CFM

Mini S&S: Pontiac Catalina

Første S&S denne sesongen fra meg. :)

Hadde avtalt med eier lang tid i forveien om å ta denne, så når det endelig ble temperatur og vær til det så var det tid for å ta en liten shine. Jeg regnet med at den ikke så alt for ille ut ettersom det bare er en sommerbil og står inne om vinteren, dessuten ble den omlakkert for et par år siden.

Bilen så slik ut når den ankom gårdsplassen:
IMG_9951.jpg

IMG_9952.jpg

IMG_9953.jpg

IMG_9955.jpg

Litt beading var det og!

IMG_9957.jpg

Rutene beadet dårlig. Det blir gjort noe med etterhvert. :)

IMG_9958.jpg

Ikke så veldig møkkete heller:

IMG_9960.jpg

Da var det tid for vask. Ettersom det er mye chrom på bilen så var jeg veldig forsiktig med hvor jeg sprayet på IronX.

Vasket i denne rekkefølgen:

  1. Prickbort som får ligge i underkant av 10 min samt Scholl Rim7 på hjul.
  2. Avspyling.
  3. Sterk blanding med Autofoam i skumkanon.
  4. Avspyling.
  5. IronX som fikk ligge i 5-6 minutter og Surfex HD 1:5 på dekksider.
  6. Avspyling.
  7. Avspyling.
  8. Bøttevask med CG Glossworkz.
  9. Avspyling.
  10. Clay med Scholl blå clay og ONR blanding som claylube.
  11. Avspyling.
  12. Tørk.

Har ikke så mange bilder av vaskeprosessen, men IronX fikk jaggu en del å jobbe med:

IMG_9968.jpg

IMG_9970.jpg

Ferdig tørket:

IMG_9972.jpg

Så var det tid for en inspeksjon med lys. Det var egentlig veldig lite swirls.

IMG_9974.jpg

IMG_9978.jpg

Så jeg satte igang med Scholl S30+ EC på oransje Scholl pad med DA maskin. Spredde ut på trinn 3 (av 6) og kjørte så 3-4 pass med mye press på trinn 6 og to lette pass på trinn 3. Dette gav et resultat jeg så meg fornøyd med. Jeg rakk å ta panser og frontskjermer før jeg måtte gi meg på fredagen.

Bilen ble da satt i garasje over natten:

IMG_9981.jpg

Vel... Nesten i hvertfall. Bilen var for lang. :P

IMG_9982.jpg

Ettersom bilen akkurat gikk inn i garasjen, ble det ikke plass til meg så jeg måtte stå ute mens jeg holdt på. Det gikk fin det, selv om det var sol. Det var såpass kaldt ute at panelene ikke ble nevneverdig varmet opp av sola, men jeg tok visse forhåndsregler fordet. Jeg fulgte ekstra nøye med på polishen når jeg kjørte i frykt for at den skulle tørke fortere, men det gikk veldig bra. LSP ble også tørket av litt tidligere enn vanlig.

Jeg fikk også øye på at jeg ikke var den eneste som hadde polert bilen med maskin. Det hadde visst vært en før meg på bakluka. :)

IMG_9985.jpg

Og her:

IMG_9987.jpg

Det gikk fort vekk med S30+. :)

IMG_9988.jpg

Bakluka var såpass ripete at jeg måtte til med S17+ på blå pad med roterende. Spredde ut med 1200rpm, korrigerte på 16-1800rpm og 3-4 pass, og gikk lett over med 1000rpm.

IMG_9989.jpg

IMG_9990.jpg

IMG_9991.jpg

Før:

IMG_9992.jpg

Etter:

IMG_9994.jpg

IMG_9993.jpg

Som dere sikkert ser så var det fortsatt noe swrils/lette RDS igjen. Dette ble fjernet med en ekstra runde på hele bakluka slik at de gikk vekk. :)

Taket hadde også noe mer swirls enn resten av bilen, men mindre enn bakluka. Løsningen der ble S17+ på blå pad med DA maskin ettersom bilen har relativt hard lakk.

Chromlister ble tatt med Autosol på oranske spotpad med roterende maskin. Spredde forsiktig utover med 1000rpm, korrigerte med 1200rpm og avsluttet med 1000rpm. Det ble slik:

IMG_9997.jpg

IMG_0001.jpg

Chromfangere foran og bak ble tatt med Autosol de og, men da for hånd. Før:

IMG_0003.jpg

Etter. Ble ikke sååå mye bedre, men det ble noe blankere og jeg fikk vekk en del rustflekker:

IMG_0005.jpg

Da var det tid for LSP. Jeg glemte selvfølgelig å rense frontruta ettersom den skulle ha forsegling så det måtte jeg gjøre først. Viskerne kunne ikke stå oppe av seg selv så da må man tenke litt kreativt. :)

IMG_0007.jpg

Setter opp en liste over LSP som ble brukt:

  • Meguiars #21 Sealant på lakk. Lagt på med DA maskin.
  • Nanolotus ruteforsegling på frontrute.
  • Collinite 476s på chromfangere, chromlister og vinduer ellers på bilen.
  • Swissvax Pneu på dekksider.
  • CG BareBones i hjulbuer.

Noen ferdigbilder:

IMG_0009.jpg

IMG_0010.jpg

IMG_0011.jpg

IMG_0012.jpg

IMG_0013.jpg

IMG_0015.jpg

IMG_0017.jpg

Takk for titten! :)

Hilsen Bjørn J.

Endret av CFM
35

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt stykke arbeid på en meget kul bil:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja, for et flak!

Godt jobbet Bjørn. Brukte vel litt tid her?

Er det noe dårlig lakkeringsarbeid her også? Synes det ser sånn ut på dette bildet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye! Brukte vel rundt 10-12 timer tenker jeg, var jo tross alt bare 1-stegs og den var jo ganske grei fra før. :)

Ja, lakkjobben var litt så som så.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott write up, resultat og for en flott bil B)

1+ fra meg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på tøft flak :) husk at vedkubbe på mf er fyfy ;) cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mini S&S, men ikke noe mini ved dette ^_^ Svær bil = stor jobb. Bra utført og grønn knapp er trykket.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Megajobb! Det er bilen sin det! :) Skikkelig flak av en doning, med panser med grunnflate som en liten hybel, og et bagasjelokk med masser av plass til enkelt å slenge en gangster eller to ned i :D

Endret av bsa
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koselig bil å jobbe på og godt resultat på kort tid! Nice :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig arbeid på en inni helsikke tøff bil! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en diger og utrolig barsk bil. :) Grei størrelse når såpass mye av bilen stikker ut av garasjen..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye!

Flott jobb på tøft flak :) husk at vedkubbe på mf er fyfy ;) cred.

Haha, ja det tenkte jeg ikke på før jeg måtte sitte å plukke vekk alle restene fra vedkubben... :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mini, liksom...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

great work and great car. there is a small amount of detailing projects with classic amcars. Thanks for sharing.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive