MartinF30

Rustflekker på stål

Har et bord som står utendørs på sommeren (+ denne vinteren) og det har fått masse brune rustflekker. Det lar seg fjerne med jif kjøkkenspray og svamp, men dette er meget tidkrevende og det blir litt ripete.

Er det noen produkter som kunne gjort dette på en god måte uten for mye slipemidler? Og kanskje er det en ide å legge på noe voks eller sedler for å forhindre dette problemet fremover?

Aner ikke hva slags metall dette er, men det er i hvertfall ikke rustfritt stål :P

post-4899-0-68929400-1366136826_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iron-x og clay. Voks vil nok hindre litt rust, men må nok behandle med klarlakk. Da bart metall ruster, dessverre ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TomE, autosol er det vel en del slipemidler i så vidt meg bekjent?

Men ja, en liten runde med iron x kan nok forsøkes!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, inneholder jo slipemidler.

Fikk ikke med meg at du ikke ville bruke for mye slipemidler, mulig det blir for blankt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan godt være rustfritt selv om det ruster. For rust fri plate ruster så snart du får riper i det, syrefast derimot ruster ikke!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, inneholder jo slipemidler.

Fikk ikke med meg at du ikke ville bruke for mye slipemidler, mulig det blir for blankt.

FOR BLANKT!?! Mot normalt, som Juster ville sagt.

Trodde ikke det var mulig jeg.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blankt må det gjerne bli! Men vil ikke ha masse swirls :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker en runde IronX eller lignende kan fjerne litt løs rust, men den virker også på jernet i konstuksjonen. Greit å ikke la det ligge for lenge og spyle godt av. Har hørt om flere eksempler på at kula som utgjør ventilen i en del sprayhoder har blitt oppløst/delvis oppløst.

Jeg har gode erfaringer med Collinite 850 Metal Wax. Den inneholder ikke grove slipemidler og legger igjen litt bekyttelse etter seg. Men når det er sagt tror jeg AutoSol er tingen, den er ikke grøvre enn at du får det ordentlig blankt, uten swirls. Har polert opp en del alu detaljer på en gammel amerikaner. Det blir ikke så "glassaktig" som en skikkelig høyglanspolering men mer enn bra nok i dette tilfellet. Så kan du bruke 850 til vedlikehold.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FOR BLANKT!?! Mot normalt, som Juster ville sagt.

Trodde ikke det var mulig jeg.. :P

Ikke for meg, men muligens for E91D. Eneste grunnen jeg kunne komme på :P .

Har aldri opplevd swirls med Autosol, bruker det mye på båten.

Som Larsen sier, tror jeg nok IronX vil angripe/reagere med mer enn bare rusta siden foten tydeligvis ikke har noen form for overflatebehandling og kun bart metall.

Endret av TomE
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blankt må det gjerne bli! Men vil ikke ha masse swirls :)

Om IronX og andre forslag fungerer så er jo det fint men som regel er det jo slik at skal man få mest effekt med minst mulig arbeid må man ha noe som virker. Autosol virker og lager neppe swirls med mindre man blander inn møkk. Skulle det mot all formodning bli noen små riper er det jo bare å polere bort dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like mange svar som brukere her :) hehe... Jeg ville foreslått Ferro-Bet Rustvask (så lenge det ikke er forkrommet metall).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive