truhaa

Rust og lakkproblemer på biler

Ser denne artikkelen om rustproblem på bla Mercedes

Mercedes full av rust

Denne skal jo opp i høyesterett vedr om dette er garanti eller ikke..

Det som jeg tenker her er vel at forbruker må jo ha en form for reklamasjonsfrist de ogsåovenfor håndverksjobben som en lakkerer gjør? Om jeg leverer en bil som er 20 år til lakkerer og det kommer rust etter 1 år der han har lakkert, så har en vel rettigheter på jobben som er utført?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er til en viss grad enig i det!
Problemet er at det er svært vanskelig å bevise om rusten kommer fra dårlig arbeide, eller om det kommer fordi eieren skrapte døren mot en betongsperring og skadet lakken og at rusten dermed får etablert seg pga dårlig vedlikehold.

Jeg skjønner begge parter i saken egentlig, men når 4 dører får tilbake rusten på 3år, så er det svært lite sannsynlig at dette er kun bileiers egen skyld!
En rustreparasjon bør holde i minst 5år, med mindre den blir utsatt for ekstern skade, som uforsiktighet, steinsprut osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mengden rust vil også gi en tydelig indikasjon på om dette er noe som faktisk kan ha oppstått i løpet av et år eller om dette er noe som har fått ligge skjult og godgjøre seg i en årrekke.

Ut over det er det vel 1 års garanti på håndverkerarbeid av denne typen, med mindre lakkverkstedet skriftlig uttrykker en lengre garanti på arbeidet de har utført. Og om de har lengre garanti vil jeg nok tro de gjør arbeidet skikkelig første gangen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ofte kan elendig vedlikehold føre til omfattende skader selv på relativt nye biler.
Se bare på "alle" disse hvite håndtverkerbilene som kjører rundt som aldri har blitt vasket, de ser mer ut som 5m3 med krokanis på hjul enn en bil. Mange er bare få år gammle, og de har jo den samme lakken som personbilene, men slett vedlikehold har forårsaket store skader.

Mercedes fra begynnelsen av 2000tallet hadde jo en rekke dårlige løsninger som har fremskyndet mye av problemene også.
Jeg tror en del av problemet er at disse miljølakkene som man må bruke ikke er like gode som de gamle som var full av miljøgifter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ofte kan elendig vedlikehold føre til omfattende skader selv på relativt nye biler.

Se bare på "alle" disse hvite håndtverkerbilene som kjører rundt som aldri har blitt vasket, de ser mer ut som 5m3 med krokanis på hjul enn en bil. Mange er bare få år gammle, og de har jo den samme lakken som personbilene, men slett vedlikehold har forårsaket store skader.

Mercedes fra begynnelsen av 2000tallet hadde jo en rekke dårlige løsninger som har fremskyndet mye av problemene også.

Jeg tror en del av problemet er at disse miljølakkene som man må bruke ikke er like gode som de gamle som var full av miljøgifter.

"Miljølakk" er et veldig misvisende begrep, siden det kun gjelder basen, dvs fargesjiktet. Grunningen er i stor grad løsemiddelbasert fremdeles, selv om det har blitt gjort omfattende grep der også for å redusere mengden løsemidler og få fjernet de virkelig miljskadelige løsemidlene. Baselakken som hovedsaklig utgjør fargesjiktet i en billakkeringsjobb er i dag hovedsaklig vannbasert, men inneholder også løsemidler for heft og herding etter sprøyting. Klarlakken er fremdeles kjemi- og løsemiddelbasert siden denne må tåle allslags håpløst vær, sur nedbør, fugleskitt, salt, slaps, snø, veistøv, skitt, jord, osv. I tillegg skal den helst være noenlunde ripebestandig og inneha UV-beskyttelse, og alt dette må pakkes inn i en pakke. Sier seg selv at det blir mye kjemi som ikke kan være vannløselig der. :)

Gitt at lakkeringsjobben er gjort skikkelig skal en klarlakk i utgangspunktet være "vedlikeholdsfri" i bilens levetid, men ytre påvirkninger svekker klarlakken og fysiske skader gjør at bart metall eksponeres for elementenes vrede, og da begynner det å ruste.

Når man vet at bilene er laget for slikt arbeid og at kvaliteten på lakkjobbene i beste fall er varierende selv fra fabrikk (og kanskje spesielt fra fabrikk) og bilene slenges rundt om kring på allslags føre og i allslags vær, samt får mye mekanisk slitasje fra verktøy og utstyr sier det seg selv at bilene ruster mye tidligere enn vanlige personbiler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, men her tar du feil på noen punkter.
Klarlakken i dag er ikke i nærheten av like god som i gamledager. Noe går på at det er mindre tynner som gjør at det kreves litt andre teknikker for å få den til å flyte ut pent, men den er også mindre holdbar enn for 10-20år siden på grunn av at mye kjemi har blitt lagt større restriksjoner på når det gjelder bruk.
Basen er vannbasert, og har lite VOC, men det er ikke noe problem, den skal ikke tåle noe slitasje uansett, så den trenger bare feste til underlaget og klarlakken må ha god heft til denne igjen, noe som i praksis er lite problemer med.

Grunningen har også måtte gjennomgå kutt i VOC (Volatile Organic Compounds) noe som går på bekostning av motstandsdyktighet mot blant annet rust, for vi har ikke like gode miljøvennlige erstattere dessverre.

De gamle produktene var mye mer miljøskadelige, men de var mye mer slitesterke og du hadde bedre rusthemmende egenskaper.

Mange bilprodusenter (ikke alle) har veldig gode lakkeringer med jevn tykkelse over alle paneler, men der det ruster er det fordi skitt og vann trenger seg inn og man ikke enkelt kan få rengjort. Typisk bak lister og trange panel.
Hvis du tar av innerskjermen på en hvilken som helst bil som er 5år gammel og ser i nedre del mot framdørene kan jeg garantere deg (jaja, oss detailere er litt nøyere med rengjøring, så kanskje det ikke er fullt så mye)at det ligger 2kg med fuktig jord mellom skillevegg og skjerm, da er det klart det ruster!
Det samme gjelder for mange lister på dører etc, der ligger skitten bak og med vibrasjoner sliter det hull på lakken (raskere nå enn før) og all denne fuktige saltholdige skitten som aldri får tørke gir skikkelig grobunn for rust, det samme for gummilistene rundt dørene, helt ypperlig plass for skitt og fuktighet skal tære på lakken.

Dersom verktøy i bilene gjør at de ruster raskere på utsiden er jeg svært interessert i å høre hvordan det skal gå for seg.
En Transporter går igjennom samme lakkeringslinje som en Caravelle, så det er ingen forklaring.
Det er vedlikeholdet som er den store forskjellen. Mange håndtverker gir fullstendig blaffen, de fleste eiere av nyere biler vasker bilen iallefall en gang i blant, det er jo en investering i 200.000-1mill klassen..
For det er ikke bare rust der det er naturlig slitasje, men så og si overalt!

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg setter pris på å bli korrigert med riktig informasjon, da lærer jeg noe nytt og slipper å drite meg ut ved å si ting om ikke er riktig. :)

Vedrørende mekanisk slitasje, så menge jeg verktøy og utstyr (stiger, materialer, etc) som blir satt opp etter sidene på bilen, folk som lener seg til den, og slike ting. Verktøy inne i bilen på ubeskyttet gulv vil føre til at lakken der slites bort rimelig kjapt, og fuktighet som kommer inn der vil også føre til rust på gulvet.

Men - en typisk håndverkerbil som Hyundai H-1 eller H-100 eller hva den nå heter leveres også som personbil med ørten seter, men denne bilen er det bare 3 års garanti på uansett utførelse, mot 7 år på resten av Hyundais personbilflåte. Det sier meg at det er tatt noen snarveier her og der og at kvaliteten på bilen generelt er lavere enn resten av bilmodellene de produserer. Eller er jeg helt på jordet?

Forøvrig kjenner jeg at jeg er enig med deg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så om en fjerner rust fra en bil og lakkerer den, så kan en forvente 1 års reklamasjons frist?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det jeg har fått høre faktisk stemmer, så er det slik, ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyundai kjenner jeg personlig svært lite til, så skal ikke uttale meg om de.
Men når det gjelder alt av produkter kjøpt via bedrift er det jo 1års reklamasjon, mens for vanlige forbrukere 2-5år, men produktet er jo akkurat det samme, og for mange bedrifter er bruken produktet likt og i noen tilfeller mindre enn en husholdning.

Jeg mener 1års reklamasjon på lakkering er helt feil. Det er en utførelse som er ment å var i minst 2år, faktisk mener jeg den iallefall bør holde 5år+ og dermed 5år reklamasjon. (og jeg jobber med lakk, så burde jo være for 1år reklamasjon ;) )

Men at lakken i dag er langt mindre holdbar enn for noen år tilbake det er det overhodet ikke tvil om, og eneste vesentlige forskjell fra tidligere er kravet til VOC i lakk. Og da er man i større grad enn tidligere avhengige av at eier er flink med vedlikehold.
Voks er en ypperlig beskyttelse mot rust i småskader i lakken, men må jo fornyes regelmessig.

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er vi enige Magne, fjerner jeg rust fra en bil og lakkerer den, så forventer jeg faktisk at det skal være rustfritt i 5 år (så fremt det ikke er skader i lakken etter lakkeringen som gjør at det ruster igjen) ;)

Var derfor jeg var usikker, ser jo ut ifra artikkel at det klages på Mercedes, men kan det være grunnarbeidet som er dårlig fra for eksempel lakkerer? Ser jo der at bakluke ikke ruster, den er jo byttet, så kan jo fint være metallet som er benyttet mht disse bilene.

Stemmer det med for eksempel 1 år garanti på en såpass dyr jobb er det jo litt rart, en rørlegger står vel ansvarlig i mange år (10 år?) etter at jobben er gjort,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Daimler AG/Bertel O. Steen gir ikke den normale reklamasjonsretten man har på håndverkertjenester på rusten de fikser gratis. De kaller det Goodwill/kulanse og dermed gjelder ikke forbrukerrettighetene på arbeidet. Hvis man derimot betaler for tjenesten, har man selvsagt reklamasjonsrett. Jeg tror det er 2 år på håndverkertjenester, men mulig jeg husker feil. Lenge siden jeg hadde mine basketak med BOS angående rust.

Hvorfor det meste fra DaimlerChrysler, som det het den gang, rustet så mye i perioden 1995 - 2002, har man aldri fått noe ensbetydende svar på. Rustproblemet var størst i Norge, Sverige, deler av Nord Amerika og Canada. Tynne karosseriplater og manglende galvanisering på W210 bilene er i hvert fall en medvirkende årsak. Noen sier at stålet var dårlig også. Bilene er i hvert fall imponerende lette, en E200 veier f. eks kun 1440kg og det er en ganske stor bil. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det er vel dette de vil ha svar på i retten egentlig da?

Hva BoS sier, kan ikke bety mer en norsk lov, selv om de kaller det goodwill, så er det et håndverk. bytter jeg glidelås på en jakke til 7.000,-, på goodwill, så har kunden fortsatt rettigheter mht glidelås også, skal den nye holde i 2 år eller 5 år (her er 2 år vanlig mht bevegelig del), men ryker den etter 11 måneder, ja da er det glidelåsen som kan være feilen (eller grunnarbeidet mht lakkering for eksempel)

Ikke rart dette går til toppen av retten ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder hvorfor Mercedes fra perioden 95-02 rustet så mye (spesielt W210) så har jeg fått høre at Mercedes var forut sin tid med å ta i bruk teknologi i produksjonen. Mercedes var først ute med å benytte seg av laserskårede plater og disse ble så kvass i kantene at det var en perfekt grobunn for rust. I dag så blir disse platene så vidt jeg har forstått slipt i etterkant, det ble ikke gjort den gangen. Samtidig var de visstnok tidlig ute med å bruke resirkulert stål. Dette kombinert med at Mercedes hadde et litt frynsete rykte når det kom til rust fra før (W123) gjorde at det hele ble et voldsomt problem for Mercedes.

Når det er sagt så må jeg si at jeg synes det er fint at NAF påtår seg denne saken for oss forbrukere. Det kan fort få mye å si for garantier på nybiler i årene som kommer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Daimler AG/Bertel O. Steen gir ikke den normale reklamasjonsretten man har på håndverkertjenester på rusten de fikser gratis. De kaller det Goodwill/kulanse og dermed gjelder ikke forbrukerrettighetene på arbeidet. Hvis man derimot betaler for tjenesten, har man selvsagt reklamasjonsrett. Jeg tror det er 2 år på håndverkertjenester, men mulig jeg husker feil. Lenge siden jeg hadde mine basketak med BOS angående rust.

Inntil 5 år reklamasjon på håndverktjenester, jfr hvtjl. §22 2.ledd.

Grunnen til at dette går til høyesterett er nok fordi det hele blir en vurderingssak av hvilke lover som gjelder.

"Loven gjelder ikke for arbeid som skal utføres i forbindelse med bestilling, levering eller retting av tingen eller eiendommen når avtalen i sin helehet må anses som kjøp", hvtjl. §2.

Jeg tror det kan være her sakens kjerne ligger. Går utbedringen under håndverkertjenesteloven med påfølgende reklamasjonsfrist på arbeidet, eller er dette en utbedring på goodwill som er en forlengelse av bilens opprinnelige garanti/reklamasjonstid iht kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven gjelder (og man ikke får garanti på det utførte arbeidet).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en E200 veier f. eks kun 1440kg og det er en ganske stor bil. :)

Hvis jeg får avspore med en passe flåsete kommentar i en ellers interessant tråd så var dette nyvekt før de begynte å miste metall... :ph34r:

Volvo som etter min målestokk er relativt lite utsatt for rust etter ca 90-tallet veier nok adskillig mer på sammenlignbare biler. Min V70 med firehjulstrekk veier ca 1650kg (ca 100kg mindre uten firehjulstrekk) og den er vel mindre på alle måter i forhold til en E-klasse.

Endret av hgnubel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive