 30-40 timer. Det krever sin mann.. Cred er selvfølgelig gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra resultat. Cred.

Hjertelig takk :)

Dette står det respekt av, har selv sitti på stolen/knær/på krakk i 30-40 timer. Det krever sin mann.. Cred er selvfølgelig gitt!

Takk skal du ha, det krever utholdenhet ja :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig jobb...skjønner man har en lang vei å gå før man får slike resultater

Bare å bøye seg i støvet her ja

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget meget bra løft her - eieren slapp omlakkering til 50-60.000! Manndomsprøven dette - alt over 30 timer polering på hard lakk sliter på en kropp, og man er rimlig lei i et par dager etterpå. Har hatt et par 40+ jobber, og det verker ganske bra.

:thumbs: og en soleklar grønn-knapp!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig jobb...skjønner man har en lang vei å gå før man får slike resultater

Bare å bøye seg i støvet her ja

Tusen takk :)

Meget meget bra løft her - eieren slapp omlakkering til 50-60.000! Manndomsprøven dette - alt over 30 timer polering på hard lakk sliter på en kropp, og man er rimlig lei i et par dager etterpå. Har hatt et par 40+ jobber, og det verker ganske bra.

:thumbs: og en soleklar grønn-knapp!

Ble ganske lei etterpå ja, men det var virkelig godt å se resultatet på denne vogna :) Takker for Cred B) Har ikke vært oppe i 40 timer enda, men det blir vel det også tenker jeg.. :excl:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra løft på en sliten og dårlig behandlet lakk. Imponerende all den korrigeringen med hensyn til at du bare brukte DA og på

Knallhard tysk lakk går jeg ut ifra. Har selv en Kraus DA som jeg skal prøve og ta min passat, men tviler litt på at den klarer det.

All honør til en flott og grundig jobb. Tipper Eier gliste fra øre til øre, håper han behandler bilen litt bedre fra nå av,,

Tommel opp :thumbup: :thumbup: :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra løft på en sliten og dårlig behandlet lakk. Imponerende all den korrigeringen med hensyn til at du bare brukte DA og på

Knallhard tysk lakk går jeg ut ifra. Har selv en Kraus DA som jeg skal prøve og ta min passat, men tviler litt på at den klarer det.

All honør til en flott og grundig jobb. Tipper Eier gliste fra øre til øre, håper han behandler bilen litt bedre fra nå av,,

Tommel opp :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tusen takk for flott tilbakemelding. Eier lovte meg å håndvaskebilen og jeg satt opp en liste med avfetting, såpe, gritguard og vaskehanske han trengte :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive