larserso

Lakkering av skiboks

Har innsett at skiboks dessverre blir uunnværlig neste vinter... Tenkte derfor å prøve å få tak i en Skiguard (helst 850 til BMW 5-serie har jeg skjønt) til en rimelig penge nå på våren og lakke den i bilens farge selv. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre det? Har god kompressor for privat bruk. Er det lurest å satse på en rimelig sprøyte på Biltema og lakk hos en lokal pusher eller er det like greit å kjøpe lakkbokser fra BMW (sett med farge og klarlakk), legge de i varmt vann og kjøre på? Hvor mye lakk vil man evt. trenge på en Skiguard 850? Noen som har gjort tilsvarende? Er jo ikke en del av bilen i mine øyne så aksepterer noe lavere kvalitet (heller polere etter beste evne) enn å betale dyre dommer for noe jeg egentlig ikke vil ha.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om bilen din er strøken eller ei, men hadde satt bort jobben til en lakkerer :) Kan umulig koste alt for mye, og er ikke gratis å gjøre det selv heller. Dessuten har du større sjans for et godt resultat om du setter det bort. Kjipt å skjemme utseendet på bilen din med en så som så lakkert skiboks :P

(sier ikke at du ikke hadde fått det til, men vil ikke tro det er verdt strevet)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, bilen er strøken :) Dyphavsblå 5-serie med shadowline og mørke vinterfelger. Og jeg takler ikke skiboks i annen farge enn bilens, men jeg har en større toleranse for litt ujevnheter i lakken på den da den uansett blir stygg. En lakkerer skal ha 4-5000 for dette her i byen. Jeg tenkte å kjøpe en av de rimeligste brukte på Finn og ende på kanskje 3-4.000 totalt. Derfor er det verdt strevet, lurer bare på hva som er best fremgangsmåte :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har et startkit for lakkering som etter hva jeg hører gjør nytten for slik hobbylakkering. Tipset jeg fikk var å kjøpe flere dysenåler eller hva de nå heter (der lakken kommer ut fra sprøyten, altså) i tilfelle noe går tett eller den medfølgende leverer for mye lakk og ikke forstøver riktig. Han jeg snakket med hadde dog ikke hatt noen problemer med standardgreien.

I tillegg trenger du en kompressor, men det hadde du jo allerede.

Jeg vurderte i et sinnsvakt øyeblikk å lakkere bilen min selv ved hjelp av slikt utstyr og innhentet priser på lakk fra Mekonomen/Lakkspesialisten i Bergen. Mener det var ca 3 liter lakk jeg trengte for hellakkering utvendig og innvendig for en Galant stasjonsvogn, både farge og klarlakk. Dette ville de ha 3300 kroner for. For en skiboks vil jeg anta(!) at du klarer deg med rundt en halvliter, men det vil lakksjappen bedre kunne anslå for deg. Hvis antagelsen på en halvliter er riktig skulle det bli ca en 500-lapp i lakk.

I tillegg trenger du slike lakkluter (rød og grå, såvidt jeg har skjønt) for å rubbe ned lakken med, samt evt sparkel og diverse sandpapir for å fikse småsår og riper, grunning, tynner og verneutstyr (maske, briller, hansker/drakt). Du bør også ha et godt ventilert rom med mulighet til å pakke inn vegger, tak og gulv som en provisorisk lakkboks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom til gjøvik med den så lakker dem boks for 2500.-

Lakka min 850 boks for 800 pluss lakk på jobb.

Kan sikkert fikse no der om du er int.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom til gjøvik med den så lakker dem boks for 2500.-

Lakka min 850 boks for 800 pluss lakk på jobb.

Kan sikkert fikse no der om du er int.

Sier hjertelig takk for det! Har blitt litt mye oppussing av hus i det siste så har ikke lagt sjela mi i å finne skiboks. Dukker det opp en rimelig Skiguard 850 i teknisk god stand i nærhten av Lillehammer slår jeg til, men orker ikke betale dobbel pris av hva de ligger på i Osloregionen så venter til noe dukker opp her eller jeg skal til Oslo likevel :) Tar meget mulig kontakt da!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive