isrihel

Forbehold ved motorvask

Jeg har 1 år gammel BMW X3 2.0 D og ønsker å ta en skikkelig motorvask. Må jeg da dekke til noe i motorrommet eller er det bare å kjøre på med høytrykksspyler eller er hageslange å foretrekke (mindre risikofylt )?

Noen anbefalinger for avfetting og såpe ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dynamo er vel anbefalt og dekke til.

Selv dekker jeg ikke til noe, er bare forsiktig med spyleren. Har ikke hatt noen problemer med det.

Pleier og starte motoren for å la den gå seg varm etter motorvask så vann som er det det ikke burde fordamper.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Det er mange tråder om motorvask, blant annet disse:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/11328-spoersmaal-om-motorvask/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/2786-motorvask-passat/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/12765-motorvask-bmw-316i-e46/

Fant dette i en S&S fra Brynjar:

Motorvask er noe veldig mange kvier seg for å gjøre, i frykt for at motoren skal stoppe og at verkstedsutgifter som følge av dette skal påbeløpe. Motorvask trenger ikke å være noe "farlig" så lenge man tar noen enkle forhåndsregler:
1. Dekk til utsatte elektriske komponenter, kontakter og evt åpne luftfilter:
- Nye biler: Er stort sett veldig "kapslet" inn og beskyttet fra fabrikk. Dekk til dynamo og evt styringsbokser til hydraulikk, da pakninger til disse ikke nødvendigvis er helt tette.
- Eldre biler: Dekk til fordelerlokk, coil, rotor og dynamo er også områder som er smart å dekke til.
3. "Gladpack" eller plastposer eller det du måtte ha for hånden fungerer.
4. Legg på avfetting/motorvask. La dette virke i noen minutter.
5. Spyl av.
6. Vask med en kost/vaskehanske på vanlig måte.
7. Spyl av.
8. Start motor og la denne komme opp i tilnærmet driftstemperatur.
9. Om du har tilgang til trykkluft eller andre "blåsemidler" bruk dette for å fjerne overskydende vann i blandt annet plugghetter og elektriske kontakter.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive