• 0
isrihel

Forbehold ved motorvask

Spørsmål

Jeg har 1 år gammel BMW X3 2.0 D og ønsker å ta en skikkelig motorvask. Må jeg da dekke til noe i motorrommet eller er det bare å kjøre på med høytrykksspyler eller er hageslange å foretrekke (mindre risikofylt )?

Noen anbefalinger for avfetting og såpe ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

  • 0

Dynamo er vel anbefalt og dekke til.

Selv dekker jeg ikke til noe, er bare forsiktig med spyleren. Har ikke hatt noen problemer med det.

Pleier og starte motoren for å la den gå seg varm etter motorvask så vann som er det det ikke burde fordamper.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei,

Det er mange tråder om motorvask, blant annet disse:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/11328-spoersmaal-om-motorvask/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/2786-motorvask-passat/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/12765-motorvask-bmw-316i-e46/

Fant dette i en S&S fra Brynjar:

Motorvask er noe veldig mange kvier seg for å gjøre, i frykt for at motoren skal stoppe og at verkstedsutgifter som følge av dette skal påbeløpe. Motorvask trenger ikke å være noe "farlig" så lenge man tar noen enkle forhåndsregler:
1. Dekk til utsatte elektriske komponenter, kontakter og evt åpne luftfilter:
- Nye biler: Er stort sett veldig "kapslet" inn og beskyttet fra fabrikk. Dekk til dynamo og evt styringsbokser til hydraulikk, da pakninger til disse ikke nødvendigvis er helt tette.
- Eldre biler: Dekk til fordelerlokk, coil, rotor og dynamo er også områder som er smart å dekke til.
3. "Gladpack" eller plastposer eller det du måtte ha for hånden fungerer.
4. Legg på avfetting/motorvask. La dette virke i noen minutter.
5. Spyl av.
6. Vask med en kost/vaskehanske på vanlig måte.
7. Spyl av.
8. Start motor og la denne komme opp i tilnærmet driftstemperatur.
9. Om du har tilgang til trykkluft eller andre "blåsemidler" bruk dette for å fjerne overskydende vann i blandt annet plugghetter og elektriske kontakter.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive