agjell

Overgang fra 3-fas 230V til 1-fas 230V?

Borettslaget mitt har en blå 4-polet (3P+E) 3-fas 230V 32A kontakt som jeg gjerne skulle koblet høytrykksspyleren på. Har funnet overganger fra 5-polet 400V og 3-polet 230V, men ikke 4-polet. Vet noen om det finnes en overgang for dette? Evt. et koblingskjema så jeg kan lage en selv?

Her er bilde av tilsvarende uttak:

35-237_l.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så kan du koble Fas1 til fas1, fas2 til fas2, jord til jord, og håpe på at du ikke får en kortsluttning i høytrykkspyleren din :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke at det er en løsning som EL-tilsynet blir så glad i, men du kan jo lage en skjøteledning med kobling som Magnus sier. Ved mye effektuttak vil du få skjevbelastning på kursen, men HT'en din trekker vel ikke mer enn 10A?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.jula.no/byggsentral-230-v-32a-402392

Du må innom en sentral av noe slag for å få det sikret ned til 16A. :)

Biltema har også en slik sentral til 769,- men jeg syns det var litt i overkant for en enkel overgang. Må jeg få sikret det ned til 16A? Sikringen i skapet er på 20A.

Eller så kan du koble Fas1 til fas1, fas2 til fas2, jord til jord, og håpe på at du ikke får en kortsluttning i høytrykkspyleren din :)

Har også vurdert dette, men da må jeg være sikker på at de fasene jeg velger er forskjøvet 180° i forhold til hverandre, eller? Er det en elektriker her som kan svare på det?

Ikke at det er en løsning som EL-tilsynet blir så glad i, men du kan jo lage en skjøteledning med kobling som Magnus sier. Ved mye effektuttak vil du få skjevbelastning på kursen, men HT'en din trekker vel ikke mer enn 10A?

Den trekker 14,3 A (Kränzle Profi 160)

Endret av agjell
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både sentralen til Biltema og kabelen det her vises til er 3-fas 16-amperes kontakter, de vil ikke passe i 32-ampere kontakten som trådstarter spør om.

Det er ikke lovlig å lage en overgang av den typen du snakker om uten sikring og det håper jeg du har vett nok til å ta hensyn til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min supre google teknikk seirer igjen ;) Søker stort sett med mye relevant tekst og på bilder når jeg leter etter ting. Mye lettere å finne det du leter etter når man ser bilder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og igjen vil jeg påpeke at den kabelen er 3-fas 16 ampere i ene enden ikke 3-fas 32 ampere. Den vil ikke passe.

Kabelen det her blir linket til er lovlig i motsetning til den trådstarter etterspør.

Endret av Freebird
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både sentralen til Biltema og kabelen det her vises til er 3-fas 16-amperes kontakter, de vil ikke passe i 32-ampere kontakten som trådstarter spør om.

Det er ikke lovlig å lage en overgang av den typen du snakker om uten sikring og det håper jeg du har vett nok til å ta hensyn til.

Mottatt! Da kommer jo neste spørsmål: Finnes det en adapter mellom 32A og 16A kontakt med innebygget automatsikring? Vett har jeg for øvrig nok av. Er overhodet ikke ute etter å gjøre noe ulovlig her, og har heller ikke gitt inntrykk av det i mitt innlegg. Jeg er kun ute etter en billig og god løsning :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes nok helt sikkert en eller annen overgang med sikring på kabelen ja, men jeg tror ikke du slipper noe billigere unna enn med byggsentralen fra Jula.

Endret av Freebird
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overgang finnes: http://www.malmbergs.com/no/frmProductDisplay_new.aspx?item=1578373

Mangler riktignok bilde her men den er lik den som er avbildet under (men da med blå kontakter (230V)

Som Freebird skriver over er det nok like greit å gå for en undersentral først som sist.

2000021578378a.jpg

Endret av Larsern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Tusen takk for all hjelp :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byggesentral er jo den beste og flotteste måten å løse det på. Å fordele 3fas på 1fas punkter slik det er sagt over var en helt vanlig måte å løse feks. lyskusrer før. Det er forøvrig ikke noe annet byggsentralen gjør enn å ha selektivitet i sikringene nedover. 14,3A vil jeg ikke tro kommer til å skarpe noe trøbbel.

Spons hele borettslaget med en byggsentral og dere har strøm til støvsugere, HT etc etc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overgang finnes: http://www.malmbergs.com/no/frmProductDisplay_new.aspx?item=1578373

Mangler riktignok bilde her men den er lik den som er avbildet under (men da med blå kontakter (230V)

Som Freebird skriver over er det nok like greit å gå for en undersentral først som sist.

2000021578378a.jpg

Problemet med den er at den er 3x32 til 3x16 så du må likevel lage en overgang til 2x16.

Er det noen grunn til at det finnes en 3x32A sikret med 20A der da?

Beste ville vel vært å få borettslaget til å skifte til 3x16 samt sette opp en 2 polt i tillegg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med avsikret overgang fra 332-9 til 316-9 kunne man jo brukt produktet det ble linket til tidligere i tråden (http://www.nettlageret.no/productdetails.php?product=340), men det blir jo ikke akkurat noe veldig smidig løsning sammenlignet med å bare slå til med en undersentral først som sist.

Endret av Larsern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte til 16A sikringer og montere en slik : men det er neppe biligere en en av disse "jalla" bygge sentralene.

441907579881BHE___Source.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte til 16A sikringer og montere en slik : men det er neppe biligere en en av disse "jalla" bygge sentralene.

441907579881BHE___Source.jpg

Det beste er vell bare å bruke denne også bytte til en 16a kurs i tavlen , men dette vil da koste endel da du må ha en godkjent elektrikker til å gå god for arbeidet,

Billigste er sentral villje jeg sagt :-) da er det bare PNP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at det er satt opp 332-6 kontakt i borettslaget ditt på en 20A 3-fas kurs er fordi det ikke finnes spesifikt en kontakt for kun 20A. 316-6 fra 0 til 16A og fra 20 til 32A på 332-6, og så opp til

Hvis sikringen i skapet er på 20A, skal det ikke være nødvendig å sikre den noe lavere. I de fleste høytrykkspylerene er det fast trekk. Kjøp et 332-6 eller 332-9 alt etter hva slags stikk det er på veggen hos deg, en meter med PFXP 3G4 og et vanlig gummiert uttak. Send meg en PM så skal jeg lage koblingsskjema til deg og gi deg link til hva slags produkter du trenger og hvor du får kjøpt det i Oslo.

Mvh

PN

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive