NoBrain

Fjerne gummirester på beskyttelsesfilm/folie

Var en liten tur på ACR i helga og testet bilen på banen. I går så ble det vask av bilen for å bli kvitt bremsestøv, asfalt og gummirester (fra dekk).

Foran bakfangerne så sitter det transparent beskyttelsesfilm/folie og jeg klarer ikke å få de rene selv med Prickbort, Surfex og shampoo, selv med litt hard gnukking (obs på filmen/folien og ikke lakken) med vaskehanske. Antar at det er gummirester (fra dekk) som legger seg på banedekket og som "brenner" seg fast i filmen/folien.

Er det noen som kan anbefale et eller annet vidundermiddel for å ta dette? Jeg blir kvitt det hvis jeg går på med polish og pad (erfart etter høstpolishen i fjor), men hadde vært greit å slippe å polere bilen etter hver eneste banekjøring :P

Endret av NoBrain
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du testet sitrusrens på dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitrus rens var det eneste jeg fikk til å funke. Måtte fortsatt jobbe en del for å få det bort.

ext-128.jpg

ext-203.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

WD40 sammen med MF skal visst fungere veldig bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

WD40 sammen med MF skal visst fungere veldig bra.

Kan bekrefte at dette fungerer utmerket. Brukte dette på min bil, etter en tur til Nürburgring og Spa.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Er på reisefot de neste dagene, men skal prøve WD40 og MF-klut til helga. Hvis ikke det hjelper så blir det å kjøpe inn en flaske med 3M sitrusrens.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På grunn av jobbreise samt dårlig vær så tok det litt tid før jeg fikk testet tipsene som dere kom med. Dessuten tenkte jeg at det kunne være greit å gjøre unna NSK sitt banetreff på Rudskogen 3. juli først. Jeg kom over en flaske med Weldtite Dirtwash Citrus Degreaser som inneholder 5-15% "non-ionic surfactants, d-limonene". Denne ble testet mot WD40.

Bildet under viser høyre og venstre side etter avfetting (Prickbort 5 minutter, deretter 5 minutter Surfex 1:30, så høytrykk). Etter avfetting testet jeg WD40 på høyre side og Citrus Degreaser på venstre side. Gnikket noen minutter på begge sider med hver sin microfiberklut. Citrus Degreaser var overlegen vinner. Så da ble resten av jobben på begge sider tatt med Citrus Degreaser. Deretter ble det håndvask med Gtechniq G-Wash og tørking med Gtechniq C2v3 (drying aid 1:2)

Konklusjonen blir at en eller annen type sitrusrens er å foretrekke for denne type jobb.

dots_wd40_vs_citrus.jpg

Jeg testet forsåvidt WD40 for å fjerne prikker på lakken og da fungerte den bedre. Men på beskyttelsesfolien så fungerte WD40 heller dårlig (sammenliknet med sitrusrens).

Endret av NoBrain
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive