Hirobofly

Downlights i tak over uteplass

Hmm, hadde vært trivelig med noen downlights i taket over altanen/verandaen min, så kanskje noen har erfaring med hvor mange downlights man trenger/er lurt når det er utedørs?

Området er ca 8m x 2m på kortenden av huset, takhøyde på ca 240cm.

Tenkte på å ha 8 downlights ( 2 rekker på 4 lys), starte ca 1m fra ende-veggene og da blir det vel grovt regna 2m mellom hvert lys bortover.

Inne/i en eks gang så tror jeg dette hadde vært nok lys, da veggene jo reflekterer lyset.

Men, hvordan blir dette ute tro?

Noe som har erfaring/synspunkter? -Holder 8 downlights eller burde det være 12 tro??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på hvor mye lys du skal ha... Siden dette er på altanen vil jeg tro det er "koselys" og ikke arbeidslys du skal ha...

8 downlights burde være mer enn nok. Jeg går ut i fra du skal ha LED (vi er jo tross alt i 2013). 7W led tilsvarer 50W halogen og vil lyse meget bra. Montèr dimmer også, slik at du kan regulere "stemningen".. ;)

Når du skal montere lamper på rekke bør avstand fra siste lyspunkt til enden av taket/veggen være halve lengden mellom lyspunktene.

Dvs, skal du ha 8 lyspunkt tar du lengden på taket/veggen, deler på 8 (antall lyspunkt). Da får du avstanden mellom lyspunktene. Ta så dette tallet og del på 2, da får du avstand fra ytterste lyspunkt til enden av taket/veggen.

Håper du forstår min forklaring.

Lykke til.

:)

edit: skriveleif

Endret av Knutza
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er "koselys" ja, litt god stemning og med mulighet for å dimme ned. LED må det også være ja. -Satser på 4W eller kanskje 3W pærer, må nok teste litt på hvor mye lys det blir. Har aldri testa 7W, men synes 4W lyser mye så blir nok der omkring.

Takk for god tommelfinger-regel. .Den var fiffig. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har montert Inlite på uteplassen min.. Fungerer meget fint som koselys, + at du trenger ikke og vere elektriker for og gjøre det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, søkte på Inlite og fant noen sider fra In-lite....Men fant mest sånne lys for hagen. Har du linkt til downlights du bruker?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort In-lite som spotter jeg. Er egentlig til belegningsstein ja, men det var lettest og det kom til en overkommelig pris. Uten elektriker og slikt. Fungerer helt fint syns jeg. Skal montere flere, når jeg får tid :P

Har de 22mm.

Crap phone bilder..

Har to stk som lyser opp grillen å ett i taket, skal montere flere

8732268237_e129f8ea6c_c.jpg
Untitled by Mikaelø, on Flickr
8732269213_7548b3e59e_c.jpg

Endret av MikaelØ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, det var jo en smart løsning. Fint det der til å lyse opp eks grillen som du har gjort eller kanskje midt over bordet/lyse på objekter.

Hmm, noe å tenke på. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har disse både på badet og i stua. De er IP44 så det burde gå fint å ha dem ute.

De kan også dimmes, og det er jo en fordel.

Dessuten ser jeg prisen har gått ned siden jeg kjøpte dem , 998.- for 6 stk med driver er jo ikke ille :)

http://elby.no/Downlights-og-Downlights-Tilbehoer/Lavtbyggende-downlight/Led-Downlight-Lavtbyggende-Hvit-6-x-3W-m-driver-IP44-NB

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort In-lite som spotter jeg. Er egentlig til belegningsstein ja, men det var lettest og det kom til en overkommelig pris.  Uten elektriker og slikt. Fungerer helt fint syns jeg. Skal montere flere, når jeg får tid  :P

Har de 22mm.

Crap phone bilder..

Har to stk som lyser opp grillen å ett i taket, skal montere flere 

8732268237_e129f8ea6c_c.jpg

8732269213_7548b3e59e_c.jpg

hi Mikael , how about your LED light working now ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler pulverlakkerte spoter ute, om du vil de skal se bra ut i flere år. Ellers flasser ofte lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive