Gå til innhold
Gakkgakken

Noe JEG kan gjøre med denne felgen?

Recommended Posts

Gakkgakken    5
Gakkgakken

Bilen jeg kjøpte for et par år siden kom med noen ikke helt nydlige felger. Den på bildet er klart den verste. Etter at jeg rotet meg inn hit har jeg funnet ut at jeg ikke kan stoppe på fullrens og korrigering/pollering. Jeg må få sett om jeg kan få gjort noe med felgene også :D

post-6101-0-22695200-1366103323_thumb.jp

Skadene går klart gjennom klarlakken og noen steder godt inn i aluminiumen. Er det noen jeg kan få fikset selv og hvordan. Ser jo for meg en mengde pussing med sandpapir. Eller evt. noe annet smart man bruker? Stålbørste på vinkelslkiper er vel bare for stål?

Trenger vel ikke pusse alt? Kan vel bare bruke lakkfjerner på uberørte omeråder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Plastidip! :) Har dippet 4stk 19" RS6 felger til en kamerat, resultatet blir utrolig ;) Og kantkjøring blir borte, da man bare sprayer litt ekstra på de områdene.. billig og kort tid tar det også.

Endret av Krisfje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lena Kristin    92
Lena Kristin

Der hakkene går ned i aluminium er nok det beste og sparkle og pusse ned for så og lakkere opp igjen. Man må ikke lakkere opp hele felgen selvom deler av den er skadet, det går ann og flekke ut lakkeringen på tilstøtende lakkflater.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Er vel 4 lag dette, og er mens de herder, så blir glattere etterhvert ;)

post-2969-0-30966500-1366104566_thumb.jp

post-2969-0-00842900-1366104619_thumb.jp

post-2969-0-58213700-1366104645_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Ved plastdip så er det jo fullakkering som må til etterpå. Er ikke noe fan av felger med farge.

Ved sparkling så holder det vel ikke med klarlakk utenpå etterpå? Må vel farges etterpå da også? Jeg har lyst til å beholde alufinishen.

Kan jo prøve å pusse noen av de verste skadene for å se hvor langt inn i selve metallet skaden går. Er jo ikke sikkert det er enormt mye pussing som skal til når jeg får vekk lakken rundt såret. Den er vel ganske tjukk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
FredrikRinge    18
FredrikRinge

Er selv stor fan av PD, og har selv dippa grillen min. Men husk at det ikke tåler petroliumsbasserte avfettinger, ala Prickbort :)

Når det skal være sagt så har ikke jeg tatt spesielt hensyn til grillen min, og den har vært dusja litt dann og vann med PB hele vinteren, og den holder enda. Men som sag, det tåler det egentlig ikke, og slipper taket til slutt.

En soleklar fordel med PD er at resultatet blir veldig bra og jevt, selv om man ikke kan lakkere. Det synker liksom sammen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Pussa kjapt over det dypeste feltet på felgen med 240 apir på maskin. Og det så ut til å ikke være så ille som jeg trodde.

Før:

post-6101-0-06470800-1366106616_thumb.jp

Etter:

post-6101-0-77560500-1366106637_thumb.jp

Er det grå lakk under klarlakken? Ser jo ikke ut som om jeg er ned på noe alluminium.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lena Kristin    92
Lena Kristin

Det mørkeste grå feltet er nok nede på aluminiumen jo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Jepp, var ute og testet litt mer og oppdaget det :P Begynner å få skrantene syn på gammeldagan.

Men det positive er at det ser ut til at 95% av skadene kun sitter i lakken. Bare minimalt met pussing som trengs på metallet. Så da er det vel bare å ta en omgang med lakkfjerning og lakke om? Har jo sett noen poster om det her på forumet.

PD ser jeg helt klart blir veldig pent og takker selvsagt for tips. Men tror jeg legger det til side og ser på det om jeg ikke får til en ålreit klarlakkjobb.

Endret av Gakkgakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lena Kristin    92
Lena Kristin

jeg vil anbefalle deg og pusse ned hele felgen om du skal lakke opp igjen all klarlakk på nytt. Om du kun bruker lakkfjerner og ikke matter ned lakken først vil lakken etterhvert løsne og falle av i flak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Det enkleste er vel en lakkfjerner først og så matting? (Var kanskje det du mente). Ser for meg at det blir en langt enklere jobb. Hvertfall i krinker og kroker.

Jeg lurer også litt på lakken. Den ble jo grå når jeg pusset den. Jeg synes jo heller ikke fargen ser ut som aluminum, men mer som om den er lakkert med en slags metallic lakk. Tar jeg feil og det ER klarlakken som blir grå pga av grovpussingen og den faktisik gir metallet den spesielle fargen?

Endret av Gakkgakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lena Kristin    92
Lena Kristin

Det er aluminium underst, så grå metallic lakk, så klarlakk. Jeg har aldri brukt lakkfjerner før jeg matter ned ting før lakkering. du må ikke pusse vekk all klarlakk før du legger ny lakk..

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Ah, ok. Så jeg har to alternativ. Strippe helt ned, polere til blank finnish på bare metallet. Lakk sitter som du sier heller dårlig på det, så alternativet da er en forseglende voks el. antar jeg?

Eventuelt å pusse vekk ripene, matte ned og lakkere metallic så klarlakk. Decisions, decisions.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Etter å studert div poster her inne, så tror jeg at jeg prøver som Lena sier. Pusse over de skadete feltene og lakkere bare dem. Men hvor får jeg tak i tilsvarende metalliclakk så jeg ikke får skille?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Nå vet ikke jeg hvor ille de andre felgene dine er, men med tanke på at du på den avbildede har skader hele veien rundt så ville jeg like gjerne tatt å spraya hele felgen. Er det en eller to småskader pr felg kan man jo vurdere småflikking, men sånn som den der ser ut tror jeg hellakkering faktisk er enklere. Så slepper du å tenke på fargeforskjeller også ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Ja, den felgen var skikkelig ille. Resten har bare et par småskader. Mulig jeg tar hele jævelen der.

Jeg må nok også sparkle bittelitt ser jeg. Er epoxykittet til biltema helt greit til det? Evt. noe annet jeg bør bruke?

Så også at de hadde felglakk type aluminium. Er den helt ok å bruke med tilhørende klarlakk over etterpå?

Når det kommer til rengjøring før lakk. Jeg har som regel bare brukt rødsprit for fjerning av fett og skitt før lignende jobber. Er dette tilstrekkelig? Annet rensemiddel jeg bør bruke før en slik jobb?

Hva sa du? Noob, jeg? Jepp! =D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Prøvde med Biltema felglakk type aluminium. Ble totalt kræsj med fargen. Den var mest grå i fargen. Langt i fra den glittrende lakken som er der fra før. Noen som har tips om annen lakk som kan være mer lik? Har ikke lyst til å hellakkere med denne fargen. Den var langt ifra så pen som den orginale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Denne du brukte?

9DED887F-0B92-4B9F-A5FB-DDEF4EBF355A-466

Tenkte å fikse kantene på mine felger og. Kjipt om det ikke matcher helt. Men satser på mine blir finere med den lakken enn ingen lakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

huff huff huff... her vil jeg bare si; matt ned lakken, puss skadene jevne, sparkle ved behov, spray på grunning der det er pusset ned tilk aluen, og støv ut overgang fra grunning til nedmattet lakk. Spray så ny lakk på hele felgen, dette klarer man ikke flekke ut å få det bra... Malingsfjerner på denne jobben er bare tull.Bruk 2komponent klarlakk(med herder) vanlig klarlakk på boks holder ikke mål til slikt bruk.

Alternativ 2; Send felger til glass/sandblåsing, pulverlakker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Ja, det er den lakken jeg brukte. Jeg tror jeg har funnet problemet. Det er ikke aluminium jeg skal bruke, men sølv. Det så jeg på en guide som obimann lagde. Og det så ut til å matche veldig bra, om ikke helt. Skal kjøpe en boks i morra og teste. Blir forskjellen likevel for stor, men rett "sparkeling", så tar jeg hele felgen. Er uansett minst én felg jeg må totallakkere.

Hvor kjøper man to-komponent klarlakk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig