ZALO

Hjulbue ruster

24 innlegg i emnet

Hei,

Er kommet en del rust i mine hjulbuer framme. Lurte på hva som må til får at de skal bort? Rusten har begynt å ''krype'' litt ut som du ser på bilde en plass. Ellers ser man ingen synlig rust utenfor. bare hvis man stikker hodet inn. Går det ann å sandblåse det samt grunne å lakkere over? eller er det for sent?

Se bilder.

http://i35.tinypic.com/vfcbkj.jpg

http://i38.tinypic.com/zjzfnn.jpg

http://i33.tinypic.com/mr5p3t.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vanskelig å se hva slags rust det er før man har revet vekk lakken og pirket litt på det. Det som skal til er å få vekk all rusten og få det tett igjen. Da må all lakk som det er eller kan være rust under bort slik at man er sikker på at resten er rent metall, og all rust fjernes/sandblåses/pusses vekk.

Du må nok av med plast og alt der inne slik at du får full tilgang både foran og bak kanten. Derfra er det mange metoder og produkter for å få det tett og hindre videre rustdannelse.

Når det er sagt jeg jeg ingen ekspert på evnet. Rust er noe herk :(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Mighty skriver er det vanskelig å se før lakk over innkapslet rust er fjernet, og her vil jeg mene innerskjermen også må bort for å inspisere baksiden hvis det skal gjøres skikkelig. Ta dette i år, gjerne så fort som mulig, ikke gjør som jeg gjorde på gamlebilen og utsatte det igjen og igjen. Til slutt ble det hull og da må det kappes og sveises.

På gamlebilen min fikk jeg i 2010 tilbud på 9000,- for å bytte deler av hjulbue og lakkere bakskjerm. Hadde jeg tatt det tidligere ser jeg for meg at prisen ville vært under halvparten.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for raske svar,

Jeg blir ikke å gjøre dette selv. Blir heller ikke å ha bilen så lenge, så jeg vil det skal bli gjort så rimelig så mulig samt det blir fint. Et lakkverksted sa det rimgeligste var å sandblåse, grunne over så lakkere med sånn stift lakk. trur de skulle ha 900,- for å sandblåse 1 hjulbue. ca 1 times arbeid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres i overkant useriøst ut av et lakkverksted å si at man skal lakkere med stiftlakk (også kjent som flekklakk). Det blir aldri pent.

Nå sier du ingenting om hvilken bil dette er eller hvor gammel den er, men hvis du har tenkt å selge den vil det lønne seg å få jobben gjort skikkelig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du vil gjøre det billig heller enn skikkelig (dyrt) så må du i hvert fall sørge for at du får på to-komponent klarlakk på toppen, uavhengig om fargen blir sprøytet eller malt på. Hvis ikke ser jeg for meg at lakken spises opp hver gang du bruker prickbort.

Hvis det hjelper de som gjør jobben å kutte prisen får du faktisk slikt på sprayboks. Den jeg har brukt til hadde en aktiveringsknapp under, etter den var aktivert måtte boksen brukes innen 48 timer mener jeg. Da kan det bli billig og bra, og kanskje lite synelig, men antagelig ikke veldig pent hvis man ser direkte på det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres i overkant useriøst ut av et lakkverksted å si at man skal lakkere med stiftlakk (også kjent som flekklakk). Det blir aldri pent.

Nå sier du ingenting om hvilken bil dette er eller hvor gammel den er, men hvis du har tenkt å selge den vil det lønne seg å få jobben gjort skikkelig.

Tror han mente Spraylakk ja. Er en Audi 05 modell. Hva er det du anbefaler man gjøre? Og hvilken pris vil det ligge på?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn det sånn det skal være at når man kjøper bil så er det fare for at reparasjoner er gjort rimeligst mulig? Det er nesten like trist som når noen reiser fra en garasjebulk eller påkjørsel.

Da bør det informeres om det slik at ny eier kan få det gjort skikkelig, Eller la det være slik at ny eier kan gjøre det ordentlig med en gang.

Bare min mening.

Når det er sagt er det ingen snarvei til å stoppe begynnende rust i hjulbuer.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror han mente Spraylakk ja. Er en Audi 05 modell. Hva er det du anbefaler man gjøre? Og hvilken pris vil det ligge på?

Jeg ville gjort det skikkelig med en gang. Det koster å få noe gjort skikkelig, men oppsidene er:

1: Du vet det er gjort skikkelig og kan formidle dette til kjøper

2: Prisen ved salg blir høyere siden bilen ser bedre ut og faktisk er i orden

3: Du slipper sutretelefoner fra kjøper etter to måneder når halve hjulbuen har falt av grunnet rust og du ikke har opplyst om dette, og risikerer å måtte dekke regningen for å få gjort det skikkelig

Rust i hjulbuer er umulig å stoppe, så der må råttent stål kappes vekk, nytt stål sveises inn, slipes, sparkles, grunnes og lakkeres med farge og klarlakk.

Alternativet til å ikke gjøre noe med det er nettopp å ikke gjøre noe med det, så kan kjøper få gjort det slik han/hun ønsker. Salgsprisen vil naturlig nok bli lavere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville enten fikset dette ordentlig, eller latt det være slik så kjøpere er godt kjent med tilstanden på karosseriet. Er jobben gjort skikkelig er det 2 års reklamasjonsrett på arbeidet og du har ryggen fri.

Å selge en 2005 modell med jallafiks av rust, uten å opplyse om det, er å skjule/holde tilbake den egentlige tilstanden på bilen. Får man mer betalt for bilen på grunn av dette beveger man seg i gråsonen når det gjelder lovverket, og er langt ut i grøfta når det gjelder anstendighet og moral. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn litt apropos noe annet, er ikke bilen fremdeles dekket av rustgaranti?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn litt apropos noe annet, er ikke bilen fremdeles dekket av rustgaranti?

Tviler på at hjulbuer er dekket fordi steinsprut, som rust ofte skyldes, i hjulbuer er "ytre påvirkning". Der er lakkgaranti på 2-3 år ofte det som brukes.

Slike lengre rustgarantier dekker normalt fabrikasjonsfeil som forårsaker rust innefra og ut. Men det er jo lov å møte opp hos merkeforhandler med, nyvasket bil, plettfritt servicehefte og prøve å få forhandler til å sende en søknad og anbefale utbedring med refusjon fra fabrikk på skaden. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at hjulbuer er dekket fordi steinsprut, som rust ofte skyldes, i hjulbuer er "ytre påvirkning". Der er lakkgaranti på 2-3 år ofte det som brukes.

Slike lengre rustgarantier dekker normalt fabrikasjonsfeil som forårsaker rust innefra og ut. Men det er jo lov å møte opp hos merkeforhandler med, nyvasket bil, plettfritt servicehefte og prøve å få forhandler til å sende en søknad og anbefale utbedring med refusjon fra fabrikk på skaden.

Kan umulig skade, og det verste man får er et nei...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan umulig skade, og det verste man får er et nei...

Sant nok :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er seffølgelig lov å prøve hos møller. Men får nokk nei med en gang. Sendte mail en gang og da skylte de på ytre påvirkninger med en gang. Blir såklart noe annet å stille opp men tror sjangsen er dårlig. Bilen er importert også.

Takker for svar uansett.

Endret av ZALO
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp deg to nye framskjermer og få de lakkert og så bytter du de selv .er forholdsvis rimelig og få lakkert to nye løse framskjermer:) Husk å graute innsiden av skjermene med tynn tectyl før du monterer :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gikk rett i vranglås og tenkte på egne erfaringer (som var rust i hjulbuer bak). Hvis det er foran kan det fort bli billigere og mindre smertefullt å bytte til helt nye skjermer ja. Kanskje de til og med kan bestilles ferdig lakkert? Ville helt klart sjekket dette!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp deg to nye framskjermer og få de lakkert og så bytter du de selv .er forholdsvis rimelig og få lakkert to nye løse framskjermer:) Husk å graute innsiden av skjermene med tynn tectyl før du monterer :)

x2

Gjorde dette selv da vi oppdaga rust i ene framskjermen min. Prisen ble ikke så voldsomt ille, også var det enkelt både å tectylere innsiden selv (med pensel) samt å montere den. Måtte justeres litt, men det er bare å ikke skru boltene helt fast også bruke henda.

Tyntflytende tectyl kjøpte jeg på Mekonomen. Tror det het carosol eller noe i den duren..

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil tippe du får sprøytet to skjermer på dag tid for 2500 inklusiv .Bare å høre litt rundt . så kjøper du en sprayboks med tynntectyl f eks denne http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=110403449

er ikkje den beste passformen på uorginale skjermer men går som regel helt fint :) godt mulig det er samme skjermen veng selger som bildeler selger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive