freetexx

Forskjellige Bilmerker og lakk-kvalitet

46 innlegg i emnet

Dere som driver mye med lakk!

Hvordan er lakk kvalitet, tykkelse Og holdbarhet på de forskjellige merkene?

For hva er vel kjedligere enn en lakk som nærmest flasser av etter 2år eller som er så tynn at ripene går i grunninga ved hver minste skade!

Feks:

Vw

Toyota

Mitshubishi

Nissan

Bmw

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den har jeg lest:) men står bare om hardhet

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For hva er vel kjedligere enn en lakk som nærmest flasser av etter 2år ...

De merkene jeg synes litt oftere har lakkslipp enn andre er VW, Audi, Peugeot og Ford. Det gjelder ofte kanaler og utsatte deler nederst på bilen. Men det har vel mer å gjøre med rustbeskyttelse og grunning, enn det øverste lakklaget en er i kontakt med ved polering. :)

Når det gjelder beskyttelse mot dype riper som går gjennom lakken, er tykkelsen på lakken mest av teoretisk betydning. Om lakken er 1/10 millimeter eller 2/10 millimeter ned til stålet betyr mindre hvis bilen blir utsatt for grove ripeskader.

Ved moderate tilfeldige riper og tyngre bruksslitasje, er det naturligvis en fordel med lakktykkelse over gjennomsnittet, fremfor under gjennomsnittet.

Typiske verdier på "samlebåndbiler" jeg har målt, varierer mellom 80 - 200 my. Alt mellom 110 - 150 gir muligheter for en fin maskinkorrigering av sliten finish.

Når målingen overstiger 200 my, stiger mistanken om omlakkering proporsjonalt med måleverdien. Da bør en gå forsiktig frem med polering, for de færreste har utstyr til å måle verdiene på de ulike lagene med lakk ;)

Konklusjonen blir at det er vanskelig å si noe generelt om kvaliteten, siden det varierer innen samme bilmerke, dets modeller og ulike årganger. Skal en korrigerer tungt på sliten lakk, er en lakktykkelsesmåler uansett fin å ha for å bli kjent med akkurat denne bilens historie og beskaffenhet fra panel til panel.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når målingen overstiger 200 my, stiger mistanken om omlakkering proporsjonalt med måleverdien. Da bør en gå forsiktig frem med polering, for de færreste har utstyr til å måle verdiene på de ulike lagene med lakk ;)

Dette var interessant. Har du lyst/mulighet til å utdype litt? Jeg levde i den vilfarelse at det var tryggere å korrigere med tykkere lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var interessant. Har du lyst/mulighet til å utdype litt? Jeg levde i den vilfarelse at det var tryggere å korrigere med tykkere lakk.

Pga. en vanlig lakkmåler måler all lakk som ligger på metallet og gir en totalverdi av dette. Før lakkering blir jko ikke den gammle lakken fjernet, kun mattet ned slik at ny lakk får bedre heft. Derfor vet man ikke hvor tykkt det nye laget med lakk er. Er overflaten omlakkert så er ikke verdien du får med PTG verdt noe (så sant ikke all lakk er fjernet og det ikke blir spraklet).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... tryggere å korrigere med tykkere lakk.

Det er ikke det hvis tykkelsen består av originallakk med et ekstra omlakkert lag farge og klarlakk på toppen. Da er det det øverste laget man må forholde seg til uavhengig av hva som ligger under, og uansett hvor høy den totale lakkmålingen ned til stålet er. Man bør ikke gjennom det øverste laget klarlakk uansett. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, gutta! Lærer noe nytt hver dag her på DCN!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra svar her!! Noen som kjenner til lakk/ kvalitet på vw amarok vs hilux av nyere dato?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra svar her!! Noen som kjenner til lakk/ kvalitet på vw amarok vs hilux av nyere dato?

Til dels stor variasjon ut i fra årgang og farge, men generelt bør du forvente hardere lakk på VW enn Toyota. Det finnes unntak, så svaret får en først når en setter i gang på den aktuelle bilen. Derfor bør en alltid begynne forsiktig. Test en fin kombo pute/polish på lakk i god stand eller medium kombo pute/polish først, ut i fra tilstanden på bilen. Hvis det ikke fjerner tilstrekkelig, går en grovere til verks. Både VAG og Toyota har god lakk som responderer veldig bra på maskinpolering og løfter utseende mye. ;)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Skoda Octavia 06 sort?

Føler lakken er ganske sticky, og ta av polishen etter polering er et mareritt :/ Ser nesten ut som holos etter buffing, men etter 2 wipedown så er alt borte, så det er ikke holos. Bruker Rupes LHR 15ES med blå/blå kombo.
Også lurer jeg på når skal man buffe av polish? Varm eller kaldt panel? Har brukt og tatt det på varmt panel.

Kanskje man skal prøve Scholl S3 Gold isteden for Blå Rupes? Har også sample samlingen av CG sin V-serie.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den ikke er knallhard, kanskje prøve med gul rupes på grønn pute?

Ellers hadde jeg en lignende type lakknylig, og gul uber på v32/v34 virket åvære lettere å jobbe med enn s3gold

Edit:

Jeg hadde også gode resultat på å ikke kjøre polish så lenge, da ble den lettere å buffe.

Ergo, istedenfor å kjøre 5-8pass + spre av produkt, så del antall pass opp på 2 omganger. Da blir det færre pass og hele greia blei ikke like sticky og slitsom.. Verdt et forsøk?

Endret av tr86
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den ikke er knallhard, kanskje prøve med gul rupes på grønn pute?

Ellers hadde jeg en lignende type lakknylig, og gul uber på v32/v34 virket åvære lettere å jobbe med enn s3gold

Edit:

Jeg hadde også gode resultat på å ikke kjøre polish så lenge, da ble den lettere å buffe.

Ergo, istedenfor å kjøre 5-8pass + spre av produkt, så del antall pass opp på 2 omganger. Da blir det færre pass og hele greia blei ikke like sticky og slitsom.. Verdt et forsøk?

Jeg har en Passat 99/2000. Turkis. Hvilken pute til hvilken polish anbefaler du og kan jeg bruke concorde etter den? med hvilken pute.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger SÅRT hjelp/tips nå!

Skoda lakken er et MARERITT! Får ikke av Rupes blå eller grønn, Scholl S3 Gold eller S17+!

Prøvd med 2 forskjellige typer MF, og ingen spessiell forandring fra de 2. (Megs og Eurow)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke av? Lar du polishen tørke før du skal tørke den av?

Kjør bilen ut og dynk den med Surfex 1:10 og spyl, så får du det av.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke latt den tørke på noen andre biler. Bare prøvd til panelet er kaldt/lik temp som garasjen.

Men skal la den tørke, og se om det hjelper.

Får ta hele bilen før jeg begynner og tørke da. Så sterk surfex vask.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Passat 99/2000. Turkis. Hvilken pute til hvilken polish anbefaler du og kan jeg bruke concorde etter den? med hvilken pute.

Har dessverre ikke noe erfaring med disse Passatene, og fargen.

Men ofte vil de "vanlige" produktene virke bra med litt variasjon av produkt og puter.

Scholl,Rupes, menzerna går det mye i her, og det er gode produkt.

Hva du skal bruke avhenger i hvor mye du skal korrigere, mye riper, lettere swirls, glans etc.

Dersom du mener concorso voks, så kan denne legges etter du er fornøyd med resultat fra poleringen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke latt den tørke på noen andre biler. Bare prøvd til panelet er kaldt/lik temp som garasjen.

Men skal la den tørke, og se om det hjelper.

Får ta hele bilen før jeg begynner og tørke da. Så sterk surfex vask.

Nei, ikke la den tørke. Tørk av umiddelbart etter polering, men restene fremdeles er fuktige.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får den ikke av rett etter maskin er tatt vekk fra et panel :/

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du dusjer litt wipedown på, hjelper det?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive