anderst84

HJELP!! fått flytende polyester på bilen

Hei!

jeg har vært så smart å legge en flaske med http://www.jula.no/batplast-1-l-504031 i garasjen. Denne har da selvfølgelig veltet uten at korken har vært skikkelig på! Så nå har jeg noen "flotte" striper med hard polyester nedover siden på bilen eusa_doh.gif

Googlet litt rundt å finner egentlig ingen svar på hvordan jeg skal fjerne dette?

Har tenkt tanken selv på å kjøle ned med kjølespray og muligens dunke det veldig forsiktig av, eventuelt prøve med aceton e.l. men da er jeg redd lakken ikke blir så glad.

Til info så er det ikke kommet herder til polyester resinen men den har størknet og er pinnhard fordi om.

Fikk tips på Saab klubben sitt forum om å spørre her da det er flere som kan svært mye om lakk her inne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei! jeg har vært så smart å legge en flaske med http://www.jula.no/batplast-1-l-504031 i garasjen. Denne har da selvfølgelig veltet uten at korken har vært skikkelig på! Så nå har jeg noen "flotte" striper med hard polyester nedover siden på bilen eusa_doh.gifGooglet litt rundt å finner egentlig ingen svar på hvordan jeg skal fjerne dette? Har tenkt tanken selv på å kjøle ned med kjølespray og muligens dunke det veldig forsiktig av, eventuelt prøve med aceton e.l. men da er jeg redd lakken ikke blir så glad. Til info så er det ikke kommet herder til polyester resinen men den har størknet og er pinnhard fordi om. Fikk tips på Saab klubben sitt forum om å spørre her da det er flere som kan svært mye om lakk her inne.
Du kan prøve å pensle på Aceton og ta en fille og tørke av for så å pensle på litt mer. Siste rest kan tas med tynner. Gjorde dette på Golfen og funka bra. Endret av Vagaddiction
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du noe om hvordan aceton og bil lakk oppfører seg isammen ? er litt skeptisk selv. Om det har noe å si på lakktypen så er bilen lakkert i 1984-85 og det er enda orginal lakken som er på.

Endret av anderst84
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å ha sett skaden kan jeg vel nærmest konkludere med at du må skrape denne av med et barberblad/knivblad, du må sette bladet 90grader på lakken og skrape ganske forsiktig til du er nede på bilens lakk, så må du polere det opp, mulig du må våtslipe først også. Dette er ganske pirkete og langdrygt arbeide dessverre.
Dette blir samme prosedyre som om du har lakksig.

Mirka har en lakkfil beregnet for slikt som kan brukes også, men det har du vel neppe tilgjengelig.

Hold deg for guds skyld unna kjemikalier som aceton!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å ha sett skaden kan jeg vel nærmest konkludere med at du må skrape denne av med et barberblad/knivblad, du må sette bladet 90grader på lakken og skrape ganske forsiktig til du er nede på bilens lakk, så må du polere det opp, mulig du må våtslipe først også. Dette er ganske pirkete og langdrygt arbeide dessverre.

Dette blir samme prosedyre som om du har lakksig.

Mirka har en lakkfil beregnet for slikt som kan brukes også, men det har du vel neppe tilgjengelig.

Hold deg for guds skyld unna kjemikalier som aceton!

Helt enig. ingen kjemikalier kan fjerne polyester uten å i tillegg ødelegge lakken. hvis det i det hele tatt finnes noen. masker rundt polyesteret og puss vekk til du er nede ved klarlakken. derfra er det normal prosedyre ville jeg tro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde det på Golfen min da jeg sølte samme klin på min. Tok litt tid men lakken er like bra. Brukte tynn malerpensel å penslet på selve polyesteren og tørket etterpå. Har man litt iq skjønner man at man ikke skal pøse på. Men ja Aceton er hissig på lakk så søler du har du et problem

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal iallefall ALDRI ha noe som helst som ligner på polyester inn i min garasje igjenn! Men da blir det nok ut å handle barberblader og ett par spann med tålmodighet :-/

Mange takk for hjelpen iallefall!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive