Gå til innhold
Øystein

Feilsøking på pc - hardware

Recommended Posts

JensChristian    187
JensChristian

Jeg har en modulær strømforsyning som du kan få teste med hvis du vil Øystein :) 750W Thermaltake Toughpower

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chras    52
Chras

Jeg ville prøvd, om du har mulighet til å prøve andre komponenter i denne rekkefølgen:

PSU

Siden du har testet å ta ut minnebrikkene en og en kan det muligens enten være hovedkort, eller instillinger i Bios?

Forsøk å gå inn i Bios og load enten default eller Optimized defaults.

Siden du har ulik klokkehastighet på minnebrikkene, er alle minnebrikkene av lik type?

Skjer det kun i Battlefield, eller kan det forekomme i andre situasjoner?

Jeg ville ha testet med for eksempel 3d mark for å sjekke om det er hardware problem som kun oppstår ved belastning, eller om det er programvare relatert.

Men..
Pc feilsøking kan være så mangt, lykke til! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Jeg har en modulær strømforsyning som du kan få teste med hvis du vil Øystein :) 750W Thermaltake Toughpower

Kan hende det er aktuellt, mistenker det er noe med minnebrikkene, så vurderer å bytte de først.

Kjøp deg en Mac. :)

Jeg har en bærbar mac, men det dekker ikke mitt behov. Uansett løser det ikke denne maskinens problemer ;-)

Jeg ville prøvd, om du har mulighet til å prøve andre komponenter i denne rekkefølgen:

PSU

Siden du har testet å ta ut minnebrikkene en og en kan det muligens enten være hovedkort, eller instillinger i Bios?

Forsøk å gå inn i Bios og load enten default eller Optimized defaults.

Siden du har ulik klokkehastighet på minnebrikkene, er alle minnebrikkene av lik type?

Skjer det kun i Battlefield, eller kan det forekomme i andre situasjoner?

Jeg ville ha testet med for eksempel 3d mark for å sjekke om det er hardware problem som kun oppstår ved belastning, eller om det er programvare relatert.

Men..

Pc feilsøking kan være så mangt, lykke til! :)

Ja, kan være hovedkort eller bios, men de er loadet med optimized, så bør være safe.

Minnebrikkene er samme produsent og skal være like, så derfor litt mistenksom...

Neida, skjer ikke kun i battlefield, det kan skje anytime på døgnet. Iblant kan maskinen stå på i 6-7t uten problem, andre ganger kan det skje etter 5 minutter. Det er heller ikke noe mønster ifht belastning. Skjer både når jeg bruker maskin, og når den kun står uten bruk.

Veldig uforutsigbart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Jeg har hatt samme problem med en maskin tidligere.

Etter å ha undersøkt hele hovedkortet med lupe og mikroskop fant jeg noen "hairline cracks" i loddingene av kretsene som gjorde at det ble "feiltenning". Byttet hovedkort og problemet forsvant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chras    52
Chras

Kan hende det er aktuellt, mistenker det er noe med minnebrikkene, så vurderer å bytte de først.

Jeg har en bærbar mac, men det dekker ikke mitt behov. Uansett løser det ikke denne maskinens problemer ;-)

Ja, kan være hovedkort eller bios, men de er loadet med optimized, så bør være safe.

Minnebrikkene er samme produsent og skal være like, så derfor litt mistenksom...

Neida, skjer ikke kun i battlefield, det kan skje anytime på døgnet. Iblant kan maskinen stå på i 6-7t uten problem, andre ganger kan det skje etter 5 minutter. Det er heller ikke noe mønster ifht belastning. Skjer både når jeg bruker maskin, og når den kun står uten bruk.

Veldig uforutsigbart.

Har du mulighet for å teste med et annet skjermkort, eventuelt det innebygde i hovedkortet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjetil Holthe    1
Kjetil Holthe

forsøkt med å nappe ut alle disker du ikke trenger ? så ser du jo kanskje om det er behov for strøm som plager deg. hvis problemene oppstår uansett om du spiller eller ikke, kan du jo nappe ut ei ram-brikke og se om det er no forskjell ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Jeg hater slik feilsøking.. :)
Jeg har hatt tilsvarende problemer og da har det vært:

-defekte rambrikker

-defekt cpu

-defekt hovedkort

Rekkefølgen viser hvor ofte jeg har hatt feil på komponentene. Diskfeil resulterer ofte i helt andre feilmeldinger enn at den slår seg av slik plutselig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Har du mulighet for å teste med et annet skjermkort, eventuelt det innebygde i hovedkortet?

Ja, og det vil også bli gjort. Har ikke kommet dit så langt.

forsøkt med å nappe ut alle disker du ikke trenger ? så ser du jo kanskje om det er behov for strøm som plager deg. hvis problemene oppstår uansett om du spiller eller ikke, kan du jo nappe ut ei ram-brikke og se om det er no forskjell ?

Jepp, bl.a. da jeg kjørte Ubuntu/linux fra usb-pen. Gikk like fullt ned.

Jeg hater slik feilsøking.. :)

Jeg har hatt tilsvarende problemer og da har det vært:

-defekte rambrikker

-defekt cpu

-defekt hovedkort

Rekkefølgen viser hvor ofte jeg har hatt feil på komponentene. Diskfeil resulterer ofte i helt andre feilmeldinger enn at den slår seg av slik plutselig.

I stor grad enig.

Hvordan ville jeg merket en defekt cpu?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjetil Holthe    1
Kjetil Holthe

ram gir jo ofte veldig rare feil kan gjøre. men det kan også strømforsyningen, enten hvis den gir for lite, eller hvis kvaliteten på strømmen ut er dårlig. ustabil, varierende osv.

ser du har 3 ram-brikker, prøvd å kjøre 1 og 1 ? evt 2, med paring/ikke paring ? du har ikke overklokket noe som helst ? verken ram, cpu, bus'er osv ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Har kjørt en og en rambrikke. Har også en sånn overspennings-padde liggende som jeg skal forsøke. Kan jo tenkes at strømmen fra veggen er litt ustabil.

Ingen overklokking.

Chras: takk, skal ta en kikk på den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Bare skumlest hittil, men hvis du ikke har prøvd det enda: Unzip og brenn denne til en cd/dvd og boot fra den: http://www.memtest86.com/downloads/memtest86-iso.zip

Den pleier finne alvorlige minnefeil på et par minutter, mindre alvorlige feil på et par timer. La den kjøre over natten og se om den finner noe.

Endret av hgnubel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tharshan    52
tharshan

Hei!

En ting eg lurer på kva du meina med at brikkene går på ulik hastighet. Kunne du lagt ut et bilde av det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Bare skumlest hittil, men hvis du ikke har prøvd det enda: Unzip og brenn denne til en cd/dvd og boot fra den: http://www.memtest86.com/downloads/memtest86-iso.zip

Den pleier finne alvorlige minnefeil på et par minutter, mindre alvorlige feil på et par timer. La den kjøre over natten og se om den finner noe.

Har forsøkt, dog uten at den fikk kjøre hele natten (pc'en gikk ned), men med få runder fant den ingen feil.

Hei!

En ting eg lurer på kva du meina med at brikkene går på ulik hastighet. Kunne du lagt ut et bilde av det?

Skal se om jeg får det til.

Mener jeg så noe slikt i et bios-bilde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Hvis minnebrikkene har forskjellig hastighet vil alle brikkene automatisk klokkes ned til hastigheten til den med lavest hastighet. Dette skal ikke ha noe å si for stabiliteten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Minnebrikkene vises med "DDR-hastighet". Dvs at reell frekvens er *2, mest sannsynlig. Altså 1333MHz.

Å random bytte ut komponenter som RAM (som så og si er evigvarende) fremfor deler med mekanisk innhold er lite lurt. Regner med du heller ikke er en overklokker, så at faste deler som prosessor, minne og hovedkort mer eller mindre er uskadd, med mindre hybelkaniner har bodd i maskina fra dag 1 og kapslet inn delene i støv. :)

Det som får mest påkjenning ved spilling er som kjent skjermkort og strømforsyning (PSU), så ville tatt en titt på disse først. Stor sannsynlighet for at PSU er synderen ettersom du får tilfeldige "shutdowns", og at denne er produsert fra 2006 og utover og derfor den eldste delen i maskina. :)

EDIT:

Ville testet Christian/WeShines forslag, og lånt PSUen hans.

Endret av Klykken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tharshan    52
tharshan

Hvis minnebrikkene har forskjellig hastighet vil alle brikkene automatisk klokkes ned til hastigheten til den med lavest hastighet. Dette skal ikke ha noe å si for stabiliteten.

Nettopp det eg tenkte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Har forsøkt, dog uten at den fikk kjøre hele natten (pc'en gikk ned), men med få runder fant den ingen feil.

Da tar jeg på meg cowboyhatten, skyter fra hoften og påstår at hvis den krasjer mens den kjører memtest86 så har du et minneproblem :)

Det kan naturligvis være andre, sjeldnere ting som f.eks. feil på hovedkort eller CPU (eller feil på kjøling, enten med kjølingen i seg selv eller at en sensor som skal hindre at prosessoren overoppheter har klikket og kutter strømmen fordi den TROR noe holder på å ta fyr).

Men jeg hadde satt penger på at det er en av RAM-brikkene dine. Prøv å teste dem på tilsvarende måte i en annen maskin hvis mulig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig