Gå til innhold
Olsen

Hvordan fjerne lim/epoxy fra interiør?

Recommended Posts

Olsen    13
Olsen

Hattehyllen i bilen min har blitt "reparert" av en tidligere eier. Han/hun har gjort en dårlig jobb.

Så jeg rev den endelig av og tenkte jeg skulle gjøre dette skikkelig.

Er det noen som vet om en god måte å få vekk dette sølet?? Det er noe epoxylim greier sikkert. Det er ikke alle steder det er steinhardt.

Se bilder:

002-1.jpg

001-1.jpg

Sånn som dette skal det være:

003-1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alextech    968
alextech

Siden du ikke har fått noe svar kan jeg jo prøve.

Vet ikke helt hvilken epoxy som er brukt, da det finnes haugevis. Og som regel har de fleste ulik herde tid, avhengig av temperaturer. Det du kan prøve er en varmepistol. Problemet er plastikk/stoffet rundt.... Vet ikke om dette blir for varmt FØR du faktisk oppnår temperaturen som gjør at limet smelter.

På selve braketten kan du jo prøve og pusse av med grovt papir. evt. en dremmel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

På plastbraketten har jeg skrapt vekk det meste. Ble noen merker i plasten, men det får bare være. Skavankene blir skjult når hattehyllen legges i.

Testet med tynner og lakkstripper. Tynner funket ikke, lakkstripper funket, men tok litt av plasten i samme slengen. oops.

På stoffet i bilen spørs det om jeg tør å bruke varmepistol. Kan prøve med hårføner, ellers prøver jeg sikkert med lakkstripper dersom ingen hyler at det ikke bør gjøres på støffinteriør??? Prøver iallefall forsiktig på et lite område først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

På plastbraketten har jeg skrapt vekk det meste. Ble noen merker i plasten, men det får bare være. Skavankene blir skjult når hattehyllen legges i.

Testet med tynner og lakkstripper. Tynner funket ikke, lakkstripper funket, men tok litt av plasten i samme slengen. oops.

På stoffet i bilen spørs det om jeg tør å bruke varmepistol. Kan prøve med hårføner, ellers prøver jeg sikkert med lakkstripper dersom ingen hyler at det ikke bør gjøres på støffinteriør??? Prøver iallefall forsiktig på et lite område først.

...kniv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

...kniv?

Da tror jeg det er stor fare for at stoffet ryker til. Er for hardt til å skjære forsiktig vekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Da tror jeg det er stor fare for at stoffet ryker til. Er for hardt til å skjære forsiktig vekk.

Forsiktig pirking med en skarp tapetkniv eller tilsvarende tror jeg nok kan løse det der på en pen måte. Kutt en og en fiber på undersiden av den størknede guffen og ta deg god tid, så blir det nok bra. Evt stopp hvis det blir ukomfortabelt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Forsiktig pirking med en skarp tapetkniv eller tilsvarende tror jeg nok kan løse det der på en pen måte. Kutt en og en fiber på undersiden av den størknede guffen og ta deg god tid, så blir det nok bra. Evt stopp hvis det blir ukomfortabelt. :)

Prøver først lakkstripper. Så eventuelt kniv. Det er jo faktisk under delen jeg skal lime fast igjen. Så det gjør jo ikke noe om jeg kutter fibrene.

Noen forslag til lim som vil holde?? Helst svart. Tec7?? Er den sort? Har aldri brukt det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GENEXXA    27
GENEXXA

Prøv me litt sitrus rens. Fått av noe lignende med det. Men vet ikke hvor heldig det er for stoffet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Prøv me litt sitrus rens. Fått av noe lignende med det. Men vet ikke hvor heldig det er for stoffet.

Sitrus rens står på neste innkjøpsliste. Det får bli alternativ tre. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Tec7?? Er den sort? Har aldri brukt det.

Tec7 får du i flere farger, b.la. sort og mørkegrå :)

Tror det bør holde, men er visst noen plasttyper Tec7 ikke får feste på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Bilt-Hambers SurfexHD løser det nok opp. Om ikke 1:5 er tilstrekkelig, vil nok 1:0 gjøre susen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Bilt-Hambers SurfexHD løser det nok opp. Om ikke 1:5 er tilstrekkelig, vil nok 1:0 gjøre susen :)

Oi. Det hadde jeg ikke trodd. Skal prøve det.. En annen dag. Litt redusert i dag :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Da har jeg fått vekk det meste. Surfex gjorde ingenting. Lakkstripper gjorde lite. Hadde måttet påføre vente, tørket av i hundre omganger.

Så da ble det kniven til slutt. Fikk vekk nok slik at det blir jevnere overflate til neste runde. Tror jeg kommer til å kjøre på med araldit. Må bare være forsiktig så jeg det ikke tyter ut når jeg presser delen på plass.

Kommer til å lage en slags "jekk" som spenner fra andre siden av bagasjerommet slik at delen blir stående bom fast mens det herder skikkelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig