SK901

Skal fjerne rust, hvilken lakk er best?

Hei,

jeg skal gå i gang med å fjerne noe rust på en Mercedes(overrasket?) W210 E-klasse. Bilen har vært gjennom omfattende arbeid tidligere(byttet alle dørene, bakluke etc etc), men har fått noen små skader rundt om som må utbedres.

Etter hva jeg har lært etter noe googling, blir fremgangsmåten slik:

1. Ferro Bet rustfjerner (har ikke tilgang til sandblåseutstyr).

2. Skrape bort rester av rusten

3. Legge grunning.

4. Spraylakk

5. Klarlakk

Her kommer spørsmålet: Hvilken leverandør tilbyr lakk på boks(med spray) som er BRA og holdbar? Tenker både lakk og klarlakk.

Om det hjelper, er det snakk om sølv metallic. Er fullstendig klar over hvor vanskelig det blir å få et fargematch, men dette er i såpass små områder at jeg i utgangspunktet bare ønsker å fjerne rust - stoppe spredning og pynte litt på krigssåret..

På forhånd, takk for råd!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkspesialisten/Mekonomen i Bergen fikser i allefall slikt.. Bare ha fargekoden klar, så får du det du trenger.

2komponent lakk og klarlakk.. Eneste minuset med det er at du må lakke det du skal lakke i løper av et par dager etter du "åpner" boksen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aller helst skal du bruke 2K lakk samme dag du blander herderen inn i fargen/klarlakken, men om du setter beholderen i kjøleskapet etter bruk så holder den ofte 2dager. Men det er et sjansespill som jeg ikke anbefaler ;)

Jeg fjerner rust med negerkuse/sjurereir/grovrengjøringsrondell (kjært barn har mange navn), om det er igjen noe etter denne så må man skjære det vekk og sveise inn nytt stål, det er det eneste som holder.

Etter at rust er fjernet og platen evt. grovrettet er det på med sparkel eller grunning alt etter om platen trengte retting, (grunning etter sparkling), på med farge og så klarlakk ca 30min senere.
Når du legger på farge vil du gjøre livet langt lettere om du legger på syltynne lag i mange omganger, på den måten tørker hvert lag på 15-30sek og du får en mye penere overgang mellom gammel og ny lakk. Det samme gjelder forøvrig grunningen.
Det som fort skjer om du legger 1-2tykke lag er at lakken skinnherder og fortsatt er våt i bunnen og vil få klarlakken til å slippe etter en stund pga kjemikalier som prøver å slippe ut fra grunning/farge. Samt de klassiske problemene med harde lakkanter som er veldig synlige og sig.

Klarlakken legger du med først et ganske tynt lag, det får ofte litt appelsinhud, det er vanlig, denne lar du tørke i ca 10min@20 grader for at tynneren i lakken skal fordampe, så legger du ett tykt lag, men ikke så tykt at det siger.. Jeg ser at det er tykt nok når det har fått den rette strukturen (ikke appelsinhud, men struktur som all lakk får), samt det går mye på erfaring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magne: Er dette tilfeldigvis noe du jobber med? I såfall, kunne du tenke deg å lage en guide om hvordan dette gjøres på best mulig måte? Det er nok flere her inne som lurer på det samme.

Jeg har en del erfaring med flikklakking av rustskader og jeg for min del har pleid å bruke en fingersliper, 2k Glasurit epoxy-grunning etterfulgt av lakk. Dette har fungert fint til nå. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror Magne jobber med slikt, eller evt. har vært lakkerer før eller noe. Han kan virkelig dette hvertfall. En guide hadde jeg også satt pris på da jeg har planer om å fjerne litt rust på konebilen snart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt restaurering av gamle biler som hobby i 15år, så det har blitt litt forskjellig ;)
Har også jobbet deltid hos et oppretter/billakkeringsfirma, samt vært bilklargjører hos en bilforhandler over noen år nå, så det har blitt en del erfaring derfra, samt jeg i forbindelse med eget bilpleiesenter har investert i HBC SMART-Repair.

Så totalt sett bør jeg vel inneha en viss kompetanse :)

Hvis jeg får tid så skal jeg lage en guide fra en SMART-Repair spotlakkeringsjobb, de går jo akkurat som beskrevet over.
Men det å drive firma tar fryktelig mye av tiden om dagen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært supert med en slik guide!

Skal til og fjerne rust på skjermene på damas Accord.

EDIT:
Fant denne guiden på YT.

Lurer på hvilken sandpapir jeg bør bruke? (Gritt grad)

http://www.youtube.com/watch?v=hdX4CT8zkqE

Endret av GENEXXA
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive