Gå til innhold
Phanzi

Er dette noe for en nybegynner?

Recommended Posts

Phanzi    0
Phanzi

I fjor sommer var min da 2 år gamle datter på besøk hos foreldrene mine. I finværet bestemte farfar seg for å ta med barnebarnet ut på tunet for å vaske den ene av de to golfene. Både farfar og barnebarn hadde nok de beste intensjoner, men idyllen ble plutselig brutt. For å gjøre historien kort plukket gullet opp en svamp hun hadde mistet i grusen for så å gi den noen gode omdreininger på venstre passasjerdør. Det er vel en grov understatement at det gav "kjørespor".. :blink:

post-5133-0-06176900-1367870421_thumb.jp

Jeg hadde da nettopp blitt oppmerksom på detailersclub.no etter noe googling, ettersom vi nylig hadde kjøpt en ny mondeo (panther black) som jeg hadde lyst til å holde i strekk. Her ble jeg dratt inn i en god del lesing og studering av bilder, og ble etterhvert overbevist om det ene og det andre vedrørende vedlikehold av bil. At vår bil skulle få en del TLC var det ingen tvil om, og jeg sa til gamlingen at jeg kunne gjøre et forsøk på å utbedre den uheldige skaden som var oppstått.

Kjøpte noe utstyr i fjor, og har for øyeblikket to bestillinger inne på mer. Når pakkene er i hus er beholdningen i grove trekk som følger:

-Surfex hd, prickbort, iron x og rim7 (samt EZ felgbørste)

-claybarsett fra Meguiars

-NXT bilsåpe og vaskevott fra Meguiars

-Diverse MF både til tørk, buffing mm (må trolig kjøpe mer her)

-Noen sprayflasker/pumpekanner (bl.a fra Kwazar)

-Kestrel DAS-6 Pro, gul, orange og grønn Uber 140mm

-Scholl poleringskit (S3+ gold, S17+ og S30, samt medfølgende pads - orange og lilla tror jeg)

-Swisswax shield

-Swisswax leathercare-sett

-Meguiars 3-step fra fjordåret (med noen påføringsputer)

Så tilbake til emnetittelen. Er skaden på golfen noe jeg skal gi meg ut på med nevnte utstyr (og minimal erfaring)?

Jeg lurer også på om det er noen opplagte mangler i utstyrslisten min?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Det skader ikke å prøve. Med nevnte utstyr så skal du holde på veldig lenge for å gjøre noe skade i allefall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lysholm    431
Lysholm

Siden du har kjøpt en DA maskin så er det bare å sette i gang. Du kan ikke gjøre mye feil med den.

Ser forøvrig ut som du har det meste. Burde muligens hatt en Quick Detailer, og du trenger mange MF kluter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Med det utstyret der skal du holde på en stund for å klare å gjøre det verre, hvertfall. Er bare å prøve seg frem, i verste fall blir det bare blankt rundt ripene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
smurf    168
smurf

Få tak i no våtslipeutstyr du, så tror jeg du skal kunne få ordnet litt :) Må bare belage deg på at det kan ta litt tid :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjovas    7
bjovas

Skriver meg bak øret hvor snille og hjelpsomme små venner er!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phanzi    0
Phanzi

Siden du har kjøpt en DA maskin så er det bare å sette i gang. Du kan ikke gjøre mye feil med den.

Ser forøvrig ut som du har det meste. Burde muligens hatt en Quick Detailer, og du trenger mange MF kluter.

Kjøpte Meguiars QD inkl claybar, og tenkte å bruke den etter vask utover høsten i fjor. Brukte den som claylube i forkant av polering uten problemer, mens det ble fryktelig skjoldete (på det lille området jeg tok før jeg stoppet meg selv) neste gang jeg brukte den. Aner ikke hvorfor dette skjedde men den har ikke blitt brukt siden. Vet ikke om jeg tar sjansen på nytt eller om jeg bør kjøpe en annen QD?

Få tak i no våtslipeutstyr du, så tror jeg du skal kunne få ordnet litt :) Må bare belage deg på at det kan ta litt tid :)

Er virkelig våtsliping noe for en vanlig dødelig som meg?! grøsser litt på tanken..

Skriver meg bak øret hvor snille og hjelpsomme små venner er!

Ja, gamlingen glemte nok å lese hele bruksanvisningen. Spesielt sidene merket Warning! :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
smurf    168
smurf

Er virkelig våtsliping noe for en vanlig dødelig som meg?! grøsser litt på tanken..

Les deg godt opp på guider her på forumet, ta det rolig, og det aller beste hadde vert om du fikk lånt deg en lakkdybdemåler for å være på den sikre siden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Jeg vil fraråde deg å gå rett på våtslip med liten erfaring. Prøv heller med de produktene du har. Går ikke det, så kan du få noen andre til å våtslipe for deg. Litt for mye press og for dårlig glid, så sitter du plutselig igjen med mer riper enn da du startet.. :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jkart    398
jkart

Støtter krisfje.

Om du ikke har erfaring nok med poleringsmaskinen til å kunne anslå ca hvor mye du klarer fjerne/redusere av de ripene, tror jeg ikke du er klar for å gyve løs med våtsliping :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ronnys    8
ronnys

Noen gang skal nå være den første for alt...prøvde våtslip i fjor høst for første gang..funka bra det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
vag1990    53
vag1990

Jeg vil fraråde deg å gå rett på våtslip med liten erfaring. Prøv heller med de produktene du har. Går ikke det, så kan du få noen andre til å våtslipe for deg. Litt for mye press og for dårlig glid, så sitter du plutselig igjen med mer riper enn da du startet.. :)

Våtsliping er ikke så skummelt som det ser ut til, bare du bruker MYE vann og ikke alt for grovt papir, og ikke minst litt om gangen.

P3000 eller 4000 burde gå fint å få bort, selv med liten erfaring med maskin :)

Nå har jeg våtslipt endel før jeg begynte med detailing og maskin, å jeg har fått det bort for hånd også, men da noe finere enn 3/4000 :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cobber    4
Cobber

Det er ikke så godt å se hvor dyp ripen er på bilde, men prøv med maskin, riktig pute og Scholl S3. Jeg fjernet lett en tilsynelatende dyr ripe på vår Tiguan med Scholl S3. Ikke tenk på våtslip før du har forsøkt med Kestrel-en din ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phanzi    0
Phanzi

Takk for beroligende ord og gode råd. Tenker jeg prøver å bearbeide/begrense skaden med det utstyret jeg har, og om det ikke blir 100% blir det vel sannsynligvis mye bedre (?). Totalt sett vil vel begge golfene der i gården komme ut av prosessen med et oppløftet utseende.

Blir uansett moro å teste teorien ut i praksis. Må si at lidenskapen her inne er smittende.. :)

Ripen er forresten ikke dypere enn at jeg knapt kjenner den med neglen.

Endret av Phanzi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lena Kristin    92
Lena Kristin

Om du skriver inn i profilen din hvor du holder til er det kanskje noen her som kan bistå med uhellet på golf døren om du ikke får det vekk selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phanzi    0
Phanzi

Om du skriver inn i profilen din hvor du holder til er det kanskje noen her som kan bistå med uhellet på golf døren om du ikke får det vekk selv.

Holder til i Bodø og har en plan om å ta golfen til neste helg, forutsatt at pakke med poleringsmiddel er i hus til da. Varer bestillt 2.mai burde strengt tatt være ankommet til nå, men det kan kanskje unnskyldes med at mai måned er hektisk for de som spesialiserer seg på slike produkter. Har bilen den neste uka da gamlingene er på reise, og sånn sett passer det jo glimrende.

Hadde forresten vært interessant å tatt en prat med noen som driver med "finpussing" av biler lokalt dersom det finnes noen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig