Kristian Nafstad

Mineralolje???

Hei,

Snakket med en kollega på jobben, og han sa at han skulle bytte olje, og da spør jeg naturligvis hvordan olje. Han sier at det blir mineralolje, for den er best for biler som har gått mer enn 150.000km.

Har lest litt på nettet om dette, men vil gjerne høre fler sin mening. Jeg får 40% avslag på mineralolje, så tenkte det kunne vært greit å teste?

Slik jeg har forstått det smører det bedre, og må bytte olje oftere (?).

Noen pros/cons? Er dette noe som gjør at motoren holder seg bedre? Hva er forskjell på mineralolje og "vanlig" olje sånn sett?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mineralolje er det eg forbinder med "vanlig" olje. Om du har kjørt fullsyntetisk til no så ville eg ikkje ha byttet.

Du kan oppleve meir oljeslam etter bruk av mineralolje, men det varierer.

Har hørt at det er uheldig å bytte fra mineralolje til syntetisk etter at motoren har gått f.eks 100 000.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lønner seg nok å fortsette med den oljen du har brukt til nå. Regner kanskje med det er Castrol siden du kjører BMW? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lønner seg nok å fortsette med den oljen du har brukt til nå. Regner kanskje med det er Castrol siden du kjører BMW? :)

Kjører Biltema sin motorolje :)

Nei da, jeg kjører Castrol og er igrunn fornøyd med det sånn sett, men vil ta vare på bilen så godt jeg kan, så derfor jeg tenkte det var greit å høre!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At å bytte fra mineral til helsyntetisk skal være problematisk er jeg temmelig sikker på henger igjen fra gamledager da det var langt dårligere tilsetninger i oljen som forårsaket mye mer sot enn dagens oljer, da kunne motoren plutselig begynne å bruke mer olje og lekke mer etter man byttet til helsyntetisk.

Jeg mener at så lenge motoren ikke bruker mye olje så bruker man helsyntetisk, det er ingen fordeler med å bruke mineralsk olje utenom pris. Helsyntetisk smører bedre og renser bedre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En moderne motor i dag er knapt innkjørt ved 100k eller 150k for den sakens skyld. Motorer med den kjørelengden er vel omtrent på sweetspot av effekt vs slitasje dvs at effekten er maksimal pga god balanse mellom friksjon og tettning.

Min har gått 360k og bruker fortsatt ikke olje, syntetisk olje selvsagt. Ikke går den dårlig heller.

Det er absolutt ingen ting som tilsier at man skal nedgradere oljen (kraftig) fordi motoren har ruslet noen timer.

Mineralsk har vel som eneste tekniske fordel at den ikke løser opp alt av slam og avleiringer som måtte ha samlet seg pga bruk av mineralsk olje når motor holdes tett av samme avleiringer. Avleiringene kan altså maskere alvorlige feil ved at de tetter for ødelagte pakninger (som er ødelagt pga dårlig olje)

Syntetisk tåler mer, varer lenger, fanger opp dritt bedre, holder pakninger myke lenger osv osv.

Endret av Babelfisken
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går selvfølgelig greit å bruke en mineralolje, hvis den har riktig spec og var samme type som "first fill" fra fabrikk.

Men verden har gått videre også når det gjelder forskning på additiver, som stadig gir olje bedre smøreegenskaper. Hvorfor ikke gi bilen det lille ekstra? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare tull og bytte til mineralolje.

M52B20TU motoren din trives med Castrol 5w-40, og den er ikke dyr heller :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Post nummer to her forklarer mye om mineral og syntetolje :)

Saab Turbo Club Olje

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Store deler av Helsyntetisk olje som selges i butikken under "helsyntetisk" er mineralolje med tilsetninger. Akkurat vært på kurs med Texaco om smøreoljer. Den mineraloljen som bearbeides og brukes idag, som også kalles syntetisk olje, er like god som de fullsyntetiske oljene(som var syntetiske for noen år tilbake). Det er additivene som gjør olja god idag.

Representanten fra oljeselskapet sa også at olje er verkstedenes melkeku. Han mente det var veldig dyrt med motorolje. Mye av oljen som selges i Norge er produsert på samme produksjonssted Sverige.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen grunn til disse mytene er vel at eldre biler har pakninger og o-ringer som kan løses opp av helsyntetisk motorolje, nyere biler her vel pakninger som tåler begge deler?

En ting jeg lærte da jeg var lærling var at man brukte helsyntetisk olje der det var mineralgummipakninger (eller noe i den duren) og motsatt, nettopp på grunn av teorien om "likt løser likt".

(Dette er ikke noe jeg bastant skal påstå, så fint om noen kan avkrefte eller bekrefte det. :) )

Endret av CFM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endel artig lesing :) når man lager feks motorolje har man en oppskrift , den er i hovedsak en baseolje og additiver ( antirust, anti slitasje osv) disse additivene danner kvaliteten og styrken men kvaliteten på baseoljen er vel så viktig. Baseoljen kan være mineralolje eller syntetiske estere , som ble først brukt på jet turbiner på 40 tallet. Kvaliteten på basen varierer like mye på syntetisk som mineral. Og dyre oljer kommer fra de beste baseoljene og mengden/kvaliteten på additivene. De billigste bruker eksakt minimum av additiver for å nå spesifikasjonen de ønsker å nå. Følg uansett kravene i håndboka og med det menes alle spesifikasjonene, du kan variere litt på viskositet 5-30 10-30 5-40 0-40 men sørg for att de bokstavene som står bak også feks API SM/SL/SJ/CF, ACEA A5/B5-04, A3/B4-04, C2-08, C3-07, C2-04, MB229.31, MB229.51, VW 50200, 50500, 50501, BMW Longlife-04, Porsche, Ford WSS M2 C 917 A. VW 50700 , disse indikerer kvaliteten 5-40 sier bare hvor tykk den er. Att den er syntetisk,delsyntetisk eller mineral er mindre relevant så lenge den har sertifiseringen som trengs, men mineral har kortere intervall. Mesteparten av problemet kommer når man bruker en billig Shell,Biltema og kjører den for langt, samme skjer med Castrol longlife når vanlige kjører den over 30k som funker på taxi, men ikke tåler 20 min daglig kjøring som sliter mer på olja, varmt/kaldt korte turer sliter mer enn lange og olja får ikke kvittet seg med kondensen skikkelig. Eg vil selvfølgelig si att Lucasoil er beste valget :) men alle de gode merkene er plenty godt nok, valvoline,gulf Agip,red line er og sånne som er raus med additivene og kvaliteten. Bruker du en billig en så sørg for å skifte oftere, tommelfingerregel mineral 5k syntetisk 10-15k delsyntetisk en plass i mellom, og skift filter hver gang,da har den det bra.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive