Gå til innhold
Stig-Arne Haukebøe

Hva burde brukes etter Menzerna FG500?

Recommended Posts

Stig-Arne Haukebøe    11
Stig-Arne Haukebøe

Driver på å polerer egen bil nå, til nå har jeg brukt Menzerna FG500 med høy cut på Gul Flexipad pute.

Hva burde neste steg være? Har til nå hoppet rett på Sort Flexipad og SF4000.

Burde jeg ha ett mellomsteg, eller fungerer dette bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ColdFusion    11
ColdFusion

Du burde nok kjørt en runde med 2500/3000 da det er et stort hopp fra 500.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig-Arne Haukebøe    11
Stig-Arne Haukebøe

PF2500 på grønn Flexipad? Så trenger igrunn 3 steg da altså

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Spørs litt på lakken det..

Jeg pleier å avslutte med grønn Uber og FF3000, såsant det ikke er en krevende lakk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig-Arne Haukebøe    11
Stig-Arne Haukebøe

Forsøkte i alle fall nå å ta en ny runde med Grønn pute og PF2500

Mulig det bare er psykisk, men synes den ble noe blankere med det som ett mellomsteg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig-Arne Haukebøe    11
Stig-Arne Haukebøe

Er jeg avhengig av å få varme i lakken når jeg kjører en slik mellom polering?

Bruker nå grønn flexipad og Menzerna PF2500, men får jo aldri noe særlig varme av det med f.eks DA. Er det nødvendig for resultatet sin del?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Er jeg avhengig av å få varme i lakken når jeg kjører en slik mellom polering?

Bruker nå grønn flexipad og Menzerna PF2500, men får jo aldri noe særlig varme av det med f.eks DA. Er det nødvendig for resultatet sin del?

Litt varme hjelper på korrigering og det er jo hovedpoenget med nettopp korrigering. Mellomsteget skal rydde ugang fra grovsteget, som ikke finsteget klarer å fjerne. Polish kutter best i starten av en runde. Spre kjapt og bruke press som gradvis avtar. Avslutt med kun vekt av maskinen.

Har man varmesensitiv lakk, kjører en med lite press, lavere hastighet og venter til panelet er helt avkjølt før buffing av polishrester.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig-Arne Haukebøe    11
Stig-Arne Haukebøe

Ett kjapt spørsmål til.

Gikk over til roterende nå på poleringen av bilen min nå, og merket jo godt det å få varme i lakken gikk betydelig raskere.

Men hva gjør man etter man har fått varme i lakken ? Skal man da redusere presset og hastigheten og kjøre 2-3 pass over?

Tror nemlig jeg stoppet når jeg fikk varmen i lakken, og muligens har gått glipp av god korrigering.

Har jo dessverre ikke lakkdybdemåler, så tør jo ikke kjøre så veldig lenge heller i frykt for å brenne igjennom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Legg håndbaken din nedpå. Dersom det er så varmt at det svir, så er det for varmt.

En god og jevn lunk er det optimale, ca 50-60 grader.

Scandicshine har noen billige IR-målere som jeg har testet noen ganger. Ikke dum når du må korrigere veldig med groveste kombo. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig-Arne Haukebøe    11
Stig-Arne Haukebøe

Temperaturen har jeg fått ganske bra til. Aldri svidd meg når jeg har sjekket.

men lurer hva jeg skal gjøre når temperaturen er oppnådd? Fortsette med samme press og redusere hastigheten eller redusere press og hastighet. Til nå har jeg bare avsluttet når ønsket temp er oppnådd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Fortsett til polishen flasher og er klar for buffing. :)

Da blir den blankere og ser oljete ut. På lakk som ikke er spesielt varmesensitiv er det bare å buffe umiddelbart, noe som da er utrolig enkelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig-Arne Haukebøe    11
Stig-Arne Haukebøe

Ok :)

Får ta den lærdommen med meg til neste bil. Her går det skritt for skritt, små men heldigvis fremover. Har jo ikke akkurat lyst å brenne lakk heller.

Heldigvis virker det som om at V70 lakken min er ganske hard og tåler en del.

Men tror før jeg begynner på de virkelig store korrigeringene så bør jeg ha temp måler og lakkdybde måler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×