hanso

Brukskostnader Nissan Leaf.

Kjører ikke noen stor miljødebatt på strøm/bensin/diesel.

Lurer rett og slett på hva de faste kostnadene ved eksempelvis Leaf er i løpet av et år. Mange myter og antagelser som er ute og går.

Forsikring.

Veiavgift.

Registreringsavgift.

Ladeutgifter.

Jeg vet at det er 0 i bomring, 0 i parkering på offentlige p-plasser

Noen erfaringer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjentatte ganger regnet på dette med Leaf.

Det vil i de aller aller fleste tilfelle være svært lønnsomt om man ser kun på det økonomiske.

Satte i vinter opp et stykke mellom Leaf, trilling, og et par brukte E-klasser i forskjellig prisklasse.

I omtrent alle tilfellene var det trilling som kom best ut med en Leaf på klar nr to (dette er følgelig fordi de har omternt tilsvarende kostnader, mens Leafen koster mer i innkjøp)

Forsikring er rimeligere enn de andre bilene jeg sjekket, eksempelvis med fri kjørelengde (over 30k), 75% bonus ingen under 25 år havner vi her:

Leaf: 7608,-
iMiev: 7354,-

Min E-klasse: 10771,-
W211 220 CDI: 11015,-

CLS 320: 13787,-

CLS 350: 14487,-

Veiavgiften på en elbil er i dag 415,- så det er jo en del billigere enn vanlige biler.

Registreringsavgiften er den samme som ved kjøp av vanlig bil, dette gir et hardt spark under beltet for de som selger en relativt ny elbil da bruktimporterte biler ikke får en slik kostnad.

Det eneste som trekker ned er at kvaliteten på Leaf ikke er fantastisk høy, det er bl.a. klager på dårlige elvinduer, svake vindussspylerdyser og knirk i forstilling. Et annet problem er at den ikke lader 12v batteriet fra hovedbatteriet slik at du kan oppleve å få startproblemer pga flatt batteri selv om den har 100% lading på driftsbatteriet.

Hvorvidt dette er fikset på nye utgaven som kommer til sommeren er ukjent.

Personlig føler jeg også at Nissan prøver å hemmeligholde all info som kan ha påvirkning i motsetning til Mercedes hvor det kommer meldinger om nyheter osv i lang tid i forveien. Dette er antakelig fordi Nissan produserer biler for lagerhold mens Mercedes produseres på bestilling.

Det er selvfølgelig også en tåpelig sammenlikning da Mercedes og Nissan er i to forskjellige kategorier men det er nå engang dette jeg kjenner til :)

Ladeutgifter er relativt greit, det bilen bruker 1-2 kw/h pr mil, og du betaler vel rundt regnet 1 kr pr kw/h inkludert nettleie.

Til sammenlikning betaler du ca 10 ganger så mye for å kjøre en bensinbil.

Dette var kort oppsummert, du får gjerne spørre om det er noe mer eller høre med elbilforumet, det er det en drøss med folk som kan svare langt bedre enn meg :)

Vi har jo også i alle fall en aktiv elbilist her på forumet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digresjo:

Sa ikke de kloke herrer i Regjeringen at el-biler skulle få avgifts reduksjon(eller var det fritak?) frem til 2015?

Dersom de ikke har sagt noe om en forlengelse av dette, så lurer jeg mer på hva som kommer av avgifter senere...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2017 Roy Inge :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digresjo:

Sa ikke de kloke herrer i Regjeringen at el-biler skulle få avgifts reduksjon(eller var det fritak?) frem til 2015?

Dersom de ikke har sagt noe om en forlengelse av dette, så lurer jeg mer på hva som kommer av avgifter senere...

Bombenger og slutt på kolektivfelt er vel de to mest sannsylige. Gradvis økning av årsavgift osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive