Chras

Chiptuning vs powerbox Mazda 6

36 innlegg i emnet

Hei!

Ønsker litt mer guff i min 2008/2009 Mazda 6 2.0 liter diesel, 140 hester.

Har tidligere testet en billig "ræl" chip fra en tysk side til ca 1000kr uten at denne på noen måte gjorde meg fornøyd.

Har kikket litt på Flissundet Motor Service, de lover 185 hester til en pris av 9100,-.

Mens en powerchip fra DTE lover ca 180 hester til en pris av rundt 6000,-.

Usikker på hvilken av alternativene jeg skal gå for, et pluss med powerboxen er jo at den kan fjernes men en ekte tuning gir vel til syvende og sist mer effekt?

Mvh

Christian

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulempen med powerbox er at de normalt justerer bare to parametre: dieselmengde og ladetrykk.

Dette vil kunne medføre dårligere kaldstart (spesielt på vinterstid), mer sot som igjen kan ta livet av partikkelfilter og kokse igjen innsug og turbo, og hardere gange.

Fordelen er at den er billigere og kan lett fjernes selv.

Fordelen med skikkelig chip er at den ivaretar alle motorens nødprogrammer og egenskaper, inkl kaldstart. Den gir mer effekt, og normalt en bedre effektkurve også med mindre ketchup-effekt i bunn. Den endrer i tillegg til ladetrykk og dieselmengde også innsprøytningstidspunkt og timing.

Ulempen er at du må kjøre til FMS for at de skal fjerne chippen for deg, noe alle seriøse tunere gjør gratis etter trim.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulempen med powerbox er at de normalt justerer bare to parametre: dieselmengde og ladetrykk.

Dette vil kunne medføre dårligere kaldstart (spesielt på vinterstid), mer sot som igjen kan ta livet av partikkelfilter og kokse igjen innsug og turbo, og hardere gange.

Fordelen er at den er billigere og kan lett fjernes selv.

Fordelen med skikkelig chip er at den ivaretar alle motorens nødprogrammer og egenskaper, inkl kaldstart. Den gir mer effekt, og normalt en bedre effektkurve også med mindre ketchup-effekt i bunn. Den endrer i tillegg til ladetrykk og dieselmengde også innsprøytningstidspunkt og timing.

Ulempen er at du må kjøre til FMS for at de skal fjerne chippen for deg, noe alle seriøse tunere gjør gratis etter trim.

Takk for utfyllende svar.

Det at den kan bli vanskeligere å starte ved kaldstart om vinteren er lite aktuelt for meg, da bilen blir står ute hele vinteren.

Og ketchup effekt er noe jeg til dels sliter med nå, at det skjer svært lite før 1500rpm, hatt noen aha opplevelser da jeg skal komme meg inn i luker i trafikken på første gir..

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får du den chippet med et skikkelig program. :) Får en helt annen bil etterpå.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får du den chippet med et skikkelig program. :) Får en helt annen bil etterpå.

Spent på hva "all the fuzz is about".. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer å gjøre det selv med min 2011 2.2D 130hk. Skal visstnok da få 170hk. Fikk samme pris som deg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PPC er ikke bedre eller dårligere enn feks det FMS gjør.

Forskjellen ligger i at du med PPC gjør det selv via obd-kontakten, istedet for at FMS gjør det.

Største fordelen er at dersom du drar til FMS eller TS-racing eller noen av de andre, så sjekker de at bilen går som den skal etter tuning.

Dersom du selv gjør det med PPC og er helt blank på mekanikk, må du selv feilsøke dersom bilen etter trimming ikke går som forventet. Den er faktisk verdt litt den supporten du får hos en seriøs tuner.

Er du litt mer erfaren, er PPC et godt valg mener jeg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Største ulempen er at dersom du drar til FMS eller TS-racing eller noen av de andre, så sjekker de at bilen går som den skal etter tuning.

Største fordelen, mener du vel?

Endret av Christer
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Største fordelen, mener du vel?

Det står jo det :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vundere selv sånn powerbox heller va det hete med fjernkontroll,, lite gampa i min mazda 6

Ulempen med powerbox er at de normalt justerer bare to parametre: dieselmengde og ladetrykk.Dette vil kunne medføre dårligere kaldstart (spesielt på vinterstid), mer sot som igjen kan ta livet av partikkelfilter og kokse igjen innsug og turbo, og hardere gange.Fordelen er at den er billigere og kan lett fjernes selv.Fordelen med skikkelig chip er at den ivaretar alle motorens nødprogrammer og egenskaper, inkl kaldstart. Den gir mer effekt, og normalt en bedre effektkurve også med mindre ketchup-effekt i bunn. Den endrer i tillegg til ladetrykk og dieselmengde også innsprøytningstidspunkt og timing.Ulempen er at du må kjøre til FMS for at de skal fjerne chippen for deg, noe alle seriøse tunere gjør gratis etter trim.

Ifølge bestchip.no blant annet. Så vil ikke den sote igjen partikkelfilte. Den vil rense seg selv som vanlig. Ingen innvirkning på det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vundere selv sånn powerbox heller va det hete med fjernkontroll,, lite gampa i min mazda 6

Ifølge bestchip.no blant annet. Så vil ikke den sote igjen partikkelfilte. Den vil rense seg selv som vanlig. Ingen innvirkning på det.

2 venner av meg har bestchip box på sine biler, en opel astra 1,9CDTI 150HK har nå ca 185-190hk, og en mondeo 2.0TDCI 136hk, nå ca 160-170HK? begge ryker så borti natta at det er ikke morsomt engang, går ujevnt, hard gange osv, har ikke hørt noe om DPF enda, men opelen fikk turboras etter montering av boxen, og den venter enda på turbo.... så ville ikke gått for boxchip selv om prisen er gunstig

Endret av WernerH
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge bestchip.no blant annet. Så vil ikke den sote igjen partikkelfilte. Den vil rense seg selv som vanlig. Ingen innvirkning på det.

Ja det renser seg, men greier ikke ta unna sotmengden og plutselig må det byttes. Maaange som har opplevd dette allerede, men bli gjerne statistikk du og. :)

Du er advart iaffal.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet brodern har sånn powerbox som har stått på sia den var ny i 2010. Den ryker nu ikke.. (Ikke fra bestship)

Har 185 hk orginalt så treng ikke igrunn gjøre det. Men vært morro å ha prøvd. 245 hk friste

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, bli gjerne en av statistikken du også.

En tuningboks er som regel en tuningboks, dvs det er liten og ingen forskjell fra leverandør til leverandør.

Endret av CrZyWiz
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dvs brodern er ett enkelt unntak da? Siden den har stått på i 3 år og ryker nada?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dvs brodern er ett enkelt unntak da? Siden den har stått på i 3 år og ryker nada?

Ingen motorer er lik, ingen biler brukes likt. Selvfølgelig vil det være forskjeller, men jeg mener fortsatt det er som å spille russisk rulett (selv da er oddsen i din favør).

Vi vil jo bare ditt beste, og våre råd er med bare de beste intensjoner. Du står fritt til å gjøre akkurat hva du vil, så ikke føl det som om vi prøver å kneble deg her.

Gå og kjøp deg en powerboks du. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jalla powerboks vs. skikkelig programmering når prisforskjellen er ekstremt liten? Kan ikke fatte og begripe at det skal være et spørsmål engang :) De få ekstra kronene må da være verdt den tryggheten man får!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen motorer er lik, ingen biler brukes likt. Selvfølgelig vil det være forskjeller, men jeg mener fortsatt det er som å spille russisk rulett (selv da er oddsen i din favør).Vi vil jo bare ditt beste, og våre råd er med bare de beste intensjoner. Du står fritt til å gjøre akkurat hva du vil, så ikke føl det som om vi prøver å kneble deg her.Gå og kjøp deg en powerboks du. :)

Neida knutis, alt ok :) men første gang jeg hører det, forhørte meg i dag litt på jobb, var flere av sjåføran som hadde det og ikke røyk. Det var en som sa naboen hadde fra bestchip og han merka ikke forskjellen,

E ikke pris i seg selv som gjelder, men det att man kan røkke det av når man vil.. Og sette det på igjen.. Æ e ikke int å kjøre med 220+ på min mazda om vintern. Men. Gjerne om sommer når æ dræg cæmpingvogn,

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del hadde jeg ikke vært i tvil .. Ordentlig chip > Powerbox ..

Har du sett noe på andre leverandører enn Flissundet? Synes 9100,- var stivt for chipping ..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive