Simen

S&S: Audi A5 2011

Show & Shine
Audi A5 2011 Sportback S-line 2.0 TFSI (tidsforbruk: 20 t.)


IMG_1237.JPG?m=1366577680


Da var det endelig klart for en ny S&S herfra. Eier tok kontakt via PM og lurte på om jeg kunne ta en en-stegs polering på bilen hans, samt litt fylling av stensprut på panseret. Han ønsket også god LSP på både lakk og felger, innsiden også selvsagt. Siden jeg jobber fulltid ville jeg prøve å rekke dette på en helg. Fikk bilen ganske sent på fredagen, og fredagskvelden er litt "hellig" for meg så jobbet ikke noe med den før lørdag. Bilen ved ankomst:


IMG_1233.JPG?m=1366577561

IMG_1266.JPG?m=1366578262

IMG_1240.JPG?m=1366577752

IMG_1244.JPG?m=1366577829

IMG_1250.JPG?m=1366577897

IMG_1252.JPG?m=1366577964

IMG_1255.JPG?m=1366578032

IMG_1261.JPG?m=1366578176

IMG_1259.JPG?m=1366578099

IMG_1270.JPG?m=1366578409

IMG_1298.JPG?m=1366579647

IMG_1302.JPG?m=1366579717

IMG_1305.JPG?m=1366579806

IMG_1286.JPG?m=1366579213

IMG_1287.JPG?m=1366579280

IMG_1290.JPG?m=1366579388

IMG_1292.JPG?m=1366579476

IMG_1295.JPG?m=1366579562

IMG_1271.JPG?m=1366578561

IMG_1274.JPG?m=1366578621

IMG_1275.JPG?m=1366578679

IMG_1277.JPG?m=1366578799

IMG_1278.JPG?m=1366578873

IMG_1279.JPG?m=1366578963

IMG_1281.JPG?m=1366579076

IMG_1284.JPG?m=1366579146



Vask og tørk.

Lørdag morgen satte jeg igang med forvask. Fire trofaste flasker med IronX, Surfex HD, Prickbort og Autofoam.


IMG_1310.JPG?m=1366579900


Først Prickbort på tørr bil, påførte opp til vindushøyde.


IMG_1313.JPG?m=1366579948


Imens det fikk virke dynket jeg dørkarmer og inni dører med Surfex HD 1:5. Møkka løsna idet jeg påførte.


IMG_1315.JPG?m=1366579999

IMG_1318.JPG?m=1366580058


Så skummet jeg bilen med nesten ren Autofoam, også godt inn i hjulbuene, og spylte bilen grundig. Etterpå spylte jeg innsiden av dørene og dørkarmene, samt rundt baklukeåpningen.


IMG_1324.JPG?m=1366580169

IMG_1328.JPG?m=1366580273

IMG_1334.JPG?m=1366580345


Etter dette tok jeg motorvask. Autofoam + detaljkost rundtomkring, etterfulgt av spyling med fullt trøkk på undersiden av panser, svak stråle i motorrommet.


IMG_1337.JPG?m=1366580451


Etter det ble det IronX over hele bilen.


IMG_1350.JPG?m=1366580765

IMG_1354.JPG?m=1366580821

IMG_1346.JPG?m=1366580703

IMG_1345.JPG?m=1366580644

Dette ble spylt godt av før jeg vasket bilen for hånd med CG CW&G og spesialsvamp.


IMG_1364.JPG?m=1366580933

Etter vasken kjørte jeg bilen inn og satte på varmen i garasjen. Bilen kjentes helt glatt ut, men clayet likevel kjapt over bilen for å være på den sikre siden. Tørket underveis, og når hele bilen var tatt tørket jeg også grundig inni dører og dørkarmer.


IMG_1372.JPG?m=1366581021

IMG_1374.JPG?m=1366581106

IMG_1380.JPG?m=1366581169

IMG_1382.JPG?m=1366581251


Tok pause etter dette, lot dørene stå åpne for å la det tørke opp skikkelig.


Interiør.

Bestemte meg for å ta en runde inni bilen også, for å gjøre jobben komplett. Gikk først over interiøret med trykkluft for å forenkle støvsuginga på tekstilen, samt for å få ut støv og bøss ut av kriker og kroker. Så støvsugde jeg bilen grundig..


IMG_1383.JPG?m=1366581360

IMG_1388.JPG?m=1366581428


Tilslutt tørket jeg over alt øvrig interiør med Valet Pro APC (en stor takk til Øyvind G for prøve!) og interiørsvamp, dette var en fantastisk kombinasjon.


IMG_1395.JPG?m=1366581493


Etter dette så interiøret strøkent ut, så jeg sa meg fornøyd - hadde tross alt ikke så voldsomt god tid.


Vask av felger.

Jekket opp bilen og tok av hjulene på høyre side.


IMG_1402.JPG?m=1366581575

IMG_1406.JPG?m=1366581707

IMG_1408.JPG?m=1366581799

IMG_1410.JPG?m=1366581887


Startet med Prickbort.


IMG_1431.JPG?m=1366582530


Så ble det en salig blanding IronX og Bilt-hamber Autowheel, så ut til å funke bra på bremsestøvet..


IMG_1411.JPG?m=1366582016

IMG_1417.JPG?m=1366582107


Etter dette ble spylt av dynket jeg de med Rim7 1:1 og jobbet det inn med felgkost.


IMG_1419.JPG?m=1366582235

IMG_1424.JPG?m=1366582306


To stk. rene felger:


IMG_1433.JPG?m=1366582642

IMG_1429.JPG?m=1366582410

Tørket hjulene med en mikrofiberklut, og vokset dem med Swissvax Autobahn. Dette tok tid, pga mange eiker, kriker og kroker osv.


IMG_1435.JPG?m=1366582736

IMG_1468.JPG?m=1366583041

IMG_1461.JPG?m=1366582962


Satte hjulene på bilen igjen, og gjentok på andre siden. Et par bilder av IronX in-action på de siste felgene:


IMG_1440.JPG?m=1366582820

IMG_1450.JPG?m=1366582880


Tilslutt gikk jeg over alle dekkene med SV Pneu matt.


IMG_1571.JPG?m=1366584189


Når jeg hadde tatt alle hjulene begynte det å bli sent, men maskerte bilen før jeg tok kvelden..


IMG_1497.JPG?m=1366583380


Eier skulle også få tak i flekklakk til meg, og jeg spurte etter to-komponent (base + klarlakk), men fikk isteden syregrunning + en ferdigblanda flekklakk.


IMG_1483.JPG?m=1366583172


Jeg skulle flekke ut dette såret..


IMG_1477.JPG?m=1366583103


Begynte med å legge grunning på det svarte.


IMG_1486.JPG?m=1366583228


Det var også en haug med steinsprut i fronten som ble flekket.


IMG_1488.JPG?m=1366583303


Dette var noe av det siste jeg gjorde på lørdagen. Søndag morgen la jeg i lakk:


IMG_1508.JPG?m=1366583436



Maskinpolering.


Kom meg opp tidlig på søndagen, så jeg fikk gjort mye før lunsj. Begynte med litt kombotesting.


IMG_1512.JPG?m=1366583505


Prøvde med mildeste først, S30+ EC på oransj pute. Dette fjernet vaskeriper og etterlot seg ingen kjørespor:


IMG_1525.JPG?m=1366583625

IMG_1516.JPG?m=1366583567

Prøvde deretter S17+ på svart vaffel. Dette tok enda mer, og fortsatt ingen hologrammer.


IMG_1531.JPG?m=1366583693

IMG_1534.JPG?m=1366583752

IMG_1543.JPG?m=1366583811


Var skeptisk til noe grovere, men prøvde allikevel S3 Gold på lilla pute for å se.


IMG_1547.JPG?m=1366583892

IMG_1551.JPG?m=1366583962


Fikk det ikke med på bildet, men det var noen antydninger til hologrammer med denne. Men det var bare såvidt!


Så da ble det S17+ på svart vaffelpute. Tok ikke så mange bilder underveis i poleringen, siden jeg bare hadde søndagen på meg. Men her er noen få 50/50-bilder jeg tok på høyre forskjerm og fordør..


IMG_1562.JPG?m=1366584022

IMG_1566.JPG?m=1366584097

IMG_1575.JPG?m=1366584246

IMG_1581.JPG?m=1366584298

IMG_1586.JPG?m=1366584349


B-stolpe, før og etter S17+ (og wipedown):


IMG_1594.JPG?m=1366584423

IMG_1609.JPG?m=1366584492


Når korrigeringen var unnagjort var det fremdeles noen timer igjen til eier kom. Tenkte jeg hadde god tid, så jeg gnikket litt eksos..


IMG_1612.JPG?m=1366584566


Så gikk jeg også over motorrommets plast med CG VRP Dressing, før jeg tørket av polishen på bilen..


IMG_1633.JPG?m=1366584744

IMG_1627.JPG?m=1366584671

IMG_1635.JPG?m=1366584831



LSP.

Så var det klart for voks. Gikk for Swissvax Shield, en sikker vinner!


IMG_1643.JPG?m=1366584896

IMG_1647.JPG?m=1366584956


Imens voksen fikk stå og tørke vasket jeg over alle rutene på innsiden og utsiden. Brukte Swissvax Crystal og blått vinduspapir..


IMG_1656.JPG?m=1366585111


Begynte å bli knapt med tid, men prøvde å få lagt glassforsegling allikevel.


IMG_1661.JPG?m=1366585181


Begynte å legge Wolf's GG på siderutene, men etter å ha tatt den ene siden så jeg at det tok altfor lang tid. Glass Guard må jobbes mye med for å få påført den riktig, så jeg byttet etterhvert til Nanolex Ultra. Påførte den og skulle tørke den av men det var klin umulig å få tørka den bort. Konkluderte med at den hadde tatt skade av frost eller noe. Alt ble bare surr og stress siden det var ca en halvtime igjen til eier kom, og jeg måtte jo tørke av voksen. Tørket av voksen først og prøvde å polere bort Nanolex'en for hånd etterpå. Gikk nesten bort, men ble litt polishrester som jeg bare måtte la være. Eier sa det gikk veldig fint og han hadde glassforsegling hjemme så han kunne ta resten selv.


IMG_1669.JPG?m=1366585253


Så til ferdigbildene som ble tatt i full fart mens eier stod og venta, hehe..


IMG_1672.JPG?m=1366647238

IMG_1673.JPG?m=1366647360

IMG_1675.JPG?m=1366647446

IMG_1681.JPG?m=1366647544

IMG_1683.JPG?m=1366647680

IMG_1684.JPG?m=1366647822

IMG_1687.JPG?m=1366648005

IMG_1690.JPG?m=1366648104

IMG_1692.JPG?m=1366648234

IMG_1699.JPG?m=1366648382

IMG_1703.JPG?m=1366648523

IMG_1700.JPG?m=1366648460

IMG_1698.JPG?m=1366648311

IMG_1705.JPG?m=1366648591

IMG_1710.JPG?m=1366648753

IMG_1714.JPG?m=1366648814

IMG_1707.JPG?m=1366648685


Anslo at jeg brukte rundt 20 timer på denne bilen. Ble hvertfall to lange dager. Men må si jeg er fornøyd med å få til såpass mye på bare en helg. Har nok lært mye av min jobb som klargjører iforhold til effektivitet.

Takk for meg!

23

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte du kun roterende på denne? Har selv slitt en del med at S17+ på Sort waffle tar en del ja, men lager noe veldig med holos :P .. Men er vel forskjell på lakk og :)

Cred for fin jobb :)

Endret av hogstad
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint å se en SS fra deg igjen. Vel gjenomført!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt med S&S fra deg igjen Simen! Fin bil også :D

Er disse interiørsvampene å få kjøpt no sted?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Effektiv jobb på kort tid :) cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende stykke arbeid på kort tid.

Simen ruler...litt i hvertfall :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe flott jobb dette, Simen! :) Moro med S&S fra deg igjen! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte du kun roterende på denne? Har selv slitt en del med at S17+ på Sort waffle tar en del ja, men lager noe veldig med holos :P .. Men er vel forskjell på lakk og :)

Cred for fin jobb :)

Takk for det du.

Kjørte kun roterende på denne ja, ingen problem. Glemte å beskrive hvordan jeg kjørte S17. Spredde på laveste hastighet, så opp på ca 1600 rpm med mye press 4 pass, så et pass på samme turtall og lite press, deretter gikk jeg litt ned i rpm og kjørte et pass med null press. Er forskjell på lakk ja, denne lakken var hard.

Fint å se en SS fra deg igjen. Vel gjenomført!

Godt å høre! Takk skal du ha.

Kjekt med S&S fra deg igjen Simen! Fin bil også :D

Er disse interiørsvampene å få kjøpt no sted?

Takker. Ja syntes det var en flott bil! Interiørsvamper vet jeg ikke noe om desverre, tok med hjem fra jobb. De er kjempekjekke til masse, som å påføre plastfornyer, dekkfornyer, osv.

Effektiv jobb på kort tid :) cred!

Takk takk.

Imponerende stykke arbeid på kort tid.

Simen ruler...litt i hvertfall :D

Jo takk. Godt å høre at jeg ruler litt hehe..

Kjempe flott jobb dette, Simen! :) Moro med S&S fra deg igjen! :)

Takker! Ja det var vel på tide det nå.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb Simen. Et par spørsmål bare. Hvordan er det å polere der du har fylt i lakk tidligere samme dag? Rekker lakken å tørke og herde såpass raskt? Eller unngår du rett og slett disse områdene?

Grønn knapp er selvsagt trykket!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det glemte jeg å si. Jeg unngikk å polere over disse områdene, da jeg tenkte det var for knapp herdetid. Hadde jo maskert rundt sårene, slik at det var lett å se hvor jeg skulle hoppe over. Tok de av før voksen skulle på da, og var uheldig og fikk litt voks i et par av de minste stensprutene. Men det gikk fint, voksen løste det ikke opp.

Jeg tilbudte eier å komme tilbake senere, så jeg kan våtslipe og polere på det..

Takker og bukker!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, da var det ikke jeg som hadde gått glipp av en eller annen superlakk som herder på et øyeblikk ^_^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for flott og effektiv jobb Simen! Ble nesten litt glad når det regnet her i går, da jeg fikk dette bildet..:)

20130422_212558.jpg

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleden var på min side! Og se der ja, aldri feil med regn på nyvokset lakk vettu..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive