tommy_sn

Skinnjakke til jul - hvordan behandling?

Hei

Fikk ei skinnjakke til jul, og spørsmålet da er hva den burde behandles med for første gang, og sånn etterhvert.. Noen her som har noen gode tips til produkter som faktisk fungerer?

Er det forskjellige produkter til forskjellige typer skinn?

Jakka er i svart, Swissvaxært mykt skinn som ser "naturlig" ut..ikke glanset eller hva man skal kalle det. Står "premium sheep" på lappen, så er vel sau da antar jeg..

Endret av tommy_sn
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er nok sau det da, flott skinn det, ofte noe tynnere en feks ku/kalv, så ikke noe du trenger å legge ut på skau tur meg...

har mange skinnjakker her, men har faktisk ikke behandlet noen av de, liker at de får litt "deg" over seg etter noen månders bruk, jo mer slitt og brukt de blir jo bedre er det.

generell skinnpleie er vel innpregnering, men det har jeg droppet selv da skinnet ofte blir litt for sort og "kunstig" etter min smak. normalt er skinn behandlet fra fabrikk med feks en voks (varmet) ellers så er den sandblåst, slipt eller på en eller annen måte gjort "unik"

Er den blank og du vil holde den slik må du behandle den med enten skinnmidler (funker med swissvax sine skinnpleie saker) innpregnere den eller rett og slett la naturen gå sin gang og la den bare dine skavanker etterhvert som dager, uker, månder og år går (personlig favoritt) Noen går så lanmgt at de tar den nye jakke, binder et tau i den og drar den etter feks en motorsykkel for å få den bløtere og mer "vintage" look.

så spør du meg sier jeg, la den leve sitt/ditt liv, og du kan etter noen år sitte å se på merkene på jakke og mimre om hvor du fikk de.

PS lapper, reprasjons sømmer, slitemerker etc er etter min smak bare noe som gjør akkurat din jakke unik..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, forsåvidt enig i det du skriver der..

Det jeg tenkte på var vel mest at skinnet blir stygt og får flekker og skjolder av f.eks regn og sånt...for det er mindre pent. Generell slitasje, er som du sier, med på å gjøre den unik.

Og muligens at det skulle tørke inn og sprekke, men det er kanskje ikkeno problem?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fremt det ikke er en semsket jakke du har så er det lite problem med regn (om du ikke står i regn i 2-3 timer da)

Får du en flekk på jakka er det stort sett å bare fjerne den med en fuktig klut (vann) du trenger ikke/bør ikke gni for hardt, om du er i regn kan du få hvite renne merker på jakka, de fjerner du ofte også med en klut og litt vann etterpå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med truhaa her, har aldri vaska noen av skinnjakkene mine eller brukt noe på de.syns de blir mer unike med "aldern" hehe. får du flekker kan du gni det vekk med vann(hvis du får sikkelige flekker må du ty til kjerringråd) og regn har heller aldri vært noe problem for meg så lenge du ikke hopper i en bekk eller no.... Ellers får du ha grattis med jakka

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jakken er matt/semsket/mocca bruker man oftest sprayimpregnering, men jeg ville selvfølgelig brukt NanoLotus skinnimpregnering ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk fettimpregnering. Jeg bruker det på alt av skinn før jeg bruker det. Lar det trekke inn, og tørker av det som blir igjen. Skinnet blir mykt, og det avviser vann bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvis jakken er matt/semsket/mocca bruker man oftest sprayimpregnering, men jeg ville selvfølgelig brukt NanoLotus skinnimpregnering ;)

Vannbasert produkt som avviser vann. Lidt sprøt !!

lader skinnet puste.

Skinn av enhver art, kan nanoforsegles med NanoLotus® Skinn-forsegling.

NanoLotus® skinn-forsegling tåler kjemisk rens.

Produktet er UV-stabilt.

Ytterligere er NanoLotus® skinn-forsegling fullstendig harmløs mot huden. Produktet inneholder ikke alkohol. Det er vannbaseret og miljøvennlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skinn av enhver art, kan nanoforsegles med NanoLotus® Skinn-forsegling.

..inkludert Alcantara? I så fall er det veldig interessant!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte å prøve med Swissvax leather milk...og kanskje leather glaze?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Står "premium sheep" på lappen, så er vel sau da antar jeg..

Premium sheep :lol: Det vil jeg ha i bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
har mange biler her, men har faktisk ikke behandlet noen av de, liker at de får litt "deg" over seg etter noen års bruk, jo mer slitt og brukt de blir jo bedre er de.

så spør du meg sier jeg, la den leve sitt/ditt liv, og du kan etter noen år sitte å se på merkene på bilen og mimre om hvor du fikk de.

PS striper, bulker, slitemerker etc er etter min smak bare noe som gjør akkurat din bil unik..

:P

Endret av Citrus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

å f##n.... prater for MYE bil ser det ut som...

så nå at dette her rett og slett er en forfalskning... he he... men morro lell.....

din banditt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive