roadrune

Haldex og garantiansvar teknisk og juridisk spm...

La egentlig denne ut på VACN men kan spørre her også siden det er mange flinke folk her, samt Haldex4 ikke er unik for VAG:

Har litt trøbbel med Møller OG tredjeparts garantiselskap...

På A3'en vår(06 mod.) ville jeg bytte olje og filter på Haldexen for en stund siden, da jeg ikke har bukk selv tenkte jeg
like godt at Møller kunne få jobben, jeg ringte da og bestilte time til bytting av olje OG filter.

Da jeg hentet bilen, så jeg på kvitteringen at det ikke sto filter, da jeg spurte om dette var byttet, var svaret at det
ikke er filter på Haldex 4....

Jeg sier da til de at jeg er sikker på at det ER filter på disse, og vi blir enig om at de sjekker og ringer meg.
Neste dag ringer de meg og sier at jeg har rett, det er filter, men at dette ikke har noen skiftintervall, men uansett vil
de bytte dette gratis for meg, jeg tar bare kontakt når det passer, siden jeg reiser i Nordsjøen like etter dette.

Så begynner moroa: Da jeg er på jobb sier samboeren at varsellampen for ESP er begynt å lyse etter en liten stund hver gang
bilen kjøres...

Da jeg kommer tilbake fra jobb, leser jeg ut feilminnet der feilen; "Haldex clutch pump defective" kommer opp, for å være
sikker sletter jeg feilen og kjører en tur, den kommer kjapt tilbake.

Jeg ringer da Møller og forteller dette, og spør samtidig om dette kan ha en sammenheng med oljeskift uten filterbytte,
dette blir avvist tvert, men vi blir enig om at jeg melder skaden inn til tredjeparts garantiselskap: AutoConcept, da det
står i avtalen at de dekker alle INNVENDIGE mekaniske og elektriske komponenter i sluttgir/differensial.

Møller tar inn bilen for feilsøking og konstaterer at pumpen er gåen, og kontakter AutoConcept.

Da kommer overraskelsen; de vil ikke dekke dette siden det etter deres mening er en utvendig komponent...
Vi tar kontakt igjen og sier at selv om pumpen er skrudd utvendig, er det en innvendig komponent, siden den driver oljen
innvendig i Haldexen.

Får da nytt avslag, men ber oss om å komme med bilder som viser at den sitter innvendig for å få dekning...

Da blir spørsmålet: burde noen dekke dette, enten AC (fordel da jeg slipper å krangle med Møller som jeg har ett godt
forhold til) eller Møller fordi det kan være sannsynlig at havariet kommer som følge av ny olje mot gammelt filter, eller
må jeg betale dette selv?

Og hva er definisjonen av innvendig del?

Møller skal ha 7000,- for å bytte...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Jeg har vel ingen tips å komme med, men har opplevd dette selv, da et strammehjul til reg.reima røyk. Viste seg at de ikke hadde byttet strammehjul når de hadde byttet reima. Dette var gjort i sveits før bilen ble importert, og jeg kjøpte med en motor forsikring(innvendige motor deler) fra bilselger,for å være sikker. Dette var skader for 50000 (to topper, ny blokk, ventiler, ja, alt), og enden på visa var at jeg måtte betale selv, da et strammehjul sitter på utsiden av motoren, selv om denne styrer viktige innvendige deler, så var den på utsiden.

Men uansett så burde ei oljepumpe dekkes av den garantien, da det er en så viktig del for systemet. Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller skal betale!De har gjort feilen og er ikke forsikra for den.Da må de betale av egen lomme.Særlig siden de ikke hadde peiling i det hele tatt burde de betale og lære av det :) Om olje blir skiftet og det finnes oljefilter skal det selvfølgelig byttes!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ikke si det er sannsynlig at havariet kommer som følge av ny olje og gammelt filter.

Det kan være tilfeldigheter som gjør at den pumpa ryker, du er ikke den første som opplever havarert pumpe for å si det slik.

Erfaringene dine med 3-parts garantiselskap er akkurat den samme som jeg ser mange andre har: at garantien knapt er verdt papiret den er skrevet på.

Skal du ha noen sjans på å få dette dekt, mener jeg nesten Møller må dokumentere ovenfor AC at pumpen regnes som innvendig del, men selv da har du nok ingen garanti for at de føyer seg.

For det det er verdt, så føler jeg med deg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Men er det noen som kan definere "innvendig del"?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Men er det noen som kan definere "innvendig del"?

Å definere "innvendig del" blir like vagt som å definere ordet "innvendig" vil jeg tro dessverre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksempler på innvendig del:

Ventilløfter

Oljepumpe

Vannpumpe

Clutch

Eksempler på utvendig del:

Servopumpe

Dynamo

Luftmengdemåler

Tar du kontakt med AC har de sikkert en liste over hva som dekkes og ikke på din bilmodell.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive