Gå til innhold
Kristian Nafstad

Tollsjokk fra tollpost!

Recommended Posts

Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Hei,

Er visst flere som har vært uheldige etter å ha handlet på eBay eller fra andre steder og fått ting sendt med Tollpost sin partner DPD fra utlandet. Tollpost tar fortollingen for dem og det er helt syke priser:

www.dinside.no/916509/tollsjokk-fra-tollpost-etter-ebay-handel

Tenkte det bare var for å informere litt! Noen som har vært såpass uheldige her?

EDIT: Link fikset

Endret av kristian_

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
R-M-I    36
R-M-I

Ligger en del svar ang. denne artikkelen i DHL-tråden :)

Jeg har fått noen hinsides krav fra både DHL og Tollpost.. Har de gangene gitt beskjed om at jeg betaler de 129kr det koster å fortolle + faktisk moms..og at jeg kommer til å bestride alle krav de evt. sender meg utover det..

Helt horribelt at de kan ta seg av fortolling til helt INSANE priser uten at en blir informert om noe som helst på forhånd.. En har jo allerede betalt for selve frakten fra før.. Så at Tollpost da finner ut at de skal ha 5x så mye i gebyrer som frakten fra uk koster er så langt bak mål at en nesten ikke kan se banen en gang..

I flere tilfeller har gebyrene kostet MER enn varen totalt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Aha, det visste jeg ikke! Har ikke vært aktiv her på en stund.

129kr for fortolling er fornuftig. Jeg skjønner også at de må ta litt betalt for utlegg av mva, men det skal ikke være mange kronene.

Skjønner ikke hvordan de klarer å ha såpass syke priser!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Aha, det visste jeg ikke! Har ikke vært aktiv her på en stund.

129kr for fortolling er fornuftig. Jeg skjønner også at de må ta litt betalt for utlegg av mva, men det skal ikke være mange kronene.

Skjønner ikke hvordan de klarer å ha såpass syke priser!

Det er ingen overordnet regulering på hvilke satser de enkelte speditørene kan ta for sine faktiske og fiktive utlegg. Dette fører til at de stikker fingeren i luften og finner på et tall, gir det en passe svevende varelinje og klasker det på alle fakturaer de utsteder. De aller fleste synes dette er helt på jordet, men betaler likevel "siden de jo må ha til salt på bordet, de også", men etterhvert begynner flere og flere å være obs på disse idiotgebyrene de kommer med. Det fører til mindre omsetning hos butikkene som ikke tilbyr andre speditører, og en økning i omsetning hos dem som bruker mer fornuftige speditører.

Jeg er kjent med DPD/Tollpost sine gebyrer fra før og handler konsekvent (siden 2005) ikke hos butikker som bruker DPD/Tollpost. Jeg har også vært skeptisk til DHL sin praksis, men har klaget hver eneste gang de har lagt til idiotgebyrer som de selv ikke er i stand til å forklare hva er engang, og nå har de tatt konsekvensen av dette og har fjernet gebyret. Da gjenstår det bare for dem å ordne opp i den totalt ubrukelige innstillingen de har til kundene sine før det er et faktisk fraktalternativ.

Royal Mail, USPS, Posten Norge (hadde aldri trodd jeg skulle skrive dette, men) er faktisk flere ganger bedre enn både DHL og DPD/Tollpost på det meste. Det eneste jeg har igjen å utsette på Posten Norge er håpløse åpningstider på postkontorene, manglende/fraværende opplæring på personalet i Post-i-butikk og unødvendig somling i tollen. Jeg synes også det er teit at all pakkepost på død og liv må innom Oslo før den kommer seg over haugen siden det fører til 1-2 dager ekstra leveringstid i de fleste tilfeller. Hvordan Bilnerden og Swissvax klarer å få Posten til å levere pakker omtrent idet jeg bestiller noe skjønner jeg ikke, men det gjør hvertfall at de får mer penger av meg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Den tråden ble opprettet tidlig i 2012, og du har svart i den selv da? Burde kommet opp under "mine innlegg" som ulest.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/11971-dhl-tar-de-overbetalt/page-1

Har fått ett helt latterlig gebyr på dette selv, som det står i den tråden.

Men etter å ha vært inaktiv i 1 uke så tenker man ikke at "Tollpost" ligger i "DHL"-tråden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Babelfisken    14
Babelfisken

Jeg er av de få som synes tollgrensa på 200 er helt ok. Det som ikke er ok er hvordan speditørene herjer med priser og gebyrer.

Det bør settes maksgrenser og reglene tollvesenet setter bør regulereskreftig(de forlanger at det legges på ca 60kr pr kg i mva grunnlag der frakt ikke er spesifisert) i stedet for å be om spesifikasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
xrated    2
xrated

Hei , jeg har bestilt en del varer fra bla Usa og jeg krever alltid privat fortolling hos tollvesnet i min by siden de har langt mere sunn fornuft en diverse frakt firma

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig