Kluten

Handleliste og litt hjelp til en nybegynner.

Hei,

Er helt ny i gamet, og har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av litt produkter for å gi hele bilen en skikkelig opptur.

Jeg har en to-hodet DA maskin fra Biltema. Ser at flere sier at den skal holde mål som førstegangsmaskin, så jeg vil gi den et forsøk. Er det noen som har tips til pads til denne maskina?
Gjerne mtp hvilken jobb som skal utføres. Det er en hvit 2010/2011 mod Ford Focus MK2 Facelift, litt vaskestriper og diverse, så jeg ønsker å korrigere litt. Men jeg tror ikke det er behov for så veldig mye korrigering.

Siden jeg er helt ny, vil jeg ikke bruke så alt for mye penger i første omgang, så gjerne kom med tips til ting jeg evt. kan bytte ut med noe billigere.

Innkjøpsliste:

Prickbort 1l
SurfeX HD 1l
Carpro IronX 0.5l
Meguiars nxt Car Wash (har den fra før)

SC s17+ 250ml
SC s30 250ml

Poorboy`s Natty`s Paste Wax

Blank bil ClayKit 200g
Blank bil Microfiber 40x40 10pk
Blank bil Chenille Wash Mitt 2pk
Swisswax Detailerbrush

Chemical Guys: Bøtte med Gritguard, Lokk, Vaskehanske, Såpe og Tørkehåndkle

Noen som har tips til IPA?

Alt av tips generelt til en nykommer mottas med stor takk! :)

Endret av Kluten
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å leggetil at jeg har alt til dekk og felger hjemme, så det trenger ikke å medregnes! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser greit ut dette, men du må ha en hel del microfiber til polering og voksing. Tror ikke 10 stk holder.

(Du burde hatt en felg rens, enten P21S, Rim7 el.l. En felgkost bør du også ha.)

IronX kan byttes ut med eksempelvis Korrosol som er rimeligere. 0,5L IronX holder knapt til en bil, faktisk usikker på om 0,5L er nok. Det samme kan fort gjelde for 1 liter Prickbort. Hverken IronX eller Prickbort vannes ut. Dette holder til en bil også må du bestille nytt av disse produktene.

Jeg skjønner at du ikke vil legge alt for mye penger i dette, men du bør vurdere 5 litere av Surfex, Korrosol/IronX og Prickbort. Dette er faktisk økonomisk med tanke på bl.a fraktkostnader.

Jeg tror ikke du skal forvente at Biltema maskinen korrigerer mye, men det er som du skriver verdt et forsøk. Jeg kjenner ikke til hvilke padder som anbefales til denne maskinen, men i utgangspunktet er det bare å måle bakplatene på Biltema maskinen og kjøpe to forskjellige padder som passer maskinen og polishen du bruker. For Scholl S30 og S17 kan du bruke f.eks über grønn og gul. Du vil trenge noen av hver. Regn med iallefall et skift av padder pr bil. Dvs i ditt tilfelle min 4 stk av hver farge. Du kommer sikkert til å kjøpe en annen DA om ikke alt for lang tid og jeg er usikker på hvor mye du bør investere av padder til Biltema maskinen. Det må du selv vurdere.

Har nettbutikken du handler fra Menzerna så ville jeg vurdert og bytte Scholl med Menzerna. Billigere polish med vel så godt resultat.

Du trenger forøvrig også en påføringspute for voksen, samt claylube til clayingen.

Jeg bruker ikke IPA når jeg kun kjører DA. Bruker kun LED lykt for å sjekke panelene, samt sol (lyskaster).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser greit ut dette, men du må ha en hel del microfiber til polering og voksing. Tror ikke 10 stk holder.

(Du burde hatt en felg rens, enten P21S, Rim7 el.l. En felgkost bør du også ha.)

IronX kan byttes ut med eksempelvis Korrosol som er rimeligere. 0,5L IronX holder knapt til en bil, faktisk usikker på om 0,5L er nok. Det samme kan fort gjelde for 1 liter Prickbort. Hverken IronX eller Prickbort vannes ut. Dette holder til en bil også må du bestille nytt av disse produktene.

Jeg skjønner at du ikke vil legge alt for mye penger i dette, men du bør vurdere 5 litere av Surfex, Korrosol/IronX og Prickbort. Dette er faktisk økonomisk med tanke på bl.a fraktkostnader.

Jeg tror ikke du skal forvente at Biltema maskinen korrigerer mye, men det er som du skriver verdt et forsøk. Jeg kjenner ikke til hvilke padder som anbefales til denne maskinen, men i utgangspunktet er det bare å måle bakplatene på Biltema maskinen og kjøpe to forskjellige padder som passer maskinen og polishen du bruker. For Scholl S30 og S17 kan du bruke f.eks über grønn og gul. Du vil trenge noen av hver. Regn med iallefall et skift av padder pr bil. Dvs i ditt tilfelle min 4 stk av hver farge. Du kommer sikkert til å kjøpe en annen DA om ikke alt for lang tid og jeg er usikker på hvor mye du bør investere av padder til Biltema maskinen. Det må du selv vurdere.

Har nettbutikken du handler fra Menzerna så ville jeg vurdert og bytte Scholl med Menzerna. Billigere polish med vel så godt resultat.

Du trenger forøvrig også en påføringspute for voksen, samt claylube til clayingen.

Jeg bruker ikke IPA når jeg kun kjører DA. Bruker kun LED lykt for å sjekke panelene, samt sol (lyskaster).

Takk for utfyllende svar! :)

Mtp mengder osv til framtidig bruk så tror jeg at jeg kjøper inn nok til min egen bil i første omgang, så får vi se resultatet og om dette er noe jeg ønsker å drive med framover.

Når det kommer til forhandler så har jeg ikke valgt meg en enda. Jeg så først på blankbil.no men de manglet veldig mye på lager, så tror jeg skal prøve å finne meg en annen. Skal se nermere på Menzerna, takk for tips!

Lube var med i det Claykittet jeg valgte :)

Skal prøve å fikse et bilde av swirls`n slik at noen kanskje kan bedømme hvor grovt jeg må gå i polish og pute.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

www.bilnerden.no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prickbort selges på statoil til 89/l! til info:) sonax sin felgrens er også å anbefale! den selges på clas til en liten hundrings for 750 ml. som jeg pleier å vanne ut 1/3, da igjen harjeg behandlede felger:)! (denne er selføgelig syrefri).Som lysholm sier, gå inn for 5ere. tro meg du vil kkke angre!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive