Gå til innhold

Steinsprut


Rollo

Recommended Posts

Hei,

Har ny bil og mindre steinsprutskader har begynt å melde seg på panseret. Nå lar det seg for min del ikke gjøre å korrigere/slipe disse for hver enste som dukker opp, da dette tydligvis kommer relativt hyppig. Det jeg lurer på er hva jeg bør gjøre med disse skadene som oppstår? Bør jeg kjøpe lakk fra forhandler og forsiktig flekke, eller holder det feks å legge på litt voks for å unngå at vann legger seg mer enn nødvendig i de?

Kan legge til at jeg er grønn, så en fremgangsmåte blir satt stor pris på :thumbup:

Endret av Rollo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Er penest og best å få fjernet dem. For at det ikke skal komme like mange av dem er det jo mulig å holde litt mer avstand til bilen foran?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Forsøker å holde god avstand, men vanskelig å eliminere totalt. Vil helt klart få det fjernet, men hadde helst sett for meg å "spare opp" før jeg fjerner (dvs får noen til å hjelpe meg med dette). Foreløbig er det kun snakk om noen få skader på str med et knappenålshode og mindre. Det jeg ønsker er å "beskytte" slik at vondt ikke blir værre før tiden for total fjering kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Steinsprutskader er tidlrevende å fikse. Dersom du ser deg blå på dem vil jeg anbefale å få fikset dem med en gang og heller unngå så godt som råd å ligge for nært andre kjøretøy :)

Dersom de er dype vil også luftfuktigheten gjøre at de etterhvert ruster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar, fortsatt litt tvilende til hva jeg bør gjøre mens jeg "venter" da det ikke er særlig hensiktsmessig å ta hver skade da den kommer da det som Meringdal sier er tidkrevende (er vel ingen som gjør det på en bruksbil?)

I instruksjonsheftet står det følgende:

"Små skader som riper, steinsprut eller merker etter steinsprut bør dekkes medlakk med en gang før det dannes korrosjon. Lakkstift og sprayflasker fås kjøpt hos din audi forhandler"

Er av en eller annen grunn bittelitt skeptisk, som sagt er jeg først og fremst opptatt av å ikke gjøre skaden "værre", ser for meg å feks korrigere opp når det er kommet litt, feks 1-2 års intervaller avhengig av behovet. Men er det altså slik at jeg feks tar en lakkrens på den nye steinspruten for så å forsiktig dekke såret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Mitt beste tips er at du flekklakkerer etterhvert som de kommer. Prøv å gjør det så nøye du kan og bruk tannstikker eller annet egnet redskap, spesielt på de små steinsprutene. Så kan du ta en runde med våtslip og korrigering f.eks. en gang i året, gjerne på våren.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er at du flekklakkerer etterhvert som de kommer. Prøv å gjør det så nøye du kan og bruk tannstikker eller annet egnet redskap, spesielt på de små steinsprutene. Så kan du ta en runde med våtslip og korrigering f.eks. en gang i året, gjerne på våren.

Høres bra ut :) Holder det å bare bruke en lakkrens på/rundt såret for så å legge ett tynnt strøk (kun dekkende og ikke byggende)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst
  • DCN Poeng 1

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...