Gakkgakken

Forarbeide på panser før "lakkering"?

Tenkte å bruke dra-kopptue-dyppet-i-maling-over-panseret trikset for å skjule alle steinsprangene. Har hatt bilen noen år nå og aldri sett noe antydning til rust på disse flekkene. Trodde kanskje det var noe aluminium eller galvanisert. Men når jeg nå brukte korosol på bila her om dagen så jeg at én av flekkene reagerte. Ser nå at det er en bitteliten brun rustflekk der. Hva er panserert laget av/behandlet med og hva trenger jeg å gjøre av grunnarbeid før jeg drar over lakk? Har ikke tenkt å fylle dem. Da blir jeg stående til jeg selv ruster.

Endret av Gakkgakken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å kunne svare på hva panseret er laget av så er det også interessant å få med hvilken bil du har :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, hehe. Er vel eneste tråd jeg ikke har nevnt dette. Er en 2009 Ford Fiesta 1.6 noe. Kanskje få det inn i signaturen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med en magnet. Alu er ikke magnetisk. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, det var magnetisk gitt. Så er vel noe stållegering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen tips?

Tenkte jeg bare skulle bruke noe rustfjerner der jeg så rust. Kan jeg evt. bare bruke korosol til dette eller må jeg bruke skikkelige saker? Jeg bør kanskje behandle alle flekkene med rustfjerner og ikke bare den ene plassen det var synlig? Og er dette evt. skadlig for lakken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der det er antydning til rust kan du frese forsiktig med diamantbor på en dremel eller noe sånt, bzzt nedi for å få vekk rusten og deretter behandle det med grunning, lakk og klarlakk som vanlig. Der det ikke har gått gjennom til metall er det bare å rengjøre godt og legge i flekklakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tar jeg bare den ene flekken som jeg så rust på. Det er alt for mange flekker til at jeg gidder å lakke hver enkelt. Er gått ned til metallet på dem alle. Tenkte som sagt å prøve denne metoden. Testblandet lakk og klarlakk og det så ut til å gå bra, så vil bruke en 50/50 blanding. Blir ikke nå med en gang. Har funnet ut at jeg må roe litt ned :wacko: . Først nå så får jeg lære meg å korrigere på normalt vis. Tar lakkjobben ut på sommeren en gang.

Takk for svar. Skal legge dette på minnet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den mest effektive måten å få ett plettfritt panser er å ikke ligge så nær bilen fremfor :)

Når skaden alt er gjort er det selvsagt flere muligheter å gjøre det på. Jeg har ikke testa den du sikter til, men ser at den har vært diskutert her før med ok resultat! ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt skummelt å prøve. Potensialet for total screw-up er jo tilstede. Men skal øve meg litt mer på noe annet først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive