Gå til innhold
Cobber

Klar-for-innbyttetakst-jobb

Recommended Posts

Cobber    4
Cobber

Neste uke skal jeg gjøre et nytt bilen-skal-på-takst-stunt. En BMW E91 (sort met) skal plutselig byttes inn. Den trenger sårt en vårshine før eieren kjører bilen til takst for å få innbyttepris. Jeg kan bruke en kveld og ca 5 timer. Eier må vaske bilen i forkant, den er kjørt i maskin hele vinteren. Vi snakker kun utvendig shine.

Her blir det triksing og snarveier for å komme i mål. Hva tror du jeg rekker på denne time-boxen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
svenrik    41
svenrik

Hvor nøye vasker eieren bilen før du får den?

Her hadde jeg gått i gang med clay, en kjapp 1-stegs og avslutta med en voks. Samt gått over steder som trenger ekstra pleie ved behov. Rekker du dette er du god, og det er vel det du kan få til på så kort tid :)

Her er kompressor/luft til å blåse vekk vann/claylube en stor fordel, slik at alle kriker og kroker er tørre før du går i gang. Her blir det ikke noe tid til naturlig tørk!

Lykke til!

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hogstad    279
hogstad

Ikke ta wipedown før voks evt. .. Sikkert kort holdbarhet på voksen, men midlene i polishen vil fortsatt skjule en del..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing    384
Magne/Otta Detailing

Dette er slike jobber som kommer tilbake å biter deg i rompa.

Slike takker jeg nei til, fordi du kan banne på at det kommer fram at det er du som har gjort denne jobben, og folk ser, "oi, er det slik han holder på? Dit vil ikke jeg sende bilen min!" når alt slurvet kommer fram etter noen vask.
Den eneste som "tjener" på at du slurver er han som skal bytte inn bilen.

Evt så kan du jo gjøre en skikkelig jobb og ta tapet som læring om at slike jobber gjør jeg ikke igjen ;)

Det tar 10gode jobber for å rette opp inntrykket av 1 dårlig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ColdFusion    11
ColdFusion

Magne: du har helt rett.

Skal det slurves, så må du gjøre det med stil: grisevask, srp og ferdig. Heller la eier gjøre dette selv. Den er da blank i 2-3 vask og fylleren har mirakuløst fjernet masse riper. Legger du på egp så holder srp noen få vask ekstra.

Srp for hånd selvsagt, slik at man bruker minimalt med tid. Ikke noe galt i å polere med srp. Til nød rette opp i grov RDS med spotpad. Husk rask vask innvendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Concker    1 222
Concker

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_77&products_id=327

Denne er genial!

kjør over med en medium pad, så en vask så er bilen klar.

får ikke fjernet de dypeste riper, men fjerner godt med swirls etc.

Brukte den selv som en nødløsning på bruksbilen her for en 3mnd tilbake og den er fremdeles like blank enda (jeg sprayet over med en spray voks på toppen til slutt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ronnys    8
ronnys

Slike takker jeg nei til, fordi du kan banne på at det kommer fram at det er du som har gjort denne jobben, og folk ser, "oi, er det slik han holder på? Dit vil ikke jeg sende bilen min!" når alt slurvet kommer fram etter noen vask.

Den eneste som "tjener" på at du slurver er han som skal bytte inn bilen.

Evt så kan du jo gjøre en skikkelig jobb og ta tapet som læring om at slike jobber gjør jeg ikke igjen ;)

Det tar 10gode jobber for å rette opp inntrykket av 1 dårlig..

Helt enig, sa nettopp fra meg en jobb ettersom kunden bare ville ha en kjapp shine på en sliten bil. Tar kun på meg jobber der jeg får holde på til jeg er fornøyd selv..bilene man polerer er den beste reklamen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Ikke ta wipedown før voks evt. .. Sikkert kort holdbarhet på voksen, men midlene i polishen vil fortsatt skjule en del..

Det viser seg at voksen faktisk får en smule bedre holdbarhet av å ikke ta wipedown etter finpolish, så det trenger ikke trådstarter å bekymre seg for :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing

Så spørs det, gjelder det alle vokser, eller bare noen, gjelder det all polish eller bare enkelte.. For det er vel ingen som har prøvd det på mange forskjellige varianter såvidt jeg vet.
For Swissvax sin del gjelder det jo i allefall for Regular og Finish. Mens medium og strong skal etterfølges av Regular uansett før man legger på SV voks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Skal og skal. Tar det med en klype salt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 882
Tommy

Så spørs det, gjelder det alle vokser, eller bare noen, gjelder det all polish eller bare enkelte.. For det er vel ingen som har prøvd det på mange forskjellige varianter såvidt jeg vet.

For Swissvax sin del gjelder det jo i allefall for Regular og Finish. Mens medium og strong skal etterfølges av Regular uansett før man legger på SV voks.

Men strengt tatt så kan du legge voks etter medium/strong, ettersom alle i cfp serien inneholder nå prevax olje (den nye serien som kom i fjor sommer)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing

Jeg siterte Swissvax sine egne utsagn.
Hvorvidt man velger å eksperimentere på egenhånd er jo opp til en selv.

Ser forøvrig ikke at det jeg skriver er feil på noen måte.
Spørsmålet var hvorvidt dette gjelder alle vokser og alle polisher. Føler dere bare er ute etter å finne noe å "ta" meg på nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cobber    4
Cobber

Slike takker jeg nei til, fordi du kan banne på at det kommer fram at det er du som har gjort denne jobben, og folk ser, "oi, er det slik han holder på?

Detaling er ikke jobben min, det er en hobby. Jeg hjelper gjerne dem som ikke kan selv, og denne bileieren kan ikke shine bilen sin selv grunnet sykdom.

Jeg har allerde et godt "rykte", og i et bryllup jeg var i på lørdag var det tre stykk som spurte om jeg kunne shine bilene deres. Da er svaret at jeg ikke tar vanlige jobber.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
vag1990    53
vag1990

Men strengt tatt så kan du legge voks etter medium/strong, ettersom alle i cfp serien inneholder nå prevax olje (den nye serien som kom i fjor sommer)

Jeg har lagt voks over medium uten problem og har holdt like lenge som der jeg har avsluttet med finish. Men tar som oftest en rask runde med finish for å være sikker på at alt av hologram er borte :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cobber    4
Cobber

Helt enig, sa nettopp fra meg en jobb ettersom kunden bare ville ha en kjapp shine på en sliten bil. Tar kun på meg jobber der jeg får holde på til jeg er fornøyd selv.

Det er supert at du kun tar jobber hvor du garanterer toppresultat. Det handler egentlig om å avklare forventninger. Jeg har jobbet med bilsalg for mange år siden, og jeg vet hvor ulike forventninger folk har. Nå er jeg konsulent og er vant med å tenke timepris og fakturerbare timer når jeg er på jobb. Når jeg leser S&S-trådene her blir jeg mest imponert av jobber som ikke har tatt en uke eller to, men som likevel holder høy kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ronnys    8
ronnys

Er hobbyen min dette...om ikke jobben intresserer meg tar jeg den ikke.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig