Gå til innhold
Mr-Online

RPM på roterende

Recommended Posts

Mr-Online    4
Mr-Online

Hva bør en god roterende ha som nedre rpm ??

regner med at nedre RPM har en del å si også, men ser samtidig at Flex har lytt "ymse" her.

14-2 150 kjører 380-2100 RPM

14-3 125 kjører 1100-3700 RPM

3403 som ikke finnes i Flex sitt produktsortiment lenger har vel samme som 14-3 125 med 1100-3700 RPM.

Makita 9227CB opplyster om 0-3000 RPM

Den lave hastigheten brukes vel bare for å spre produkter, samt fjerne holos osv på slutten ???

eller ???

Endret av Mr-Online

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Jeg bruker Makita og Flex (stor pad på makita og liten på flex) og starter med laveste hastighet og avslutter på laveste hastighet. Har skjeldent noe problem med holos. Når jeg skriver laveste hastighet er det ca 600 RPM, kjører skjeldent på mer enn max 2500 RPM (avhengig av produkt og pad 1500-2000 er vel mest brukt). Vet ikke om dette hjelper deg noe, men det er min metode. Tar gjerne imot innspill her. Alltid greit å se hvordan andre folk bruker maskinene sine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mr-Online    4
Mr-Online

Jeg bruker Makita og Flex (stor pad på makita og liten på flex) og starter med laveste hastighet og avslutter på laveste hastighet. Har skjeldent noe problem med holos. Når jeg skriver laveste hastighet er det ca 600 RPM, kjører skjeldent på mer enn max 2500 RPM (avhengig av produkt og pad 1500-2000 er vel mest brukt). Vet ikke om dette hjelper deg noe, men det er min metode. Tar gjerne imot innspill her. Alltid greit å se hvordan andre folk bruker maskinene sine.

Mao ville ikke Flex 14-3 125 vært noe å bruke :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Min Flex PE 14-2 150 går fra 600-2100rpm. Jeg sprer på trinn 1 (600rpm) og polerer på trinn 3-4 (1200-1500rpm).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erikstein    189
erikstein

Samme gjør jeg. Sprer på 1. 3-4 ved korrigering og siste pass på 1.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Det er absolutt en fordel at maskinen går lavest mulig ned på turtall. En som starter på 1100 rpm er litt i meste laget, men det har jo vært vanlig på mange maskiner, og det går jo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Resistes    74
Resistes

Artig sak eg leste i forum fra båtplassen.no og fikk kaffen i vrangstrupen :)

"På tross av diverse advarsler om å handle på billigbutikker, har jeg nå vært på Europris wink.gif Handlet en vinkelsliper/polermaskin ved navn PowerLine default_blush.png til kr 399. Maskinen er på 950 W og kan reguleres fra 3500 - 11000 rpm. Vekt ca 2,6 kg. Lå i plastkoffert og ble levert med slipeskive, diamantblad (?), sandpapir, stålbørste, polerskive m/svamp og hette. Slipe- og kutteskivene er på 125 mm. Poleringsutstyret er 180 mm."

gromme greier :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

3500-11krpm er flott for en vinkelsliper. Jeg har selv sett på den maskinen, og har kjøpt en, til formålet sliping.

Under bruk skrudde skruene, som holder girhuset sammen, seg ut av sporene sine og en av dem traff slipeskiven mens den snurret med rundt 9000rpm og forsvant noen hundre meter ut i en myr. Neste skrue bommet på slipeskiven og falt rett ned mens jeg slo av maskinen før en alvorlig ulykke kom til å oppstå. Da maskinen stoppet og jeg inspiserte omfanget av idiotien, la jeg merke til at hele girkonstruksjonen var løs og at akslingen skiven var montert på hadde en del slakk. Mao holder lokket på girhuset innmaten fast slik at den ikke beveger seg. Når lokket da løsner er det duket for omfattende skader på både seg selv og andre i nærheten.

Ledningen ble klippet, maskinen demontert og levert til gjenvinning.

Skal noen ha en vinkelsliper, så legg litt penger i en der noen har tenkt gjennom designet og maskinen ikke demonterer seg selv under bruk.

Endret av Christer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Bare det å spre polish på 3500 rpm sier seg selv er ugreit, skulle vært artig å testet en gang å polere i 11000 rpm og se om poleringspute henger sammen etterpå :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ovlov86    177
ovlov86

Skal noen ha en vinkelsliper, så legg litt penger i en der noen har tenkt gjennom designet og maskinen ikke demonterer seg selv under bruk.

Bruker Biltemas "proff" vinkelsliper her. Har holdt i 7 år nå. :) Men tviler på den hadde funka til å polere med. :-P

Endret av ovlov86

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig