325i

Mercedes E klasse.

Hallo.

har en w211, 2008 mod e200cdi.

Er det noen som veit når man bør skifte olje på diffen på den?

Samt servo oljen??

Km stand 146 000.

Er tydeligvis ikke noen intervall på det ifølge han fyren bak disken på BOS.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytter slikt for "Peace of mind". Jeg vil at bilen skal leve lenge uten særlig påkost utover vedlikehold.

De som lager og reparerer biler, vil selge nye biler og tjene på å reparere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at bilen gir beskjed når den skal på service og hva som bør byttes der etter kjøremønster og sikkert en drøss andre parameter?

Det kan godt være at disse oljene også er dekket av dette, om ikke skader det sjelden å få det byttet når du f.eks. skal på ferie og passerer Tyskland :)

Som ØHN (nesten) sier, bedre å skifte en gang for mye enn en for lite :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg maken til din bil, men har alltid bytta olje selv på hver 5000 km, og på hver 10.000 bytter jeg olje og filter.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han spurte riktignok om olje på differensial og servo :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at bilen gir beskjed når den skal på service og hva som bør byttes der etter kjøremønster og sikkert en drøss andre parameter?

Det kan godt være at disse oljene også er dekket av dette

Jeg har aldri hørt om at E-klasse måler oljekvalitet på differensial eller servo/nivåregulering. Oljenivå på servo er det selvsagt en sensor for, men den sier ingenting om tilstanden på oljen. Slike oljer er nok ment å vare bilens levetid. Men så var det hvor lang levetid da. Der har, som jeg sa i forrige post, bileier og de som lager den, helt ulike interesser.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at E-klasse måler oljekvalitet på differensial eller servo/nivåregulering. Oljenivå på servo er det selvsagt en sensor for, men den sier ingenting om tilstanden på oljen. Slike oljer er nok ment å vare bilens levetid. Men så var det hvor lang levetid da. Der har, som jeg sa i forrige post, bileier og de som lager den, helt ulike interesser.

Nei det er jo klart, men jeg tenker at det kunne vært andre parametere, f.eks. antall oppstart/kaldstart eller hva de tyske ingeniører måte finne på, som er mer avansert enn km-stand. Noe i samme gate som SBC som teller antall aktiveringer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes en god regel er maks 100.000km/5år på alle vesker/oljer som ikke har faste intervaller ellers.

Noen ser blindt på at ingen bytteintervall er spesifisert, og at oljer på både gearkasse, diff, servo osv skal være evigvarende.

Jeg påstår at her i vårt klima, med temperaturforskjeller på opp til 70 grader mellom de kaldeste vinterdager og de varmeste sommerdager, så er det ALLTID en god ide å bytte. Det er klart at oljene forringes med tiden..

Bruksmønster på bilen er selvfølgelig relevant. En bil som bare går langkjøring på slette veier, og kun har en kaldstart om dagen, har mindre behov pr km. Mens en bil som bare går på småkjøring, og aldri blir gjennomvarm åpenbart har andre behov.

Uansett. Ikke bry deg så mye om hva BOS sier. Som ØHN nevner, så har de nok sine motiver.

Bytt alle oljer periodisk, og lev i visshet om at du gjør ditt for at Benzen din har det bra :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive